آیین مقتل خوانی ۵۰۰ نفری با قدمت ۲۰۰ ساله در ویدوجا برگزار شد

آیین مقتل خوانی ۵۰۰ نفری با قدمت ۲۰۰ ساله همزمان با شب عاشورای حسینی در روستای ویدوجا از توابع بخش برزک در کاشان برگزار شد.

حاج رحیم نصیرزاده، رئیس شورای اسلامی روستا در حاشیه برگزاری این مراسم آیینی در گفت گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: این آیین مذهبی بیش از ۲۰۰ سال است که با قرائت اشعاری جانسوز و پرمحتوا در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام در قالب مقتل خوانی توسط اهالی روستا دو شب متوالی در شب‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در حسینیه هیئت چهارده معصوم این روستا برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه اشعار این مقتل نیز قدمت بیش از ۲۰۰ ساله دارد گفت: اهالی روستا بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در حسینیه حضور پیدا می‌کنند و این آیین را پس از سخنرانی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیهم السلام اجمعین به شکل خاص و به شیوه‌ای تأثیرگذار و آهنگی حزین در دستگاه موسیقی اجرا می‌کنند.

به گفته او، عزاداران و سوگواران حسینی در حسینیه همه به صورت یه حلقه عزا گرد هم می‌نشینند و اشعار را همه با هم می‌خوانند.

این عضو هئیت چهارده معصوم روستای ویدوجا که از جانبازان و ایثارگران جنگ تحمیلی نیز هست با تاکید بر ویژگی شاخص و متمایز جمع خوانی و گروهی این مقتل خوانی گفت: مقتل خوانی شیوه‌ای عزاداری با زبان جانسوز و اثرگذار در بیان مصائب شهادت امام حسین علیه السلام، اهل بیت و یاران باوفای آن حضرت در روز عاشورا در کربلا است.

نصیرزاده، بیان وقایع عبرت آموز و انسان ساز نهضت حسینی عاشورا را در کربلا بزرگترین معلم هدایت و سعادت انسان‌ها در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها دانست و گفت: کربلا معلم بیدارگر و هدایتگر بشریت در تمام تاریخ در هر عصر و مکان تا قیام قیامت است.

اجرای آیین نخل برداری و زنجیرزنی در روز عاشورا

 
او در ادامه با اشاره به اینکه پایان آیین جمع خوانی مقتل خوانی در هیئت چهارده معصوم روستای ویدوجا با مراسم کشته برداری شبیه طفلان مسلم و تشییع نمادین آن‌ها در حسینیه انجام می‌شود گفت: روز عاشورا نیز هیئت چهارده معصوم روستای ویدوجا از محلی تعیین شده در روستای در قالب دسته هزار نفری زنجیر زنی همراه با اجرای آیین نخل برداری که نمادی از تشییع نمادین پیکر مطهر سید الشهدا است حرکت خود را با عبور از کوچه‌های روستا به طرف امامزاده حرکت می‌کند.

به گفته او، این مراسم زنجیر زنی و نخل برداری (که نخل از قبل با پارچه‌های نذری مردم، آیینه و سایر ملزومات تزیین و آماده شده است) نیز به شیوه‌ای خاص با ندای حسین حسین گویان، حیدر و علی گویان به تعداد پنج مرتبه در مسیر حرکت و به مدت دو ساعت اجرا می‌شود.

نصیرزاده، با اشاره به اینکه دو علم نیز که هر کدام منتسب به خانواده‌ای در روستا هست و همراه با هیئت و نخل حرکت داده می‌شود اظهار داشت: عزاداران حسینی پس از طی مسیر حرکت به طرف امامزاده روستا به حسینیه بر می‌گردند و عزاداری را در آنجا پس از سینه زنی و روضه خوانی با اطعام و پذیرای سوگواران به پایان می‌رسانند.

تشییع نمادین پیکر مطهر حضرت علی اصغر علیه السلام توسط کودکان در شام غریبان عاسورا

 
اودر پایان انجام مراسم در محل حسینیه و تشییع نمادین پیکر مطهر حضرت علی اصغر علیه السلام در حسینیه هیئت چهارده معصوم روستای ویدوجا را یادآورشد و گفت: چهارنفر کودک تابوتی کوچک به نماد از پیکر شیرخواره کربلا بزرگترین حجت مظلومیت و حقانیت سیدالشهدا در کربلا را بر می‌دارند و هنگام مداحی و روضه خوانی مداح هیات از در حسینیه به دخالت هیئت تشییع می‌کنند.

شایان ذکر است: روستای ویدوجا از توابع بخش برزک کاشان در فاصله ۵۵ کیلومتری از این شهرستان واقع شده است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.