عفو بین‌الملل با انتشار طوماری از فرانسه خواست فروش سلاح به عربستان را متوقف کند

عفو بین‌الملل طوماری را برای امضا منتشر کرد که در آن از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواسته شده است به فروش غیرمسئولانه سلاح پایان دهد.

عفو بین‌الملل با انتشار طوماری از فرانسه خواست فروش سلاح به عربستان را متوقف کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی عفو بین الملل فرانسه در گزارشی نوشت از حدود چهار سال پیش جنگی مرگبار یمن را فراگرفته است. هزاران غیرنظامی کشته شده اند. اکثر این افراد در حملات هوایی ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی و امارات متحده عربی که حامی دولت (مستعفی) یمن هستند، جان خود را از دست داده اند. خانه ها، مدارس و بیمارستان‌ها با تسلیحاتی که از سوی کشور‌های غربی تامین می‌شود، به طور کامل تخریب شده اند.

برخی کشور‌ها مانند آلمان، نروژ، دانمارک، فنلاند، سوئد و هلند پیش از این تصمیم گرفتند فروش سلاح‌های مرگبار را به کشور‌های عضو ائتلاف به حال تعلیق درآورند. فرانسه که در کنار آمریکا، انگلیس، اسپانیا و حتی کانادا از جمله تامین کنندگان اصلی تجهیزات نظامی عربستان و امارات است، با وجود خطر بالای استفاده از این سلاح‌ها برای تسهیل یا ارتکاب نقض حقوق بشر در یمن، همچنان به تامین سلاح این کشور‌ها ادامه می‌دهد.

عدم شفافقیت فرانسه در مورد مبادلات تسلیحاتی و نبود هرگونه نظارت پارلمانی، اجازه نمی‌دهد اطمینان حاصل شود که این کشور به تعهدات بین المللی خود مانند معاهده تجارت تسلیحات پایبند است.

عفو بین الملل تاکید کرد: ما باید بر فرانسه اعمال فشار کنیم تا به فروش غیرمسئولانه سلاح که خطر کمک به نقض حقوق بشر و رنج غیرنظامیان را به دنبال دارد، پایان دهد.

عفو بین الملل طوماری را برای امضا منتشر کرد که در آن از امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواسته شده است به فروش غیر مسئولانه سلاح پایان دهد. تاکنون ۵۳ هزار و ۱۸ نفر این طومار را امضا کرده بودند. عفو بین الملل انتظار دارد شمار امضاکنندگان به ۷۰ هزار نفر برسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار