عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود مطرح کرد؛

مراکز بهاران در انجام ماموریت‌های خود موفق نبودند

فخاری در نطق پیش از دستور خود به بررسی نواقص و کاستی‌های اجرای طرح جامع بهاران پرداخت.

مراکز بهاران در انجام ماموریت‌های خود موفق نبودندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فخاری عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود درباره مشخصات و شناسنامه طرح بهاران گفت: مطابق دستور العمل سال ۹۷ مرکز توانمندسازی بهاران نشانه‌ای است که خدمات ۶ گانه‌ای ماند اسکان، تغذیه، بهداشت، مهارت‌آموزی، کارآفرینی، اصلاح افراد و تسهیل بازگشت به خانواده و جامعه را به مددجویان تحت پوشش ارائه می‌دهد.

فخاری با اشاره به گروه و هدف طرح بهاران ادامه داد: مطابق دستورالعمل مراکز بهاران افرادی که نیاز به مسکن و اقدامات انتقالی یا موقت بین بهبودی اولیه و زندگی گذشته یا زندگی نوین دارند و افرادی که از طریق مراکز اقامتی کوتاه مدت و مناطق شهرداری و مراکز ماده ۱۶ به این مرکز ارجاع داده می‌شود.

عضو شورای شهر درباره نحوه پذیرش توان‌جویان تصریح کرد: به موجب ماده ۱۵ افراد به صورت داوطلبانه به مجتمع مراجعه می‌کنند و یا به موجب ماده ۱۶ از سطح خیابان و معابر عمومی جمع‌آوری شده و با حکم قضایی در مجتمع اسکان داده می‌شوند.

او درباره طول مدت اقامت توانجویان در مجتمع بهاران گفت: بر اساس دستورالعمل سال ۹۷ مدت پذیرش بستگی به حکم قضایی ویژه طرح معتادان از ۳ تا ۶ ماه دارد و بر اساس دستورالعمل پیشین افراد می‌توانند تا زمانی که لغزش نکنند و مواد مخدر مصرف نکرده در مرکز بمانند و انتخاب ماندن یا ترک خانه شخصی است.

عضو شورای شهر افزود: هیچ گونه محدودیت زمانی در مورد اینکه هر کس چه مدت می‌تواند اقامت کند وجود ندارد، اما طول دوره ۶ ماه تنظیم شده است و چنانچه فرد امکان بازگشت یکباره به اجتماعی را نداشته باشد دوره می‌تواند طولانی‌تر باشد.

فخاری درباره وضعیت کنونی مراکز بهاران گفت: از ابتدای سال ۹۸ سازمان خدمات اجتماعی در حال پیگیری ایجاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی درباره واگذاری این مراکز با سازمان مذکور است و درباره پیش نویسی از آن تهیه شده است.

عضو شورای شهر ادامه داد: با توجه به مشاهدات پیمانی و خود اظهاری پیمان‌کاران به طور میانگین در سال ۹۷ حدود ۶۰ درصد ظرفیت مراکز بهاران  شهروندان را پذیرش کرده‌اند و حدود ۴۰ درصد دیگر یا خالی و یا افرادی غیر از گروه هدف طرح بهاران و یا به افرادی غیر از گروه هدف طرح بهاران اختصاص داده شده است.

او ادامه داد: در سال ۹۸ بیشتر مراکز بهاران به مراکز پذیرش افراد ماده ۱۶ تبدیل شده و افرادی که پس از پاک شدن به این مراکز مراجعه می‌کنند مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

عضو شورای شهر در توضیح فقدان حرفه آموزی مورد نیاز بازار طرح بهاران گفت: ارزیابی مراکز بهاران نشان می‌دهد که مراکز برای دستیابی به هدف اصلی یعنی حرفه‌آموزی بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

فخاری ادامه داد: کارگاه حرفه‌آموزی از جمله خیاطی، مبل‌سازی و تولید پوشاک که در منطقه ۱۳ در جذب تعدادی توانجو موفق بوده، ولی در سایر مناطق حرفه‌آموزی به معنای واقعی آن وجود ندارد.

عضو شورای شهر درباره نداشتن حضور مؤثر مددکاران و روانشناسان تصریح کرد: با توجه به اینکه مداخلات سلامت روان اجتماعی در دستور العمل‌های بهاران تعریف شده حضور دائمی مددکاران و روانشناسان ضروری است، ولی روانشناسان و مددکاران در این مراکز حضور فعال ندارند.

او درباره پتانسیل ارتباط بین مراکز ترک اعتیاد و مراکز بهاران افزود: با توجه به اینکه یکی از نقاط قوت برخی مراکز این بود که برخی از پیمانکاران مراکز بهاران مدیریت مراکز ترک اعتیاد را نیز بر عهده دارند و این امر موجب جذب بهتر گروه هدف شده بود.

عضو شورای شهر فضای ناکافی و نامناسب جهت حرفه‌آموزی، نبود تفاهم‌نامه با سازمان فنی حرفه‌ای را جزو کاستی‌های زیرساختی سازمان بهاران خواند و گفت: نتایج ارزیابی نشان می‌دهد یکی از مهمترین نقاط ضعف مراکز نبود زیرساخت‌های مناسب برای آموزش فنی و حرفه‌ای است.

فخاری درباره عملکرد سازمان خدمات اجتماعی و معاونت اجتماعی تصریح کرد: نبود نظارت معاونت اجتماعی در عملکرد مجریان نداشتن همکاری لازم معاونت اجتماعی با شورای شهر، عملکرد سلیقه‌ای مناطق در تحقق اهداف بهاران، تغییر کاربری مراکز بهاران و کاهش ۲۴ مرکز به ۸ مرکز، نبود جذب همکاری میان سازمانی را جزء عملکرد رئیس سازمان خدمات اجتماعی و معاونت اجتماعی شهرداری می‌داند.

عضو شورای شهر تأکید کرد: ارائه خدمات به افراد توانجو در دستورالعمل‌های مختلف رفته رفته کاهش یافته به طوری که در دستورالعمل‌های اولیه مدت اقامت را بر عهده گروه درمان گذارده و ذکر کرده مدت زمان معینی برای اقامت مشخص نشده و زمان ترک مرکز به تشخیص گروه درمان واگذار شده است.

انتهای پیام /

روانشناسان در مراکز بهاران حضور فعال ندارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار