جوهری که در کوتاه‌ترین زمان ماشین و لباستان را به رنگ دلخواه در می‌آورد!

محققان به روشی برای تغییر رنگ وسایل و حتی اتومبیل‌ها در چند دقیقه دست یافتند.

جوهری که در کوتاه‌ترین زمان ماشین و لباستان را به رنگ دلخواه در می‌آورد!به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  توانایی آفتاب پرست‌ها در تغییر رنگ مدت هاست که انسان‌ها را مبهوت خود کرده است و محققان زیادی با الهام از آن سعی در ایجاد این قابلیت در ابزار مختلف هستند، به تازگی تیمی از محققان علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی (CSAIL) MIT موفق به تولید فناوری جدیدی با این قابلیت شده‌اند.

در این فناوری که به آفتاب‌پرست نوری (photochameleon) موسوم است، از ترکیبی از رنگ‌های فتوکرومیک استفاده  می‌شود که تحت تاثیر نور مرئی و نور ماوراءبنفش می‌توانند رنگ خود را تغییر دهند؛ این فرآیند کاملاً برگشت پذیر بوده و می‌تواند بی نهایت تکرار شود.

این فناوری از ایده قبلی متعلق به تیم «کالرمد» که از یک چاپگر سه بعدی برای ساخت قطعاتی با قابلیت تغییر رنگ استفاده کرده بود، الهام گرفته است.

در ایده تیم کالرمد، هر پیکسل روی یک شیء نیاز به رنگ‌آمیزی داشت، اما در فناوری جدید، ترکیبی از رنگ‌های فتوکرومیک می‌توانند روی سطح هر جسم قرار بگیرد تا رنگ آن تغییر کند.

همچنین این فناوری با مخلوط کردن رنگ‌های فتوکرومیک فیروزه ای، قرمز و زرد در یک محلول و اسپری کردن آن، نیاز به رنگ‌آمیزی پیکسل‌های منفرد ۳ بعدی را از بین برده است و با استفاده از فعال سازی و غیرفعال کردن طول موج‌های مختلف منابع نوری، می‌توان رنگ هر قطعه رنگی را کنترل کند.

کاربر پس از پوشش دادن یک شی با استفاده از این محلول، به سادگی شیء را درون یک جعبه با یک پروژکتور و نور ماوراءبنفش قرار می‌دهد. هنگامی که نور رنگ‌ها را فعال کرد، الگوی جدید ظاهر می‌شود. اما اگر از طرح راضی نباشید، تنها کاری که باید انجام دهید استفاده از چراغ ماوراء بنفش برای پاک کردن آن است و می‌توانید دوباره شروع کنید.


بیشتر بخوانید: برگ‌های مصنوعی اولین دارو‌های خورشیدی را تولید کردند


تنوع رنگی بالا در فناوری جدید کالر مد

علاوه بر این در ایده تیم کالرمد، به لحاظ تنوع رنگ، هر پیکسل از جسم فقط می‌تواند دو حالت شفاف و رنگ اصلی خود را داشته باشد اما در فناوری جدید تنوع رنگی بسیار بالاتر است و می‌توان هر طرحی با تنوع رنگی بالا مانند شعله‌های چند رنگ آتش را در سطح وسیع ایجاد کرد.

یوهوا جین محقق اصلی این پروژه می‌گوید: از این فناوری می‌توان برای تغییر رنگ سفارشی هر وسیله‌ای از تلفن‌همراه گرفته تا خودرو یا کفش‌هایی که نیاز به تغییررنگ دارند، استفاده کرد و این رنگ‌ها حتی در محیط‌های طبیعی ثابت باقی می‌ماند.

این فناوری می‌تواند باعث افزایش راندمان تولید و کاهش ضایعات شود؛ کاربران می‌توانند وسایل خود را به صورت روزانه و به دلخواه تغییر دهند، بدون آنکه نیازی به خرید چندین وسیله یا حتی لباس مشابه در چندین رنگ و سبک مختلف داشته باشند.

این تیم این سیستم را روی مدل ماشین، نمونه‌های تلفن، کفش و اسباب بازی آزمایش کردند؛ بسته به شکل و جهت گیری جسم، فرایند ۱۵ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد و الگو‌های رنگی دارای وضوح بالایی هستند و در صورت دلخواه می‌توانند با موفقیت پاک شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.