رئیس سازمان غذا و داروی کشور عنوان کرد؛

اصفهان قطب سوم داروسازی کشور

شانه ساز گفت: تا قبل از سال ۷۰ هیچ کارخانه داروسازی در اصفهان فعال نبود، اما در سال‌های اخیر به عنوان قطب سوم داروسازی کشور تبدیل شد.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و داروی کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، در مراسم تجلیل از داروسازان برتر استان اصفهان گفت: در حال حاضر در اصفهان دارو‌ها و تجهیزات پزشکی منحصر به فردی تولید می‌شود و توانایی مراکز تحقیقاتی و علمی این استان آینده روشنی را برای اصفهان ترسیم کرده است.

شانه ساز تصریح کرد: در سال های  ابتدایی انقلاب ۲۵ درصد نیاز دارویی کشور تولید داخل بود که این میزان در حال حاضر به ۹۷ درصد رسیده  و تنها ۳ درصد نیاز دارویی کشور از طریق واردات تامین می‌شود.
بیشتر بخوانید:می‌توانیم هر داروی مورد نیازی را ظرف ٢ سال تولید کنیم

او افزود: توان علمی، پژوهشی، صنعتی و تولیدی شرکت‌های دانش بنیان داروسازی به سطحی رسیده که دارو‌های مورد نیازی که امکان واردات آن وجود نداشته باشد در مدت دو سال به وسیلهداروسازان داخلی تولید می‌شود.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور بیان کرد: اقلام دارویی بسیار حیاتی و مهمی در اصفهان تولید می‌شود که در صورت تولید نشدن این داروها، باید با صرف هزینه ۱۵ برابری این دارو‌ها را از خارج تامین شود.

شانه ساز در خصوص مشکلات مالی داروسازان کشور گفت: از نظر اقتصاد و مالی به خوبی به حوزه داروسازی کشور توجه نشده، زیرا قیمت دارو‌ها براساس ارز دولتی به تولید کننده ابلاغ می‌شود، اما بسیاری از اقلام مورد نیاز برای تولید دارو که ۶۵ درصد از قیمت تمام شده دارو را در بر می‌گیرد، با ارز آزاد در اختیار داروسازان قرار داده می‌شود.

او افزود: باید برای هزینه‌های دستگاه‌ها و تجهیزات ارز دولتی تخصیص یافته و این موضوع در قیمت گذاری لحاظ شود که نیازمند همکاری دستگاه‌های نظارتی و دست اندرکار برای تامین نیاز این بخش از صنعت است.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور گفت: اقدامات غیر حاکمیتی سازمان غذا و دارو باید در اختیار داروساز‌های عام قرار گیرد که اصفهان در زمینه برون سپاری خدمات دارویی به عنوان استان پیشرو معرفی شده است.

شانه ساز تصریح کرد: در شرایط کنونی با سیاست‌های دشمن، برخی از شرکت‌های داروسازی با کشور ما قطع ارتباط کرده اند، اما صنعت داروسازی ایران در عرصه اقتصاد مقاومتی بسیار پیشتاز عمل کرده است.

او از داروسازان به عنوان در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین رکن تیم درمان برای مردم نام برد و ادامه داد: داروخانه‌ها باید درآمد حاصل از ارائه خدمات پیشگیری و مراقبت سلامت خود را افزایش دهند که این باعث افزایش درآمد آن‌ها و اشتغال تعداد زیادی از مسئولان فنی داروسازی می‌شود.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور با اشاره به اینکه برگزاری کمپین فشار خون در کشور افتخار بزرگی بود افزود: ۲.۵ میلیون بیمار دارای فشار خون در این کمپین شناسایی شدند که در صورت آگاهی نداشتن از بیماری خود دچار سکته‌های قلبی و مغزی می‌شدند.
 
انتهای پیام/ی
 
 

تولید بسیاری از داروهای حیاتی در اصفهان

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.