محرم ماه شب های عاشقی / آماده سازی هیات ها، مساجد و تکایای شهر شیراز در ماه محرم

عشق به ابا عبدالله الحسین (ع) شب و روز نمی‌شناسد، بزرگ و کوچک نمی‌داند همه برای خدمت به عزاداران حسینی سر از پا نمی‌شناسند و در این مسیر مانند عاشقی عمق ارادتشان را به ثارالله نشان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مردم استان فارس چند روز مانده به محرم خیابان‌ها را سیاهپوش کرده و آماده عزاداری می‌شوند، کوچه به کوچه، خیابان به خیابان، محله به محله و شهر به شهر تکیه‌ها برپا می‌شوند.

محرم ماه شب های عاشقی / آماده سازی مساجد و تکایای شهر شیراز در ماه محرم

اینجا رنگ سیاه، قرمز و سبز به خود گرفته است، و همه مردم در حال و هوای هزار و ۴۰۰ سال پیش خود را به خیمه گاه شهدای کربلا نزدیک می‌بینند.

محرم ماه شب های عاشقی / آماده سازی مساجد و تکایای شهر شیراز در ماه محرم

آماده سازی و راه اندازی کاروان‌ها، گروه‌های تعزیه خوان، سیاه پوش کردن مساجد، تکایا، بقاع متبرکه و سر در منازل و کوچه ها، پخت و توزیع غذای نذری، آماده سازی گروه‌های سینه زنی و زنجیر زنی، مداحی، روزه خوانی و پذیرایی از عزاداران حسینی از برنامه‌های این ایام است.

محرم ماه شب های عاشقی / آماده سازی مساجد و تکایای شهر شیراز در ماه محرم

محرم چه قصه‌ها دارد، قصه غمبار عاشورا که عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) را هر ساله به سوی خود فرا می‌خواند، قصه‌ای تکرار نشدنی در تاریخ که با ورق زدن هر صفحه از این کتاب دل‌ها را به شور حسینی نزدیکتر می‌کند، و باز محرمی دیگر از راه رسید و غم عالم را در دل عاشقان کوی حسین خیمه زد، حسینی که خود و اهل بیتش را فدای اسلام کرد تا همگان به یاد داشته باشند امر به معروف و نهی از منکر یکی از فریضه‌های دینی ما است.

علیرضا حاج حسینی مسئول هیات عاشقان حضرت علی اکبر (ع) در باره آماده سازی این هیات  در ماه محرم در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: ۴ سال است که در محله قدوسی غربی و محلات شمالی خیمه گاه امام حسین (ع) را برپا می‌کنیم که در اینجا همه افراد گروه در تلاش هستند و برنامه‌هایی از جمله نوحه خوانی، سینه زنی، زنجیر زنی، برگزاری نمایشگاه و اجرای تعزیه از برنامه‌های ده شب ماه محرم در این هیات است.

محرم ماه شب های عاشقی / آماده سازی مساجد و تکایای شهر شیراز در ماه محرم

جوانمردی مسئول هیات مرکزی عزاداران حسینی در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نیز بیان کرد: این هیات از قبل در جوار امام زاده حاج سید تاج الدین غریب بوده که پدران و اجداد در آن فعالیت داشته اند و نزدیک به ۵۰ سال هست که هیات عزاداران حسینی برپا است.

محرم ماه شب های عاشقی / آماده سازی مساجد و تکایای شهر شیراز در ماه محرم

او، بیان کرد: نزدیک به ۶۰ پاتوق از هیات عزاداران حسینی در سطح شهر شیراز وجود دارد که در محله دروازه کازرون، فلکه فرودگاه، جاده زندان، عادل آباد، میانرود، شاپورجان، سیاحتگر، قدمگاه، اصلاح نژاد، فلکه ارتش، محله گلکو، قاآنی نو، بهداشت و دیگر مکان‌های شهر شیراز قرار دارد.

جوانمردی تصریح کرد: پدرشان این هیات را در سال ۱۳۵۳ راه اندازی کرده و ساخت یک طبق را که به حرم امام حسین (ع) شبیه بود طرح و برنامه ریزی کرد که در سال ۵۶ ساخت این طبق به پایان رسید و در آن زمان با اعلام کردن حکومت نظامی و منع آمد و شد بیرون آوردن طبق ممنوع بود، اما به برکت نام امام حسین (ع) و بچه‌های انقلابی آن زمان طبق‌ها را به خیابان می‌بردیم و مراسم عزاداری برگزار می‌شد.

مسئول هیات مرکزی عزاداران حسینی ادامه داد: در این پاتوق انبار‌ها و مکان‌هایی برای نگهداری از عدوات ویژه ماه محرم است و آشپزخانه‌ای هم در این پاتوق است که در طول سال انباری است و در ده شب ماه محرم از این انبار به عنوان آشپزخانه استفاده می‌شود و در طی ده شب ماه محرم هر شب ۳۰۰ کیلو برنج برای چندین پاتوق طبخ و توزیع می‌شود.

انتهای پیام/ت

آماده سازی مساجد و حسینیه‌های شیراز در ماه محرم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار