مشارکت ایمیدرو در اکتشاف معادن کوچک فارس

استانداری فارس و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وابسته به ایمیدرو در اجرای طرح‌های اکتشافی و احیای معادن کوچک مقیاس با هم همکاری خواهند کرد.

مشارکت ایمیدرو در اکتشاف معادن کوچک فارسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یکی از شرکت‌های اصلی زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری فارس در جلسه مشترک با مدیرعامل این شرکت، گفت: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان یکی از طرح‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه اقتصاد مقاومتی لحاظ شده است.

یدالله رحمانی افزود: در شرایط فعلی، یکی از نقاط قوت و امید بخش در ایجاد اشتغال پایدار، توسعه صادرات، تقویت زنجیره‌های تامین و ایجاد ارزش در بخش معدن و ایجاد فرصت‌های مناسب برای معرفی سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با بخش معدن و شفاف‌سازی و ساده‌سازی فرآیند‌های حضور و مشارکت در جامعه معدنی استان و کشور است.

او ادامه داد: احیای معادن کوچک مقیاس موجب ارزش افزوده بیشتر، ارتقای جایگاه معادن استان فارس و کشور و توسعه فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز گفت: ایمیدرو آمادگی دارد که اعتبار لازم برای اکتشاف مواد معدنی در استان فارس را تخصیص دهد.

وجیه الله جمشیدی افزود: همچنین به ایجاد زیرساخت‌ها و فرآوری معادن کوچک مقیاس استان فارس کمک خواهد شد و استانداری نیز باید با همکاری در بخش‌هایی همچون صدور پروانه اکتشاف و اخذ موافقت‌هایی از جمله منابع طبیعی می‌تواند به رفع مشکلات فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس این استان کمک کند که این مهم در دست اقدام است و به نتایج خوبی رسیده است.

او اظهار داشت: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با هدف استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی، افزایش تولید مواد معدنی، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته تمرکز شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: امکان توسعه معادن سنگ آهن هماتیتی استان با حداقل ۵۴ میلیون تن ذخیره با راهبری سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و بخش‌های خصوصی فراهم است.

حمیدرضا ایزدی افزود: با تجمیع معادن کوچک مقیاس علاوه بر تأمین نیاز داخل، می‌توان نگاهی هم به بازار‌های صادراتی داشت به گونه‌ای که چند معدن کوچک که در شعاع نزدیک به هم قرار گرفته‌اند می‌توانند نسبت به ایجاد یک واحد فرآوری اقدام کنند و این امکان فراهم می‌شود که بازار مصرف ماده معدنی استخراج شده فراهم شود و منجر به تثبیت فعالیت و استمرار آن، توسعه سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش شود.

او ادامه داد: در فاز نخست تعداد ۱۵ معدن سنگ آهن هماتیتی استان فارس که از بازار مناسبی برای فروش برخوردار نیستند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا با مشارکت سایر بخش‌ها و راهبری وزارت صمت، سازمان ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان صمت و استانداری فارس زمینه فعال‌سازی و استمرار فعالیت آن‌ها فراهم شود.

یزدانی بیان کرد: در پی فعال‌سازی این معادن حداقل ۲۰۰ فرصت شغلی مستقیم در بخش معادن ایجاد خواهد شد و استخراج واقعی معادن استان هم حدود ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس تصریح کرد: استان فارس با تعداد ۶۱۹ معدن دارای پروانه بهره‌برداری و بیش از ۴۸ مجوز برداشت با استخراج اسمی ۵۳ میلیون تن و اشتغال هشت هزار و ۲۴۵ نفر در شاخص کشوری از نظر تعداد معادن فعال رتبه ۲، در اشتغال رتبه هفت، در استخراج اسمی واقعی رتبه پنج و در ذخیره مواد معدنی رتبه هشت کشوری را دارا است.
انتهای پیام/م

مشارکت ایمیدرو در اکتشاف معادن کوچک فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.