انجام طراحی بر روی ۲ هزار قطعه سفال

سفال های قدیمی کشف شده در کاوش‌های باستان شناسی شهرستان‌های قاین و طبس ساماندهی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، برآبادی ، مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اجرای طرح پژوهشی ساماندهی مطالعه و پژوهش سفالینه‌های طبس و قاین، گفت:۶ هزار قطعه سفال قدیمی کشف شده در کاوش‌های باستان شناسی شهرستان‌های قاین و طبس که در مدت زمان ۶ ماه انجام شد ، ساماندهی شد.

او  هزینه اجرای این طرح پژوهشی را ۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: براساس پژوهش انجام شده، قدمت این سفال‌های قدیمی به دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی و معاصر می‌رسد.

برآبادی  به روند اجرای مطالعه و پژوهش بر روی قطعات سفال اشاره کرد و افزود: در اولین مرحله پاکسازی قطعات سفال از گرد و غبار و شن انجام و سپس تاریخ گذاری روی سفال انجام شد.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی عکاسی و طراحی سفال‌ها را از دیگر مراحل این طرح عنوان کرد و گفت: طراحی بر روی ۲ هزار قطعه سفال انجام و در این مرحله مشخص شد که هر قطعه سفال مربوط به چه نوع ظرفی بوده و کدام قسمت از سفال است.

سیداحمدبرآبادی گفت: در طراحی لبه ظرف، انتهای ظرف و دسته‌ها نیز مشخص می‌شود.

ظرف‌های عکاسی و طراحی شده در فرم دیجیتال با درج مشخصات، قدمت، اندازه، نوع ظرف و محوطه‌ای که در آن شناسایی شده ثبت می‌شود.

در مرحله پایانی این سفال‌ها کد می‌خورد و در کیسه‌های مخصوص نگهداری و نمونه‌های بزرگتر و منحصر به فرد در موزه‌ها برای بازدید مردم به نمایش گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/ک

تکمیل پژوهش بر روی ۶ هزار قطعه سفال قدیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.