هزینه یک دانش آموز برای شروع سال تحصیلی چقدر است؟

بوی مهر زودتر از بچه‌ها به مشام والدین می‌رسد؛ آنجایی که باید دودوتا چهارتا کرده و خرید حداقلی سال جدید تحصیلی را انجام دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  آنطور که گفته می‌شود، قیمت لوازم تحریر نسبت به سال گذشته ثابت نبوده، اما افزایش زیادی هم نداشته است. البته پای کاغذ که در میان باشد، وضع قدری متفاوت می‌شود. قیمت کاغذ طی یک سال و نیم گذشته افزایش قیمت بسیار زیادی را تجربه کرده و همین یک قلم جنس، می‌تواند کل بازار لوازم تحریر را دچار نوسان قیمتی کند.

هزینه یک دانش آموز برای شروع سال تحصیلی چقدر است؟


بیشتربخوانید: چگونه کلاس‌اولی‌ها را آماده رفتن به مدرسه کنیم؟


اما حداقل قیمت لازم برای خرید لوازم تحریر چقدر است؟ اگر یک خانواده با درآمد متوسط بخواهد علاوه بر شهریه‌های احتمالی و هزینه رفت و آمد بچه‌ها، یک لوازم تحریر ایرانی و با قیمت متوسط تهیه کند، چقدر باید هزینه کند؟

گشتی در بازار لوازم تحریر و قیمت‌هایی که بعضا به صورت آنلاین هم می‌توان به آن دست پیدا کرد، برآورد یک هزینه حدودی را ممکن می‌کند. حداقل اقلامی که یک دانش‌آموز برای شروع سال تحصیلی به آن نیاز دارد شامل مداد، خودکار، پاک‌کن، دفتر خط‌دار و دفتر نقاشی، خط‌کش، جامدادی، کوله‌پشتی و ... می‌شود. قیمت ۱۲ عددی مداد سیاه ایرانی چیزی در حدود ۱۴ هزار تومان است. خودکار ایرانی کیان هم ۷۸۰۰ تومان است که ۵ قلم از آن چیزی در حدود ۴۰ هزار تومان می‌شود. یعنی تا اینجای کار، معادل یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید خودکار و مداد هزینه می‌شود.

۸۰۰ هزار تومان برای هر دانش‌آموز

قیمت پاک‌کن هم حداقل ۲ هزار تومان است. اما اصلی‌ترین جنس در این میان، دفتر خط‌دار است که با توجه به نوسان قیمتی کاغذ، قیمت‌های مختلفی دارد. از دفتر ساده تا دفتر‌هایی که هر کدام آپشن‌های مختلفی دارند، قیمت‌ها در نوسان است. با این حال، اگر یک بسته معمولی و دولتی دفتر ۴۰ برگ را در نظر بگیریم، چیزی در حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای یک بسته ۵ عددی آن باید هزینه کرد. البته باید توجه داشت که دفتر ۴۰ برگ به سرعت مصرف می‌شود و حداقل نیاز دانش‌آموزان دفتر ۱۰۰ برگ است. اما این هزینه‌ها یک برآورد حداقلی برای شروع سال تحصیلی است.

اگر قیمت ۱۲ هزار تومانی خط‌کش، قیمت ۱۰ هزار تومانی جامدادی و قیمت حدودی ۱۵۰ هزار تومانی را برای کوله‌پشتی در نظر بگیریم، یک هزینه کلی ۸۳۶ هزار و ۶۰۰ تومانی به دست می‌آید. البته در در این رقم، مدادرنگی، ست ورزشی، کفش مناسب برای مدرسه و قیمت کتاب‌های درسی هم محاسبه شده است.

این هزینه‌ها حدودی و حداقلی است و چیز‌هایی مثل گونیا، نقاله، تراش و برخی اقلام دیگر لوازم تحریر هم به آن اضافه می‌شود. یعنی در مجموع، می‌توان اینطور گفت که یک خانواده ایرانی برای هر یک از فرزندانش، چیزی در حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای وسایل مورد نیاز و حداقلی رفتن دانش‌آموز به مدرسه باید هزینه کند.

البته بسیاری از خانواده‌ها به دلیل حساسیتی که به جو آموزشی دارند و یا مشکلاتی که از مدارس دولتی تجربه کرده‌اند، ترجیح می‌دهند فرزندان‌شان را در مدارس غیرانتفاعی و خصوصی ثبت‌نام کنند. بیشتر دانش‌آموزانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند با نگاه به هم‌کلاسی‌هایشان، لوازم تحریر فاخرتر و لوکس‌تری را استفاده می‌کنند.

حوالی یک سال قبل چند دانش آموزان ده ساله چالش نشان دادن لوازم تحریر در شبکه‌های اجتماعی را راه انداختند. ویدئو‌هایی که منتشر می‌شد نشان می‌داد که خانواده‌هایشان گاهی تا چند میلیون تومان برای خرید انواع مدادرنگی‌های برند و خودکار‌های رنگ به رنگ می‌کنند. اما هزینه محاسبه شده در این گزارش حداقلی و مربوط به کالا‌های ایرانی است.

اقلام میانگین قیمت
لوازم تحریر

(شامل دفتر، خودکار، تراش، پاک کن، خط کش، جامدادی، تراش و ...)

حدود ۲۰۰۰۰۰

کوله‌پشتی ۱۵۰۰۰۰
متوسط قیمت روپوش مدرسه

۱۵۰۰۰۰
متوسط قیمت کتاب‌های درسی

۴۰۰۰۰
کفش مناسب برای مدرسه

۲۰۰۰۰۰
ست ورزشی برای مدرسه

۱۲۰۰۰۰
رقم کل: ۸۶۰۰۰۰ تومان

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

یک دانش‌آموز برای رفتن به مدرسه چقدر هزینه دارد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار