سی‌ودومین جلسه دادرسی متهمان پرونده بانک سرمایه آغاز شد

سی‌ودومین جلسه دادرسی متهمان پرونده بانک سرمایه به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

سی‌ودومین جلسه دادرسی متهمان پرونده بانک سرمایهبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سی‌ودومین  جلسه دادرسی متهم محمدرضا خانی و ۶ متهم پرونده بانک سرمایه با رسیدگی به اتهام هفت نفر از متهمان این پرونده در شعبه ۳ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام تشکیل شد.

متهمان محمدرضا خانی (مدیرعامل و عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، خیراله بیرانوند (مدیرعامل و عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، علیرضا حیدرآبادی پور (مدیرعامل و عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، پرویز احمدی (سرپرست بانک و رئیس هیئت مدیره وقت بانک سرمایه)، بهمن خادم (عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، مهرداد باقری (عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، یاسر ضیائی شیرکلائی (قائم مقام وقت بانک سرمایه) به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت مورد محاکمه قرار گرفتند.

برای متهمان عدیده این پرونده تاکنون چند مرتبه حکم صادر شده و در جلسات دادرسی پیشین متهمان به دفاع از خود پرداختند.

در ابتدای جلسه متهم پرویز احمدی فرزند حسین، به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق ۱۰ فقره خیانت در امانت در مجموع به مبلغ ۶ میلیارد و ٢٣٧ میلیون و ۶۵٠ هزار ریال در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش وقت با قصد خدمت به معلمان من را احضار کرد، البته در گذشته من در بانک رفاه هم به دانشگاهیان خدمت می‌کردم.

متهم احمدی بیان کرد: من ۵ ماه و نیم در بانک سرمایه حضور داشتم و چگونه می‌توان ارزیابی کرد که در این مدت دست به کار خلافی زده‌ام، البته سه ماه به عنوان سرپرست موقت کار می‌کرم.

او ادامه داد: وظیفه من ریاست هیئت مدیره بود و در امور اجرایی حق دخالت نداشتم، البته نامه‌های من نشان می‌دهد که به طور پیوسته تذکر داده‌ام.

متهم احمدی درباره دریافتی خود از بانک گفت: در مجموع یک فیش ۱۷ میلیون تومانی و یک فیش به عنوان پاداش سالیانه پایان خدمت حدود ۲۰ میلیون تومان به من داده شد.

او افزود: در ۲۴ مورد اقدام به توقف فساد کردم. اخراج آقای کلهر از دبیرخانه، اخراج چهار مشاور و تهدید به اخراج یکی از مدیران از جمله کار‌هایی بوده است که در طول مدیریت خود انجام دادم، البته ۲۲ مورد کار تحولی هم از سوی من انجام شد که حذف معاونت‌ها از این دسته است.

متهم احمدی تصریح کرد: یکی از بدهکاران بانکی به نام نعیمانی که چند میلیارد به بانک سرمایه بدهکار بود، به محض آن که من به این بانک آمدم درخواست ملاقات کرد، اما من گفتم تا زمانی که بدهی خود را تصفیه نکرده با او ملاقات نمی‌کنم.

او بیان کرد: اگر یک مورد سوء نیت از من پیدا شد، شما حکم دهید.

متهم احمدی افزود: تمام ارکان اداری و تشکیلاتی سیستم مخصوص به خود را دارند و پایش پیوسته مشتری با ارکان اعتباری انجام می‌شود و مطابق با دستورالعمل‌ها هدایت و اجرایی می‌شود تا آن جایی که بانک مرکزی ما را تأیید کرد که کار را به درستی پیش بردیم.

متهم احمدی با اشاره به سیستم نظارتی بانک گفت: اداره بازرسی نظارت و حراست همه سیستم بازرسی را پیش می‌برد، اما یک گزارش یک خطی هم به من داده نشد که بخواهم آن را به صورت جدی پیگیری کنم.

او ادامه داد: در هیئت مدیره سه نفر پیش از من حضور داشتند و اگر این افراد دارای مشکل بودند، چرا چندین سال حضور مستمر داشتند و بانک مرکزی آن‌ها را تأیید کرد؟، آن‌ها تمام اطلاعات را در اختیار داشتند و من باید این اطلاعات را از آن‌ها می‌گرفتم.

متهم احمدی بیان کرد: قصد من اصلاح سیستم بود و قاعدتاً به چند ماه فرصت احتیاج داشتم، البته من را شبانه عزل کردند و به راننده گفتند که از فردا دنبال من نیاید.

او بیان کرد: از مجموع اشکالات و اتهاماتی که به من وارد شد، مربوط به ٢ مورد در بهمن و اسفندماه بود که توسط آقای حیدرآبادی‌پور بر عهده گرفته شد و ٣ مورد را آقای ضیایی بر عهده گرفت و همچنین ۲۹ میلیاردی که رضوی گرفته از جمله این اعتبارات است.

در ادامه جلسه رسیدگی قهرمانی نماینده دادستان اظهار کرد: درباره اظهارات روز گذشته آقای خادم مبنی بر جعل امضا باید بگویم که به نظر می‌رسد امضا و جعل نشده باشد و نکته قابل توجه این است که او تخصص ویژه‌ای در امور بانکی داشت و به همراه آقای خانی بیشترین دانش در زمینه بانکداری را داشتند.

نماینده دادستان بیان کرد: در زمان هیئت مدیره سال ۹۵ پول به شرکت پایدار قشم واریز و مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان با وجود بدهی مالی به ریخته گران داده شده است.

او ادامه داد: با وجود آن که متهم باقری از بانکداری اطلاع کاملی نداشت، اما در حوزه پولی آگاه بود و برای من دشوار است که قبول کنم او از انتقال وجوه به حساب شرکت پایدار قشم اطلاعاتی نداشته است.

قهرمانی گفت: متهم خادم تحصیل منفعت در سایه گستر داشته است، اما مستندات کافی در این مورد ندیده‌ایم و این موضوع طی لایحه‌ای به دادگاه ارائه خواهد شد.

او درباره اظهارات متهم احمدی بیان کرد: متهم احمدی درباره حواشی و برخورد‌هایی که داشته است، درست می‌گوید، اما صحبت من درباره بانک است. در شرایطی تفاهم‌نامه‌ها امضا شدند که بر اساس بانک مرکزی این اجازه وجود نداشت و آقایان بانک مرکزی را دور زده‌اند.

نماینده دادستان گفت: آقایان با امضای ضمانت‌نامه ۱۰ درصد نقدینگی را بالا بردند و به همین دلیل بانک مرکزی فریب خورد، البته بانک مرکزی هم نظارت درستی نداشت و این ضمانت نامه‌ها تابع تشریفات قانونی نبودند.

قهرمانی ادامه داد: در بحث ضمانت نامه شرکت کارتن خواب‌ها گفته شد که آقای قنداری گفته این موضوع برای صندوق ذخیره است، پس باید اعتبارات را اختصاص دهید. چرا اعتبارات وثیقه نداشته‌اند و اعتبارسنجی مشخصی برای آن‌ها انجام نشده است؟

قاضی مسعودی مقام بیان کرد: اگر پول بانک در یک شرکت دولتی برود، یعنی هیچ مشکلی وجود ندارد، وقتی به شرکت دولتی برود، راحت‌تر می‌توان آن را پس گرفت و منافع بانک در این حوزه است.

او بیان کرد: یعنی اشخاص توانایی منتفع شدن را دارند، در حالی که نفع دولتی باشد، اکنون پول و گوشت از بین رفته است، اما هیچ خبری نیست، آقای رضوی پرداختی نداشته است.

نماینده دادستان بیان کرد: باید بگوید پول مردم کجا رفته است. رضوی پولی ندارد که بدهد. روی هر ملکی از او که دست می‌گذاریم که در رهن بانک است؛ امضا برای ۵ شرکت کارتن خواب زده شده است. شما پول دولت را داده‌اید، اما پول مردم را نه. آقای قنداری چه کسی است و چه حقی داشت که این کار‌ها را انجام دهد؟

متهم احمدی بیان کرد: همان زمان آقای سیف به من زنگ زد و گفت: «پای فساد و شخص خاص را باید از بانک قطع کرد. ما با جنگ و دعوای زیاد با آقای بطحایی، توانستیم ۴۰۰ میلیون تومان پول معلمان را بدهیم.

در ادامه جلسه دادرسی وکیل متهم حیدرآبادی‌پور اظهار کرد: موکل من برای درمان فرزند خود عازم اسپانیا شده است.

او ادامه داد: فرزند موکل من مبتلا به بیماری است که تنها در یکی از کلینیک‌های پزشکی شهر بارسلون کشور اسپانیا درمان می‌شود و ۱۵ ماه بعد از عزل خود از بانک به اسپانیا رفت.

وکیل متهم حیدرآبادی پور بیان کرد: موکل من چندین مرتبه فساد را به بسیاری از سران کشور اطلاع داده است.

قاضی مسعودی مقام بیان کرد: گزارش زمانی لازم است که خود شخص فساد اقتصادی نداشته باشد و البته برخی از مواقع این گزارشات برای انحراف از تخلف بوده است، به همین دلیل متهم ۴۶۰ میلیون تومان پول دریافت کرده است.

وکیل متهم حیدرآبادی پور بیان کرد: البته اکنون این ۴۶۰ میلیون تومان به حساب همسر موکل من ریخته شده و جابجا نشده و بلوکه در حساب مانده است.

او ادامه داد: موکل من اکنون در یکی از کلینیک‌های شهر بارسلون در حال درمان فرزند خود است و باید برای درمان فرزندش پول واریز کند و از شما درخواست می‌کنم بخشی از حساب بلوکه شده موکل من را آزاد کنید.

وکیل متهم حیدرآبادی پور افزود: البته در حال حاضر به دستور پلیس اینترپل موکل من نمی‌تواند از شهر بارسلون خارج شود، در حالی که برای درمان فرزند خود مجبور به خروج از این شهر است و از شما درخواست می‌کنم که فکری به حال این موضوع کنید.

قاضی مسعودی مقام در پاسخ به وکیل متهم حیدرآبادی پور تصریح کرد: زحمت بکشند و خودشان به ایران تشریف بیاورند و مادر فرزند آنجا برای ادامه درمان بماند.

در ادامه جلسه قهرمانی نماینده دادستان اظهار کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که حیدرآبادی‌پور چگونه به بانک سرمایه آمده است؟

او ادامه داد: از زمان بخشایش به عنوان رئیس هیئت مدیره، نطفه فعلی فساد در آنجا منعقد شد و بخشایش اقداماتی انجام داد که همگی زمینه ساز فساد بودند.

قهرمانی بیان کرد: بعد از بخشایش درخشنده انتخاب شد که البته هنگامی که اعضای هیئت مدیره متوجه شدند او با آن‌ها همکاری نمی‌کند، درخشنده هم کنار گذاشته شد و به مدت چهار ماه سرپرستی به قندالی سپرده شد که در نهایت بانک مرکزی صلاحیت قندالی را احراز نکرد.

نماینده دادستان بیان کرد: اعضای هیئت مدیره تصمیم گرفتند تا بیرانوند که در یکی دیگر از بانک‌ها نقاط ضعفی داشت، به عنوان مدیر انتخاب شود که البته بیرانوند هم با این تیم همراهی نکرد.

او ادامه داد: البته هیئت مدیره تصمیم گرفتند تا پست قائم مقامی را تعریف کنند و ضیایی را به عنوان قائم مقام بانک انتخاب کردند و احمدی که از هیچ چیزی خبر نداشت را به عنوان رئیس هیئت مدیره منصوب کردند.

قهرمانی گفت: حیدرآبادی مدیرعامل یکی از شرکت‌های تأمین اجتماعی به نام آتیه صبا بود که بخشایش هم به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت شناخته می‌شد و اولین جرقه‌های ضمانت نامه بانکی از شرکت آتیه صبا به وجود آمده است.

نماینده دادستان با بیان اینکه حیدرآبادی به عنوان مدیرعامل آتیه صبا از شعبه سینما آزادی بانک سرمایه ضمانت‌نامه دریافت کرده است، گفت: حیدرآبادی ضمانت‌نامه دریافت می‌کند و با تیم محمد امامی قرارداد می‌بندد. او ضمانت نامه را گرفته و تحویل امامی می‌دهد، البته شرکت آتیه صبا هنوز هم بدهی دارد و بعد از این ضمانت نامه‌ها تسهیلات به شرکت کارتن خواب‌ها داده می‌شود.

قهرمانی گفت: حیدرآبادی با امامی و بخشایش در ارتباط بود و با این اوصاف خوب بعد از احمدی به بانک می‌آید و با متهمان زد و بند‌هایی دارد.

او درباره ملک‌های حیدرآبادی‌پور گفت: او ملک‌هایی داشت که اکنون توسط بازپرس توقیف شده‌اند و هنگامی که بر سر منافع با اعضای هیئت مدیره به مشکل بر می‌خورد، به صورت جهت دار شروع به افشاگری می‌کند.

نماینده دادستان بیان کرد: کاش حیدرآبادی پور سال ۹۳ و هنگامی که با شرکت نفت و گاز قرارداد می‌بست، سوت فساد را می‌زد. این افشاگری‌ها برای مبارزه با فساد نبود، بلکه به صورت جهت‌دار انجام می‌شد.

قهرمانی گفت: ما به آقای حیدرآبادی‌پور پیام داد‌یم که بازگردد، چرا همان زمان بازنگشت و هنگامی که متوجه شدیم قصد ورود به کشور را ندارد، با اینترپل قضیه را مطرح کردیم. حیدرآبادی‌پور خود مهره گماشته شده از سوی متهمان بود.

در ادامه جلسه دادرسی خیرالله بیرانوند فرزند امیر به اتهام در اخلال در نظام اقتصادی از طریق ۹ فقره خیانت در امانت در مجموع ٨ هزار و ۶٩۶ میلیارد و ۶۸۳ میلیون ریال اظهار کرد برگزاری جلسه در خانه آقای امامی را تکذیب می‌کنم.

او ادامه داد: یکی از دلایل عزل من مخالفتی بود که در بحث فروش تسهیلات داشتم و از آنجا تضاد و اختلاف با من آغاز شد.

متهم بیرانوند ادامه داد: حتی خود آقای هدایتی گفت که بیرانوند بدهی‌های مرا ثابت کرده است، اما در مواردی که با منافع بانک مغایرت داشتند با هیچ فردی رو در بایستی نداشتم.

در ادامه جلسه دادرسی نماینده دادستان گفت: آقای بیرانوند اقدامات حرفه‌ای نداشته است.

او ادامه داد: از طریق یک مصوبه بیجا تصمیم بر آن شد که بدهکاران قبل از زمان سررسید ملک به بانک معرفی کنند که البته این موضوع در هیچ بانکی مورد قبول نیست.

قهرمانی تصریح کرد: همین مصوبه سبب شد تا رنجبر ملکی را در ورامین به بانک با قیمت ۱۳۸ میلیون تومان معرفی کند در حالی که قیمت واقعی آن ملک ۵۰ میلیون تومان بود

نماینده دادستان درباره تهاتر ملک لواسان بیان کرد: آقای بیرانوند در خصوص تهاتر ملک لواسان هیچ نقشی نداشته است.

او تصریح کرد: درباره ضمانت نامه شرکت کارتن‌خواب‌ها اظهارات بیرانوند قابل قبول نیست مگر می‌شود مصوبه ۱۱۰ میلیارد تومانی تصویب کنید و بگویید که فلان‌ای برای فلان جا می‌خواست است.

قهرمانی بیان کرد: اطاعت بی چون و چرایی که توسط مهره‌های امامی به شما داده می‌شد غلط بوده اند شما بدون هیچ بررسی افرادی که از سوی مهره‌های امامی مورد تایید قرار می‌گرفتند را در شعب قرار می‌دادید.

متهم بیرانوند بیان کرد: جنگ روانی برای من راه می‌انداختند که مصوبه هارا امضا کنم و با زمینه چینی‌های بسیاز کمیته تعیین صلاحیت افراد را مورد تایید قرار می‌داد.

وکیل متهم بیرانوند بیان کرد: بحث صندوق بازنشستگی درباره متهم موکل من مطرح است نه صندوق ذخیره فرهنگیان، برخی از کارمندان بانک با توسل به جعل اقتصادی مستندات، موارد عدم اطلاع را برای موکل من فراهم می‌کردند.

به گفته قاضی مسعودی مقام ادامه جلسه رسیدگی به آخرین اظهارات یکی از متهمان بعد از ظهر روز شنبه برگزار می‌شود؛ همچنین صبح روز شنبه جلسه دادرسی پتروشیمی تولید کنندگان و روز دوشنبه جلسه رسیدگی به پرونده شبنم نعمت‌زاده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دادگاه ، قوه قضائیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار