باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

نقابی که ترامپ به نام بنیاد دفاع از دموکراسی بر چهره ترویسم اقتصادی گذاشت

فعالیت اصلی «بنیاد دفاع از دموکراسی» ایجاد تبلیغات علیه ایران و تشدید تروریسم اقتصادی بر مردم ایران است.

به گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «بنیاد دفاع از دموکراسی» نامی است که با خروج ترامپ از برجام و انجام آزمون و خطاهای بسیار توسط او بیش از پیش به گوش می رسد، بنیادی که عنوان  حامی دموکراسی را به دوش می کشد، اما در حقیقت اهرمی برای اعمال تحریم و افزایش فشارهای بیشتر بر مردم ایران از سوی واشنگتن به شمار می‌رود. چندی پیش سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه خبر تحریم این بنیاد و افراد مرتبط با آن را اعلام کرد، موضع‌گیری که به فعالیت‌های ضدایرانی مدیران و اعضا آن بازمی گردد، چراکه بنیان گذاران آن حدود دوازده سال است که تحت لوای حمایت از دموکراسی و اندیشکده، در حقیقت اتاق فکری را برای  تبیین خط مشی سیاسی و سیاستگذاری ایالات متحده علیه کشورمان به راه انداخته اند.

اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی در سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۰ شمسی) یعنی کمتر از دو ماه پس از حادثه یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در جهت مطالعات و پژوهش در رابطه با امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا در واشنکتن راه اندازی شد و کاخ سفید همواره در تلاش بود تا آن را به عنوان نهاد تحقیقاتی مستقل و غیرحزبی معرفی کند در حالی که  برخی از ناظران، این موسسه را یک تشکل با گرایش‌های راستگرایانه می دانند که دست به فعالیت‌هایی  نظیر تبلیغات علیه کشورهای هدف آمریکا  می‌زند.

نقابی که ترامپ به نام بنیاد دفاع از دمکراسی بر چهره ترویسم اقتصادی گذاشت/اف دی دی مسئولیت تمام اقدامات تروریسم اقتصادی علیه ایران را برعهده می‌گیرد

 

Foundation for Defense of Democracies که به اختصار «اف دی دی» گفته می‌شود یک موسسه غیردولتی یا به اصطلاح اندیشکده در ایالات متحده است که فعالیت اصلی آن ایجاد تبلیغات علیه ایران و تشدید تروریسم اقتصادی بر مردم کشورمان است. این بنیاد برنامه‌های جنگ طلبانه‌ای را علیه تهران  تدوین و اجرایی می‌کند. همچنین افراد این موسسه تلاش می‌کنند تا در سیاست خارجی آمریکا تاثیرگذار باشند و تاکنون هم برنامه آنها برای عملیاتی کردن اهدافشان در دولت‌های بر روی کار آمده ایالات متحده متمرکز بوده و تشدید اقدامات علیه ایران بارزترین فعالی این موسسه غیر دولتی بوده و از این طریق به نوعی سرنخ تحریم‌ها را به دست دولت ایالات متحده می‌سپارد.

سناریو سازی  اف دی دی برای ایران

در سال‌های اخیر، بنیاد دفاع از دموکراسی رهبری و خط دادان به جریان ها برای مخالفت با توافق ایران را بر عهده داشته و این اواخر هم درصدد ایجاد جنگ اقتصادی گسترده علیه تهران برآمده است. آنها قصد دارند فشارهایی را علیه کشور‌های اروپایی پیاده کنند تا طرف های اروپایی مذاکرات را وادار به پذیرش بخشی از سیاست‌های دولت ترامپ کنند. می‌توان گفت، قصد این به اصطلاح بنیاد هدف قرار دادن معیشت آحاد مردم ایران است تا از طریق فشار‌های اقتصادی زندگی را بر مردم سخت کنند و جامعه را به آشوب و اغتشاش بکشانند.

هدف گذاری این موسسه این است که آگاهانه و عامدانه از طریق اقداماتی مانند انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابی‌گری و کارزار تبلیغاتی منفی در صدد طراحی، اجرایی شدن و تشدید اثرات تروریسم اقتصادی علیه کشورمان مشارکت داشته باشند و به شکلی جدی و فعال در جهت آسیب وارد کردن به امنیت و منافع حیاتی مردم ایران تلاش کرده و می‌کنند.

یکی از‌ اقدامات ضد ایرانی خود و نمونه ای محسوس‌ در راستای آسیب زدن به مردم را می توان در ایجاد اختلال این بنیاد در واردات دارو به کشور دانست. این بنیاد  در ادامه فعالیت های ضد ایرانی خود شرکت های سوئیسی را که ‌به کشوررمان دارو وارد می کردند و با شرکت های ایرانی در این زمینه همکاری هایی را داشته اند تهدید‌‌ کرده است و آنها در نهایت از ادامه همکاری با ایران منصرف شده اند. فرستادن نماینده ای به بانک های اروپایی به منظور اخلال‌ در تعاملات بانکی  بین ایران و اروپا و مشکلاتی که دانشجویان خارج از‌ کشور به دلیل همین عدم همکاری ها در پرداخت شهریه شان با آن مواجه هستند، البته وزارت خارجه تمهیداتی را در جهت رفع این مشکل اتخاذ کرده است تا مشکل امور مالی ایرانیان خارج از کشور حل شود.

نقابی که ترامپ به نام بنیاد دفاع از دمکراسی بر چهره ترویسم اقتصادی گذاشت/اف دی دی مسئولیت تمام اقدامات تروریسم اقتصادی علیه ایران را برعهده می‌گیرد

ماموریت سیاهFDD در تقابل با تهران

مارک دوبوویتز رئیس «بنیاد دفاع از دموکراسی» را می‌توان از معماران اصلی بسیاری از تحریم‌هایی دانست که تاکنون علیه ایران اعمال شده اند و به گفته آنها کشورمان را با مشکلاتی روبه رو کرده است. او در مورد تحریم‌ها مشاوره زیادی به وزارت خزانه داری و کاخ سفید ارائه کرده چرا که  از نفوذ بالایی در‌ کاخ سفید برخوردار هستند و  با توجه به اینکه این بنیاد ازسوی رژیم صهیونیستی مورد حمایت مالی قرار دارد، قابل کتمان نیست که نتانیاهو و کابینه اش به طور رسمی از حامیان آن محسوب می‌شوند و قطعا چنین پشتیبانی هایی حوزه مالی را هم در بر می گیرد زیرا  بررسی‌های انجام شده در سال گذشته نشان داده است که اقدامات بنیاد دفاع از دموکراسی بیش از ۹ میلیون دلار آب خورده است.

نقابی که ترامپ به نام بنیاد دفاع از دمکراسی بر چهره ترویسم اقتصادی گذاشت/اف دی دی مسئولیت تمام اقدامات تروریسم اقتصادی علیه ایران را برعهده می‌گیرد

مارک دوبوویتز مدیرعامل ارشد اف‌دی‌دی ادعا می کند برای تقابل با تهران  از طریق حمله به آنچه  «آسیب پذیرترین نقطه‌های ایران و عملیات جهانی رسانه‌ ای» می داند اقدام می کنند و مشخصا  بحث هسته‌ای ایران را از طریق پروژه های هسته‌ای کشورمان هدف قرار داده اند  زیرا این نهاد خواهان تحریم بخش های مختلف کشورمان از جمله بخش انرژی، بانک مرکزی و سوئیفت  است.

 FDD از نگاه تحلیلگران آمریکایی

آندره باسویچ یکی از برجسته‌ترین منتقدان سیاست خارجی نومحافظه کاران می‌گوید: «ایجاد رعب و وحشت در مورد اسلام گرایی و تبدیل ایران به غول بزرگ، نتیجه فعالیت‌های بنیاد دفاع از دموکراسی و جناح راست آمریکاست. آنها درصدد ایجاد هراس در واشنگتن هستند.

تریتا پارسی معتقد است که بخشی از دلیل موفقیت‌های اخیر بنیاد دفاع از دموکراسی، به این دلیل است که آنها بر خلاف بسیاری از اتاق فکر‌ها و اندیشکده ها، قادر به حفظ ارتباط و نفوذ در کاخ سفید هستند و همچنین علت دیگر موفقیت آنها این است که حتی یک کلمه در انتقاد از ترامپ و سیاست هایش به زبان نمی‌آورند.

کارشناسان معتقدند، باوجود آنکه موسسه تلاش می‌کند ارتباط خود را با رژیم صهیونیستی آشکار نسازد، اما این بنیاد از سیاست‌های رژیم صهیونیستی پیروی می‌کند. بیشتر بودجه این بنیاد از سوی اهدا کنندگان حامی اسرائیل، تأمین شده‌ است. با انتشار منابع مالی این بنیاد روشن شده که حمایت فزایندهٔ این بنیاد از مداخلهٔ نظامی آمریکا در خاور میانه، مواضع پیکارجویانهٔ آن علیه ایران و دفاع آن از سیاست‌های افراطی در قبال ایران در جهت ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است.


بیشتر بخوانید: لیست تحریمی افرادی که با بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها همکاری دارند، به زودی اعلام می‌شود


 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اجرای تکالیف مقرر در تبصره یک ماده ۴ و تبصره یک ماده ۵ از «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» بدینوسیله این بنیاد و "مارک دوبوویتز" مدیر آن را در فهرست تحریمی موضوع قانون مذکور قرار می‌دهد و لذا نامبردگان مشمول آثار قانونی مواد ۶ تا ۸ قانون موصوف خواهند بود. صوص اسرائیل، با علایق حامیان مالی آن که مرتبط با لابی اسرائیل در آمریکا هستند سازگار است.

نقابی که ترامپ به نام بنیاد دفاع از دمکراسی بر چهره ترویسم اقتصادی گذاشت/اف دی دی مسئولیت تمام اقدامات تروریسم اقتصادی علیه ایران را برعهده می‌گیرد

وزارت خارجه ایران در تشریح مبنای قانونی این تصمیم در بیانیه خود آورده است: "وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اجرای تکالیف مقرر در تبصره یک ماده ۴ و تبصره یک ماده ۵ از «قانون مقابله با نقض حقوق‌بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» مصوب ۱۳۹۶/۵/۲۲، به دنبال هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع ذیربط، بدینوسیله این بنیاد و "مارک دوبوویتس" مدیر آن را در فهرست تحریمی موضوع قانون مذکور قرار می‌دهد و لذا نامبردگان مشمول آثار قانونی مواد ۶ تا ۸ قانون موصوف خواهند بود".

 تحریم «بنیاد دفاع از دموکراسی» از سوی ایران

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پس از اعمال تحریم این بنیاد توسط وزارت خارجه کشورمان در توییتی ضمن محکوم کردن اقدام ایران براندیشکده بودن این بنیاد آمریکایی تاکید کرده است. نکته دیگر اینکه او در توئیت خود این اقدام ایران را تهدیدی برای ایالات متحده عنوان کرده است.

ایالات متحده همواره از هیچ اقدامی در جهت متزلزل کردن نظام جمهوری اسلامی و تشدید اقدامات خود چه از لحاظ اقتصادی، چه سیاسی و امنیتی حتی رسانه‌ای بر مردم ایران فرو گذار نکرده است. پشتیبانی از چنین بنیادی که اساسا برمبنای فعالیت‌های ضد ایرانی شکل گرفته است گویای همین واقعیت است.

نقابی که ترامپ به نام بنیاد دفاع از دمکراسی بر چهره ترویسم اقتصادی گذاشت/اف دی دی مسئولیت تمام اقدامات تروریسم اقتصادی علیه ایران را برعهده می‌گیرد

برخی از تحلیلگران بر این باورندکه ایران با توجه به گسترش  اقدامات ایالات متحده علیه ایران و تنش هایی که در خلیج فارس به وجود آورده است باید در مواجهه با این طیف نهادها و به خصوص این بنیاد سیستماتیک  عمل کرده که کمترین  فایده این دست اقدامات مانند تحریم این بنیاد می تواند  بازتاب رسانه ای آن باشد. نکته دیگر اینکه  حتی از سوی خود این بنیاد نیز هیچ وقت گفته نشده است که صرفاً در این بنیاد به کار‌های علمی و پژوهشی پرداخته می‌شود. در واقع بنیاد دفاع از دموکراسی نهادی است که هدف آن تاثیرگذاری در سیاست خارجی آمریکاست.

برخی منتقدان نیز معتقدند ساختاری برای مقابله با این بنیاد  وجود ندارد و ساختار موجود کارآمدی لازم را ندارد. یکی از کار‌های FDD این است که به نوعی به عنوان بازوی گروه اقدام ایران فعالیت کند. در آمریکا این دغدغه وجود داشت که برای فعالیت‌های ضدایرانی نهادی را مانند گروه اقدام ایران ایجاد کنند که  این گروه  از ظرفیت‌های موجود در آمریکا علیه ایران استفاده می‌کند. یکی از ظرفیت‌های موجود هم بنیاد دفاع از دموکراسی است، در ایران نهادی شبیه به FDD با کاربردی مشابه وجود ندارد، در حالی که این گروه مدام در حال  طراحی و سازماندهی است و پروژه‌هایی را در این خصوص تعریف و تنظیم  می‌کند. باید این نکته را در نظر گرفت که پس از بیش از یک دهه فعالیت این بنیاد علیه ایران، اقدامات مقابله‌ای کشورمان تاکنون کافی نبود و باید متقابلاً عکس‌العمل نشان داده شود.

گزارش از نرگس رمضانی

انتهای پیام/

اف دی دی مسئولیت تمام  اقدامات تروریسم اقتصادی علیه  ایران را برعهده می گیرد

 

برچسب ها: دموکراسی ، تحریم ، پمپئو ، ترامپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
ننگ بر ترامپ/
آخرین اخبار