دبیر مهرواره قصه‎گویی «یک شب و هزار قصه» منصوب شد

با صدور حکمی از مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، مجتبی گهستونی بعنوان دبیر مهرواره قصه‎گویی «یک شب و هزار قصه» منصوب شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در حکمی از سوی وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، مجتبی گهستونی، فعال میراث فرهنگی خوزستان، به عنوان دبیر مهرواره قصه‎گویی «یک شب و هزار قصه» که با رویکرد توجه به مادربزرگ و پدربزرگ‎های قصه‎گو برگزار می‎شود انتخاب شد.

مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی خوزستان و دبیر مهرواره قصه‎گویی «یک شب و هزار قصه» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: هدف از جمع‎آوری قصه‎های مادربزرگ و پدربزرگ‎ها، ترغیب آنان به قصه‎گویی مجدد و ثبت این بخش از فرهنگ شفاهی و نیز ایجاد انگیزه برای شنیدن قصه از سوی کودکان و نوجوانان و سایر افراد علاقمند است.

او اظهار کرد: ثبت و ضبط قصه‎ها به گویش، لهجه و زبان‎های مختلف توسط مردم ساکن در خوزستان ضمن این‎که به جذابیت مهرواره کمک می‎کند، گویای وجود انبوهی از قصه‎های فراموش‎شده در میان مردم و البته تنوع فرهنگی و زندگی مسالمت‎آمیز همه اقوام خوزستانی است.

گهستونی بیان داشت: بسیاری از مردم اگر هم قصه بلد باشند، یا خجالت می‎کشند یا تکرار آن را بیهوده می‎دانند؛ لذا باید در آن‎ها انگیزه ایجاد کنیم، مثلا اسم چند قصه را بگوئیم تا برای آن‎ها تداعی قصه‎های مانده در ذهنشان شود.

این فعال میراث فرهنگی تصریح کرد: برای شرکت در این مهرواره، اگرچه انتخاب موضوع توسط قصه‎گو‌های محلی کاملاً آزاد است، اما انتخاب قصه‎های محلی مناسب‎تر خواهد بود؛ ضمن‎ این‎که بیان و ضبط قصه‌‎ها به صورت تک‎نفره محدودیت زمانی ندارد و به هر میزان دقیقه‎ای می‎تواند ضبط شود.

مجتبی گهستونی در ادامه افزود: تصویربرداری از قصه‎ها با دوربین‎های خانگی یا موبایل با هر گویش، لهجه و زبانی باید در نمای باز (Long Shot) صورت بگیرد، ولی تصویربرداری باید به صورت افقی و دارای صدای مطلوب باشد.

او باذعان داشت: مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‎های علاقه‌مند به شرکت در بخش صحنه‌ای نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک شب و هزار قصه» تا ۲۰ شهریور فرصت دارند لوح فشرده قصه‎گویی خود را به هر کدام از ما برگزار کنندگان و یا نزدیک‎ترین مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محل زندگی خود تحویل دهند.

آئین پایانی نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک شب و هزار قصه» ۲۷ شهریور در تالار مهتاب اهواز برگزار می‎شود و از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‎های قصه‎گوی شرکت‎کننده تجلیل خواهد شد.

انتهای پیام/گ

انتخاب دبیر مهرواره قصه گویی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.