علیزاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گام سوم ایران اهرم فشار جدی در مقابل اروپا است

کارشناس مسائل آمریکا گفت: گام سوم ایران تاثیر راهبردی در قدرت‌ و توان یابی علمی هسته‌ای کشور دارد.

در حالبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌گام سوم کاهش تعهدات برجام روز گذشته ۱۵ شهریور بنا به دستور رئیس‌جمهور آغاز شد و بر اساس آن سازمان انرژی اتمی مکلف است بر حسب نیاز‌های فنی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های برجامی فعالیت‌های علمی و پژوهشی هسته‌ای را آغاز کرده و شتاب بخشد.

سجاد علیزاده کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین قسمت های  گام سوم کاهش تعهدات کشورمان بحث رفع تحریم‌های تسلیحاتی بوده  که در رابطه با خرید جنگنده‌ها از روسیه و چین مطرح شده بود.

او افزود: با توجه به اینکه مسکو و پکن همراه با سیاست‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران هستند، یکی از دلایلی که با تداوم برجام موافقت می شود این است که تا قبل از نقض تحریم‌های تسلیحاتی ما به آن پایبند خواهیم بود، چراکه دستیابی به همین رفع تحریم‌های تسلیحاتی طبق مصوبه شورای امنیت سازمان ملل حق ما ست.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: از جمله  تاثیرات راهبردی گام سوم ایران  قدرت  و توان یابی علمی هسته‌ای ایران  است، زیرا توانیابی هسته‌ای کشور زیر ساخت‌هایی را فراهم می‌کند تا بتوانیم از ابزار‌های فشار خود در زمینه فناوری هسته‌ای استفاده کنیم.

او افزود: ابزار‌های فشار در زمینه فناوری هسته‌ای شامل غنی سازی بالای غنای ۳.۷ درصد است که در حدود غنی سازی ۲۰ درصد به بالا خلاصه می‌شود و می تواند اروپایی ها را به سمت عمل به تعهداتشان ببرد .


بیشتر بخوانید:گام‌های بعدی ایران شرایط را برای طرف‌های اروپایی برجام دشوار‌تر می‌کند 


کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: برای دستیابی به غنای بالای ۳.۵ درصد باید زیر ساخت‌های فنی و سانتریفیوژ داشته باشیم،  در برجام سیستمی تعبیه شده که اگر ایران با تعدادی سانتریفیوژ مشخصی با غنای ۳.۵ درصد شروع به غنی سازی کند، یکسال طول می‌کشد تا بتواند به اورانیوم غنی شده لازم برای یک کلاهک هسته‌ای دست یابد.

علیزاده ادامه داد: گام سوم محدودیت‌های هسته‌ای این مسئله را هدف گرفته که ایران می‌تواند با سانتریفیوژ‌های نسل جدید که کارکرد و بهره بری آنها چند برابر سانتریفیوژ‌های نسل اول است زودتر از موعد به غنای ۲۰ درصد دست پیدا کند که این امر ابزار فشار جدی برای  طرف های مقابل خواهد بود.

انتهای پیام/

گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار