۳۰ میلیون مترمکعب آب از سدپیشین برای زمین باهوکلات چابهار اختصاص یافت

فرماندار چابهار گفت: سهمیه آب قابل رهاسازی از سد پیشین برای کشت امسال باهو کلات ۳۰میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده است.

۳۰ میلیون مترمکعب آب از سدپیشین برای زمین باهوکلات چابهار اختصاص یافتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  رحمدل بامری  فرماندار چابهار گفت: سهمیه آب قابل رهاسازی برای کشت امسال باهو کلات ۳۰میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده که الگوی کشت برای این میزان آب ۷۰ درصد گندم، کلزا و علوفه و ۳۰ درصد سبزی و صیفی تعیین شده است.

رحمدل بامری اظهار داشت: طبق آمار‌های جهادکشاورزی چابهار بیش از ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های باهوکلات با توجه به شرایط و ویژگی‌های کشاورزی و بارندگی‌های اخیر به زیر کشت محصولات ذرت علوفه‌ای، ماش و خربزه محلی رفته و نسبت به سال‌های گذشته افزایش سه برابری داشته است.

او با بیان اینکه بارندگی‌های۶ ماه اخیر سبب شده تا آب از سد‌های زیردان و پیشین سرریز شود، خاطرنشان کرد: باید از منابع آب موجود حداکثر استفاده را کرد.

فرماندار چابهار افزود: در کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی چابهار نماینده خانه کشاورز شهرستان و مدیران مرتبط به خوبی در خصوص استفاده از آب سد پیشین بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

او  گفت: هدف اصلی ساخت سدپیشین احیا پروژه‌های اجرا شده کشاورزی باهوکلات است که تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار هکتار شناسایی و زیر ساخت ۶ هزار هکتار دیگر نیز آماده شده که در چند سال گذشته به علت نبود آب، کشت در این حوزه انجام نشده است.

بامری اظهار داشت:پروژه خط انتقال آب از سد پیشین در دست ساخت است و تا زمانی که خط انتقال آب از این سد به باهوکلات عملیاتی نشود از توسعه هرگونه باغات باید خودداری شود.

او ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و افزایش بیکاری و مشکلاتی که در منطقه به وجود آمده تصمیم بر اینست که امسال به صورت اضطراری برای پروژه باهوکلات برنامه‌ریزی کنیم.

‏ معاون استاندار سیستان و بلوچستان با تشریح ظرفیت‌های بالقوه باهوکلات گفت:مزیتی که در حوزه شهرستان چابهار وجود دارد مزیت استثنایی اقلیمی منطقه است که ما می‌توانیم هزار هکتار گلخانه در یک فصل با پنج میلیون متر مکعب آب و با ۱۰ هزار نفر اشتغال ایجادکنیم.

او  بیان کرد: بیش از نیمی از اقتصاد چابهار وابسته به بخش کشاورزی است و با توجه به نامگذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب با تلاش بیشتر در همه واحد‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشاورزی باید از تولید محصولات داخلی حمایت کنیم.

بامری اظهار داشت: منابع تامین ادامه زندگی خیلی از مردم در این منطقه وابسته به‌کشاورزی است.

او  حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و رفع موانع اجرایی و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با امور کشاورزی را از وظایف این کارگروه برشمرد و بر رفع مشکل کشاورزان تاکید کرد.

فرماندار چابهار افزود: در اولین فرصت صدور پروانه‌های بهره‌برداری زمین باهوکلات انجام می‌شود.

انتهای پیام/ع

ساخت سدپیشین احیا پروژه‌های اجرا شده کشاورزی باهوکلات است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار