دریافت سود از اقساط مالیات، ربا است

نماینده، ولی فقیه در استان اصفهان گفت:اگر فردی بخواهد مالیات خود را به صورت قسطی پرداخت کند، از او سود دریافت می‌شود که این سود، ربا است، هر چند اداره مالیات آن را می‌بخشد اما نباید به صورت قانون این موارد وجود داشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده، ولی فقیه در استان اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: در حال حاضر خرید و فروش‌ها در کشور مشخص است، اما ذی‌نفع واقعی این خرید و فروش شناسایی نشده است چراکه برخی افراد شرکت‌هایی را به نام دیگران راه‌اندازی می‌کنند تا مالیات کمتری پرداخت کنند، در حقیقت باید ساز و کار‌های صحیحی برای شناسایی فرار‌های مالیاتی تدوین شود.

نماینده، ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه باید مالیات از درآمد گرفته شود نه مالیات از پول، افزود: چرا هنگامی که بانک، وام و تسهیلاتی را بدون هیچ ضمانتی پرداخت کرده، فرد دریافت‌کننده تسهیلات مجرم است، اما با بانکی که این اقدام را انجام داده برخورد نمی‌شود؟ بدون شک در بانک، کسی رشوه گرفته است تا وام و تسهیلات بدون ضمانت کافی پرداخت شود و یا اشکال دیگری وجود دارد، چگونه یک شرکت ثبت شده است بدون اینکه وجود واقعی داشته باشد؟ این موضوع نشان می‌دهد که در ثبت شرکت، خلأ‌هایی وجود دارد.

امام‌جمعه اصفهان گفت: کار‌ها و پیشرفت‌های خوبی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی انجام شده است، اما اگر ریشه این مسائل پیدا نشود، نتیجه لازم به دست نمی‌آید و مشکلات همچنان باقی می‌ماند.

او بیان کرد: نواقص قانونی که توسط نیرو‌های اجرایی در کشور در روند اجرای قوانین وجود دارد باید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتقل و اصلاح شود، یکی از این اشکالات این است که اگر فردی بخواهد مالیات خود را به صورت قسطی پرداخت کند، از او سود دریافت می‌شود که این سود، ربا است، هر چند اداره مالیات آن را می‌بخشد، اما نباید به صورت قانون این موارد وجود داشته باشد.

در این دیدار امیدعلی پارسا، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: باید ساز و کاری تدوین شود که منبع صدور آمار در کشور واحد باشد، آماری قابل اعتماد و غیرسیاسی بودن آن تضمین شود و تنها منشأ آمار، مرکز آمار ایران باشد، خوشبختانه اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است.

او افزود: امروز در دنیا با پرسشنامه از مردم سؤال نمی‌پرسند، آماری که مشخص نیست که چند درصد صحیح است بلکه از اطلاعات ثبتی استفاده می‌شود، امروز اطلاعات هویتی ما در ثبت‌احوال موجود است و می‌توان آدرس قانونی و سایر آمار‌ها را از دستگاه‌های مختلف جمع‌آوری و به آن اضافه کرد تا آمار‌ها و اطلاعات واقعی باشد و تطبیق داده شود.

پارسا گفت: در این روش از کار، آمار‌های «ثبتی مبنا» اساس کار است و آمار‌های غیر ثبتی به صورت نمونه‌ای، تصویری از کشور و استان را بیان می‌کند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: نظام مالیاتی در دنیا این‌گونه است که حاکمیت می‌داند درآمد و ثروت مردم به چه میزان است و نظام آماری برای آن تدوین شده است.

او با تأکید بر ضرورت ساماندهی فرار‌های مالیاتی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فرار‌های مالیاتی حاکمیت باید ید واحده باشد و نیاز به همکاری دستگاه‌های مسؤول در این زمینه، لازم و ضروری است.

او ادامه داد: حاکمیت باید زیرساختی فراهم کند که ریزداده‌های مربوط به درآمد و ملک و املاک و تراکنش‌های افراد در اختیار امور مالیاتی قرار بگیرد و سازمان امور مالیاتی باید تشخیص دهد که کدام یک از درآمد‌ها مشمول مالیات می‌شود و این موضوع به صورت الکترونیکی انجام می‌پذیرد.

انتهای پیام/م

 

دیدار رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با امام جمعه اصفهان

برچسب ها: تسهیلات ، مالیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار