در ۵ ماهه اول سال ۹۸ انجام شد؛

صادرات بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از خوزستان

معاون اداره‌کل گمرکات خوزستان میزان صادرات غیرنفتی از استان در ۵ ماهه اول سال ۹۸ را بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار عنوان کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سهراب کمری معاون اداره‌کل گمرکات خوزستان در کارگروه صادرات غیرنفتی استان در محل معاونت اقتصادی استانداری گفت: میزان صادرات غیرنفتی از خوزستان در ۵ ماه نخست امسال ۴ میلیارد و ۵۰۸ میلیون و ۸۰۴ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی، ۷۵ درصد افزایش و از نظر وزن ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او ارزش وزنی صادرات غیرنفتی در این مدت را ۶ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۵۲۶ تن عنوان کرد و اظهار داشت: ارزش ریالی این میزان صادرات بیش از ۱۸۹ هزار و ۳۵۶ میلیارد ریال بوده است.

به گفته کمری، میزان درآمد گمرکات خوزستان از محل وارادات کالا در ۵ ماه نخست سال ۹۸، ۱۳ هزار و ۳۳۹ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون میزان صادرات به کشور عراق به دلیل برخی محدودیت‌ها از سوی این کشور کاهش داشته، اذعان داشت: بیش‌تر کالا‌هایی که به کشور عراق صادر شده با ارزش ریالی کم بوده است.

معاون اداره‌کل گمرکات خوزستان موضوع بازگشت ارز را از جمله مشکلاتی عنوان کرد که همواره در بخش صادرات با آن روبرو هستیم، افزود: در مرز‌هایی که به صورت سنتی فعالیت دارند افرادی که به لحاظ مالی توانایی ندارند کارت بازرگانی دریافت می‌کنند و فردی که توانایی مالی دارد با کارت و نام این فرد فعالیت اقتصادی و صادراتی انجام می‌دهد، اینگونه اقدامات باعث اختلال در شفاف سازی ارز آوری و میزان درآمد در خوزستان می‌شود.

بررسی ملی مشکلات صادرات در مرز‌های خوزستان

سید نوراله حسن زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بیان داشت: گزارشی از وضعیت مرز‌های خوزستان برای ارایه به شورای عالی امنیت ملی در حال تهیه است تا مشکلات صادرات در مرز‌های خوزستان، در سطح ملی مورد بررسی قرار گیرد.

او با اشاره به کاهش میزان صادرات از خوزستان به کشور عراق در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال تصریح کرد: دبیرخانه کارگروه صادرات غیرنفتی خوزستان و ۳ اتاق بازرگانی استان گزارشی در مورد دلایل کاهش صادرات به کشور عراق و راهکار‌های حل این موضوع را هر چه سریع‌تر ارایه دهند.

حسن زاده اظهار داشت: کشور عراق هر بار به بهانه‌ای مانع ورود کالا‌های صادراتی از سوی خوزستان می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به ۲ دستور کار کارگروه صادرات غیر نفتی خوزستان در سال ۹۷ اظهار کرد: مقرر شده بود که گارد گمرک در مرز‌های چذابه و شلمچه توسط اداره کل گمرکات خوزستان با همکاری بخش خصوصی راه اندازی شود که هنوز این کار انجام نگرفته است؛ همچنین پارسال این کارگروه مصوب کرده بود که ایکس ری کامیونی توسط منطقه آزاد در مرز شلمچه نصب شود که متاسفانه این مصوبه نیز هنوز عملیاتی نشده است.

روسیه، گزینه‌ای مناسب برای تقویت و توسعه صادرات از خوزستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در ادامه گفت: از وزارت کشور نامه‌ای در خصوص انعقاد تفاهم نامه همکاری اقتصادی و تجاری بین ایران و روسیه ارسال شده است که باید از این ظرفیت برای تقویت و توسعه صادرات از خوزستان به کشور روسیه استفاده کرد و لازم است که بخش خصوصی از این فرصت برای صادرات استفاده کند.

او اذعان داشت: بخش خصوصی با نیاز سنجی کالا‌هایی که کشور روسیه لازم دارد برای توسعه صادرات به روسیه ورود کند.

حسن زاده با بیان اینکه از سال ۸۴ تاکنون در مرز چذابه مشکلاتی بر سر راه صادرکنندگان وجود دارد که هنور حل نشده اند افزود: برای حل مشکلات در مرز چذابه دادستان اهواز نیز ورود کرده و در چند روز گذشته از مرز چذابه دیدن و از نزدیک با مشکلات آن آشنا شدند.

این مقام مسئول با ابراز گلایه از حضور نداشتن ۱۹ عضو کارگروه صادرات غیر نفتی در نشست امروز اظهار داشت: اسامی اعضایی که در این کارگروه شرکت نداشتند به استاندار خوزستان اعلام می‌شود تا با این افراد به دلیل توجه نداشتن به موضوع مهم صادرات در خوزستان برخورد شود.

خوزستان با داشتن ۲ مرز بین المللی چذابه و شلمچه و چندین بندر مهم تجاری از جمله بندر امام (ره)، بندر خرمشهر و آبادان، و داشتن مرز زمینی با عراق و مرز دریایی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس، از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای فعالیت‌های اقتصادی و صادراتی برخوردار است.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: صادرات ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن پور.
۲۳:۱۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
سلام علیکم من قبلا چند سالی تو کار صادرات میوه و تره بار بودم بیشتر برای روسیه کار میکردم به دلایلی بر ب مشکل خوردم اعتماد بیجا کرده بودم. میخاستم ببینم میتونم با شما با در نظر گرفتن شرایط همکاری داشته باشم. ممنون.