ظرفیت اجرای امربه معروف و نهی از منکر در جامعه وجود دارد

امر به معروف و نهی از منکر به عنوان اصلی مهم که مورد توجه همه انبیای الهی بوده است امروز و در شرایط فعلی جامعه نه فقط در یک زمینه بلکه در تمام جوانب و بخصوص در مسائل اقتصادی باید با قاطعیت اجرا شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، رییس تبلغات اسلامی بروجرد گفت: اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در همه حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه امروز ضروری بوده و تنها مختص به عفاف و حجاب نیست.

حجت الاسلام محمد صادق جعفرپور افزود: در جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری باید به احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر توجه شود و این دیدگاه که امر به معروف تنها باید در حوزه حجاب آن هم برای بانوان باشد فکری اشتباه است، زیرا بسیاری از مردان نیز باید در نوع پوشش و برخورد خود تغییراتی حاصل کنند.

وی اظهار داشت: اهمیت احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در بسیاری از موارد از فریضه نماز واجب‌تر بوده چرا که اگر کسی نماز نخواند ضررش متوجه فرد تنها می‌شود، اما عمل نکردن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر ضرر دامن اجتماع و جامعه را می‌گیرد.

رییس تبلیغات اسلامی بروجرد بیان کرد: در قانون اساسی پیرامون احکام امر به معروف تاکید شده و وظایف قضات در این راستا مشخص شده و این فریضه را باید زبانی و به دور از هرگونه خشونت و برخورد قهری باشد و قانون آن را برای قضات مشخص کرده است.

حجت الاسلام جعفر پور اضافه کرد: باید در انتخاب افراد در اجرای امر به معروف و نهی از منکر دقت شود تا افرادی سالم و اصلح این وظیفه مهم را برعهده گیرند تا خلل و مشکلی در نحوه اجرای این فریضه و یا خدایی ناکرده بدبینی از سوی مردم حاصل نشود.

وی ادامه داد: ظرفیت کشور در حوزه امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه دولتمردان و مسئولان کشور درد دین دارند ظرفیت بالایی است و به برکت خون شهدا و رهنمود‌های امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب فضا برای اجرای این فریضه مهیا است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی بروجرد بهترین زمان اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر را محرم و صفر دانست و یادآور شد: در این ایام همه مساجد و حسینیه مملو از جمعیت است و مبلغان می‌توانند مسایل و موضوعات مختلف مانند پرهیز از گرانفروشی، کم فروشی، بی حجابی و بدحجابی، فقر در جامعه، اختلاس، حق الناس و ده‌ها موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در قالب امربه معروف و نهی از منکر بیان کنند.

وی از موازی کاری برخی دستگاه‌ها در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر انتقاد کرد و گفت: وجود این مهم موجب شده تا اجرای این فریضه در برخی مواقع با مشکل مواجه شود.

حجت الاسلام جعفر پور افزود: مردم در احیای این فریضه به مسئولان و دولتمردان نگاه می‌کنند و اگر این قشر به وظیفه خود به خوبی عمل کنند مردم نیز دلگرم شده، اما بی توجهی به این موضوع خطرناک است و باید از ظرفیت همه نهاد‌های فرهنگی استفاده شود.

مسئول عقیدتی سیاسی مرکز آموزش شهدای مهندسی بروجرد بیان کرد: اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، پیام اصلی قیام ابا عبد الله الحسین (ع) است.

حجت الاسلام رضا کیانی افزود: محرم، ماه امر به معروف و نهی از منکر است، و در این ایام عمل به این امر مورد تاکید فراوان است.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم این واجب فراموش شده را در جامعه احیا کنیم باید از همان کودکی آموزش‌های لازم را به افراد ارائه داد در حالی که این نوع آموزش‌ها امروزه از مقاطع بالاتری شروع می‌شود که نتیجه مثبت آنچنانی ندارد.

مسئول عقیدتی سیاسی مرکز آموزش شهدای مهندسی بروجرد اضافه کرد: فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر که نظام آموزشی ما باید به سمت فرهنگ سازی حرکت کرده آموزش هنجار‌ها و ارزش‌ها را از همان دوران کودکی شروع کند که در این راستا اولین گام خانواده می‌باشد که پدر و مادر نقش تعیین کننده‌ای در تربیت فرزندان خود دارند.

حجت الاسلام کیانی ادامه داد: دومین مکان مساجد هستند که ائمه جماعات در این امر مهم نقش مهمی دارند، مساجد ظرفیت‌های مختلفی دارند که به کودکان و نوجوانان اموزش‌های ارائه دارد و دیگر نهاد‌ها نیز باید در حوزه فرهنگ سازی وارد عرصه شوند.

وی یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر ۲ فریضه بزرگ و ۲ فرع از فروع ۱۰ گانه دین مبین اسلام محسوب می‌شوند، گذشته از عنایت خاص قرآن کریم به این موضوع و نیز سیره‌ی نظری و عملی پیامبراکرم (ص) و دیگر اولیای دین، در نگاه امیرالمؤمنین علی (ع) امر به معروف و نهی از منکر جایگاه ممتاز و ویژه‌ای دارد، آن حضرت امر به معروف و نهی از منکر را عنایت دین، قوام شریعت و با فضیلت‌ترین اعمال بندگان خدا توصیف می‌نماید که حتی از جهاد در راه خداوند نیز بالاتر است.

وی بیان کرد: از دیدگاه آن حضرت این ۲ فریضه برکات فراوانی در جامعه اسلامی به دنبال دارد و در مقابل ترک آن‌ها مستوجب نزول بلا و خطرات زیادی است، مراتب سه‌گانه امر و نهی (قلبی، لسانی، یدی) خصوصیات آمر و ناهی، رابطه امر به معروف و نهی از منکر با جهاد و اقامه حدود و نیز لزوم نصیحت کردن و نصحیت پذیرفتن، همچنین فضیلت امر و نهی عوام نسبت به خواص، و رعایا نسبت به حکام، از دیگر فراز‌های بیانات علوی در تبیین جایگاه و ارزش امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام کیانی افزود: با این حال، با کمال تأسف باید اذعان نمود که آن‌طور که شایسته است در قرون و اعصار مختلف تاریخ اسلام، این دو فریضه، اولاً زوایا و ظرایف و نیز مسائل مختلف آن‌ها به عنوان دو واجب شرعی به خوبی بیان نگردیده است و ثانیاً به خوبی اجرا نشده؛ تا جایی که امروزه و بالاخص پس از پیروزی انقلاب پربرکت جمهوری اسلامی ایران، از آن‌ها به عنوان دو فریضه‌ی «فراموش شده» یاد می‌شود و برای به جریان افتادنشان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تأسیس گردیده است.

انتهای پیام/د

اجرای فریضه امر به معروف مختص به مسئله حجاب نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.