در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ذوالنوری: ما نمی‌توانیم فقط به یک قطب در جهان اتکا کنیم/ می‌خواهند جنازه برجام را مومیایی کنند

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی سفر ظریف به پاریس و رویکردهای متناقض مکرون برگزار شد.

گفتگوبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و جمشیدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران امشب ۵ شهریور ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سفر ظریف به پاریس و رویکردهای متناقض مکرون پرداختند.

ذوالنوری در ابتدا با اشاره به اینکه آقای ظریف پس از بازگشت از سفر، به روسیه سفر خواهند کرد گفت: جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلفی در ارتباط است لذا ما نمی‌توانیم به یک قطب اتکا و بخش دیگر را رها کنیم.

وی با اشاره به لابی‌گری‌های مکرون و اینکه بازار سفرهای دیپلمات‌های ما این روزها گرم است افزود: شرکت در جی ۷ غیرمنتظره بود، مکرون تأکید داشت تا زمینه‌ای برای ایجاد ارتباط بین رئیس‌جمهور کشور ما و رئیس‌جمهور آمریکا ایجاد کند. قرار بود آقای ظریف روز یکشنبه در جلسه کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کنند و گزارشی از سفر خود و گفت‌وگو ها داشته باشند که احتمالاً به دلیل سفر روسیه روز یکشنبه ایشان نمی‌تواند در جلسه حضور داشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه تمرکز مطالب روی بحث احیای برجام و احیاناً شاید رایزنی‌ها برای دیدار دو رئیس‌جمهور مطرح شده باشند گفت: با اقدامات طرف مقابل برجام زنده نمی‌شود بلکه در حقیقت باعث مومیایی کردن و حفظ جنازه آن می‌شود. برجام را به عنوان یک مترسک نگه می‌دارند، وقتی آمریکا رفت چیزی از برجام باقی نماند بقایای ۴ به علاوه یک تعهدات آمریکا را بر عهده نگرفت، آنها وظایف و تکلیف‌های برجامی خود را اجرا نکردند و آنچه در محتوای برجام با تمام نقایص آن وجود دارد عادی‌سازی همه روابط اقتصادی ماست.

ذالنوری با اشاره به عدم ممانعت برای تجارت و فروش نفت گفت: عادی‌سازی فعالیت نظامی باید صورت می‌گرفت، هیچ چیزی از برجام باقی نمانده است. مگر می‌توان با یک کانال پیشنهادی برجام زنده شود، رئیس جمهور بارها گفتند که روح و جسم برجام بارها مورد هجوم قرار گرفته است لذا اگر فرض کنیم آنها بخواهند برجام را احیا کنند احیا به اجرای تمام مفاد برجام است.

وی با اشاره به اینکه وقتی ترامپ از برجام خارج شد همان روز طرح دوفوریتی با پنج محور را تهیه کردیم به طوری که تا قبل از ظهر آن روز ۸۵ امضای نمایندگان را گرفتیم گفت : ما دو ماه به دولت فرصت داده بودیم که اگر اروپایی‌ها تمام تعهدات آمریکا را برعهده نگیرد و برجام را اجرایی نکنند دولت موظف است از برجام خارج شود اما هیئت رئیسه مجلس اجازه به رای گذاشتن این طرح را نداد.

ذوالنوری با اشاره به اینکه باید گام سوم را قوی‌تر برداریم خاطرنشان کرد: آنچه که توقع می‌رود اتفاق بيفتد عادی سازی همه روابط اقتصادی است، پیشنهاد اروپا و مکرون دو سقف دارد؛ آنها می‌خواهند با ۵ میلیارد دلار یک کانالی را برای ما ایجاد کنند تا کالاهای اساسی را که می‌خواهیم خرید کنیم از طریق آن کانال ارز تامین شود، منتها شرط گذاشتند تا ما به قبل از دو گام قبلی برگردیم یعنی در چانه‌زنی‌ها رقم تا ۱۵ میلیارد دلار مطرح شده است؛ آیا تجارت و روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف این است؟ جمهوری اسلامی نمی‌تواند چنین پیشنهادی را بپذیرد و مجلس نیز نمی‌تواند بپذیرد اگر آنها بخواهند جرقه‌ای برای اجرایی کردن این کانال مالی ایجاد کنند حرکت جمهوری اسلامی رو به عقب نخواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آمریکا نقش پلیس بد را بازی می‌کند و فرانسه به دنبال تکمیل کار پلیس بد است افزود: امروز فرانسه از در صلح و اصلاح‌گری ورود پیدا نکرده بلکه کاری را که آمریکا انجام داده است را دنبال می کند، جمهوری اسلامی ایران گام‌های خوبی نیز برداشته است به طوری که مقاومت غیرفعال را به مقاومت فعال تبدیل کرده‌ایم لذا آنها می‌خواهند جلوی مقاومت فعال را بگیرند اما ما گام‌های بعدی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه آمریکا تصور می‌کرد که فشار حداکثری بر ما تاثیرگذار است گفت: ما کارهای جدیدی انجام می‌دهیم‌، شاخص‌های ما نسبت به چند ماه گذشته بهبود بیشتری نشان می‌دهد و تحریم‌ها واقعاً قابل ادامه نیست، ما از کانال‌های متعدد کار خودمان را انجام می‌دهیم و آنها با وصله و پینه آن را نگه داشتند و فرانسه امروز ورود پیدا کرده است تا آمریکا را به وسط بیاورند.

ذوالنوری با اشاره به اینکه فرانسه در دوران مذاکرات بارها سعی می‌کرد میز مذاکره را بر هم بزند و زمینه امتیازگیری بیشتر را از ما فراهم کند و آنها می‌خواستند ترسی در دیپلمات‌های ما ایجاد کنند اما حالا دیدند که اینگونه نشد افزود: یک سال مقاومت غیرفعال را در پیش گرفتيم از وقتی وارد این مرحله شده‌ایم آنها می‌خواهند جلوی مقاومت فعال را بگیرند؛ این حرکت جدید می‌تواند امتیازاتی را برای ما ایجاد کند تا غرب و آمریکا را منفعل سازد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه دیپلمات‌های ما باید هوشیار باشند تا با طناب پوسیده به چاه نروند ادامه داد: ساختار تحریم‌ها حفظ شده، به طوری که دایره تحریم‌ها روز به روز بیشتر شده است، آنها می‌خواهند ما را خام کنند تا از حرکتی که شروع کرده‌ایم انصراف دهیم تا با فشار تدریجی این حرکت را متوقف کنند، تغيیر در راهبرد ما بستگی به تغییر در راهبرد آمریکا دارد آنها مطلقاً تغییری ایجاد نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آنها می‌خواهند امتیاز بیشتری از ما بگیرند و فشارها را بر ما بیشتر کنند خاطرنشان کرد: آنها می‌خواهند ایران را به پای میز مذاکره بنشاند و امتیازات بیشتری از ما بگیرند تا ترامپ بتواند بهره‌برداری خود را داشته باشد. مقام معظم رهبری فرمودند ما در هیچ سطحی با آنها مذاکره نمی‌کنیم؛ ما با مردم،کشور و دولت آمریکا مشکلی نداریم مشکل ما با خوی استکباری دولتمردان آمریکاست، آیا این خوی استکباری تغییر کرده است؟ اگر تغییر کرده است چرا  ما را تحریم می‌کنند؟

ذالنوری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها تاکتیک و شیوه خود را تغییر می‌دهند عنوان کرد: تا زمانی که راهبرد آنها تغییر پیدا نکند، جمهوری اسلامی ایران نیز تغییر پیدا نخواهد کرد، برجام زیر بار چندین سقف رفت اما از طرف آنها باید دید چه درآمده است، تحریم‌های الان شدیدتر است یا قبل از برجام؟ آیا خروجی داشته است؟ چطور می‌توان به طرف مقابل اعتماد داشت، مقام معظم رهبری فرمودند ما در هیچ سطحی با آنها مذاکره نخواهیم کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه پیشنهاد آنها ابزار فريب برای متوقف کردن ما است گفت: آنها می‌خواهند نگذارند ما گام های بعدی را برداریم، فروریختن ساختار برجام کاملاً به نفع ما است و نفعی برای اروپایی‌ها ندارد و به ضرر آمریکاست، آقای ظریف در مجلس گفتند ما نفهمیدیم برجام خوب بود یا بد، اگر برجام برای ما بد بود پس چرا آمریکا بیرون رفت و اگر برجام برای ما خوب بود پس چرا اینقدر بر سر برجام می‌زنید؛ بنده عرض کردم که در اینجا مغالطه است، برجام به جای رسیده است که ما را دوشیده‌اند و همه تعهدات را اجرا کردیم، اگر ما گام‌های متعددی برداریم که باعث فروپاشی ساختار برجام شود، اروپا از این قصه متضرر خواهد شد، اروپایی‌ها دست و دلبازی نکردند، چیزی را وسط آورده‌اند تا مقاومت فعال ما را بشکنند.

جمشیدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سیاست و استراتژی آمریکا و اروپا در قبال ایران تغییر نکرده است به طوری که فشار حداکثری با محوریت اقتصادی را در پیش گرفته‌اند گفت: در صحبت‌های شب گذشته ترامپ و مکرون به صراحت از سوی مکرون اشاره شد که سیاست فشار حداکثری آمریکا جنبه مثبت واقعیت امروز است.

وی با اشاره به اینکه مکرون بعد از جلسه جی ۷ گفته است که اقتصاد ایران با رکود و گرفتاری جدید مواجه شده است ادامه داد: آنها به سمت تحرکات دیپلماتیک پیش رفتند این در حالی است که استراتژی جدید جمهوری اسلامی ایران یعنی مقاومت فعال در حال جواب دادن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پولی به دست ایران نمی‌رسد، فقط تنها در قالب یک پیشنهاد و خط اعتباری است گفت: از نفت به عنوان یک ضمانت یاد شده است.

وی با اشاره به سیاست فشار حداکثری و تحریم ادامه داد: آنها می‌خواهند محاصره نفت را حفظ کنند به طوری که خط اعتباری را در داخل اروپا می‌گذارند و در عوض ایران باید از کارهای هسته‌ای عقبگرد کند، به قول مکرون این نقشه راه است لذا در ایران از لحاظ اقتصادی تغییری ایجاد نمی‌شود و سبب تشدید واردات خواهد شد، آنها به دنبال فشار بیشتر بر ایران هستند تا استراتژی جدید ما را متوقف کنند.

جمشیدی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتکاری که حاصل آن عمل طرف مقابل باشد استقبال می‌کند افزود: در پیشنهاد آنها بهبود وضعیت اقتصادی حاصل نمی‌شود بلکه کشور دچار آسیب می‌شود لذا باید هوشیار باشیم آنها می‌خواهند ایران را ترغیب کنند تا پشت میز مذاکره بنشیند لذا با طرح آنها وضعیت به مراتب بدتر می شود.

وی افزود: ترامپ نیاز دارد تا قاب عکسی از دوران ریاستش با رئیس جمهور ما داشته باشد تا بتواند اعلام کند که به پیروزی رسیده است.

جمشیدی تصریح کرد: در مدت زمان یک سال که از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد برآورد آمریکایی‌ها این بود که استراتژی ایران Rate out است یعنی صبر کردن برای پایان دوران ترامپ و آمدن رئیس جمهوری جدید و دموکراتیک، احتمالاً آن دوران برای آمریکایی‌ها دوران خوبی بود زیرا آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کرد و ایران هم در برجام مانده بود.

وی ادامه داد: آن زمان که آمریکایی‌ها باور کردند که فشار بر ایران هزینه‌ای ندارد، به سمت تشدید فشار حرکت کردند و به این برآورد غلط رسیدند که می‌شود به سمت حرکت تندتر و صفر کردن صادرات نفت ایران حرکت کرد و این باور را بعد از گذشت یک سال از خروجشان از برجام اجرایی کردند، سیاست جدیدی که ایران اتخاذ کرد این بود که سیاست انفعالی یک سال اول دولت را کنار گذاشت و سیاست مقاومت فعال را در پیش گرفت و با استفاده از اهرم‌های قانونی در اختیار، از جمله برنامه هسته‌ای شروع به اعمال حق ایران در قالب برجام کرد، از سوی دیگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اصلاً چنین برداشتی نداشتند که ایران واکنش نشان خواهد داد. اگرچه گام‌های ایران چندان هم قوی نبود با جهت درست و مسیر ایجاد فشار بر غربی‌ها حرکت کرد و در واقع تحولات منطقه‌ای که اتفاق افتاد غربی‌ها دیدند تحولات ایران در حال خودنمایی در منطقه است و به سمت تاکتیک‌های فریب حرکت کردند، از این رو که سیاست و استراتژی آمریکا و اروپا در قبال ایران تغییر نکرده است، هر دو آنها دارای استراتژی فشار حداکثری با محوریت بعد اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: بر خلاف سیاست قبلی ایران در سال‌های قبل که سبب برآوردهای غلط و افزایش فشار بر ایران شد سیاست جدید موجب شده است غربی‌ها به سمت مصالحه حرکت کنند البته باید دید محتوای این اقدامات فریب است یا خیر.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد : عقبگرد امارات در منطقه را دیگر نشانه مثبت و اثرگذار بودن سیاست‌های جدید ایران است، آنچه امروز با آن مواجه هستیم سفرها و گفتگوهای آقای ظریف در پاریس و سفر به دیگر کشورها و احتمالات اطراف این نشست‌ها، بحث احیاء برجام نیست زیرا در محتوای مذاکرات و نشست‌ها و مباحثی که در کنفرانس‌های مطبوعاتی انجام می‌شود، بحث احیاء برجام به چشم نمی‌خورد. این موضوع فقط اعلام می‌شود اما پیشنهاد اعلامی آنها برای عمل به تعهداتشان نیست بلکه برای امتیازگیری جدید است.

جمشیدی اظهار داشت: استراتژی مصالحه غربی‌ها، احیاء برجام نیست، این یک نوع استراتژی جدید در راستای امتیازگیری جدید غربی‌هاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار