سرطانی دردناک که سیگاری‌ها را هدف می‌گیرد

یک سرطان شناس درباره بروز سرطانی دردناک که سیگاری‌ها را هدف می‌گیرد، توضیح داد.

سمیرا قندی سرطان شناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره بروز سرطان دهان اظهار کرد: این نوع عارضه بر اثر عوامل زیادی اعم از مصرف دخانیات همچون سیگار، قلیان که مهم‌ترین عوامل ابتلا افراد به سرطان دهان هستند، محتمل است.


سرطانی که ممکن است درمان شود
او افراد سیگاری بیشتر از افرادی که سیگار نمی کشند به این نوع عارضه مبتلا می شوند، افزود: علاوه بر سیگار، مصرف مشروبات الکلی هم یکی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان دهان است البته این نوع بیماری در آقایان شایع‌تر از خانم هاست و معمولا در سنین بالا شیوع بیشتری دارد.

این سرطان شناس درباره عوامل تاثیر گذار گفت: البته عوامل دیگری همچون عفونت‌های ویروسی، ضعف سیستم ایمنی بدن، عوامل تحریک‌کننده مخاط دهان مثلا دندان‌های مصنوعی غیراستاندارد که در دهان لق می‌زند و ایجاد زخم می‌کنند یا حتی مصرف مداوم غذا‌های بیش از حد تند می‌توانند موجب ایجاد این نوع بیماری شوند؛  افرادی که جرم زیادی روی دندان‌هایشان دارند یا بهداشت دهان و دندان را بخوبی رعایت نمی‌کنند هم در معرض ابتلا به این نوع سرطان خواهند بود.

سرطانی که ممکن است درمان شود

او درباره علائم این نوع بیماری بیان کرد: یکی از شایع‌ترین نشانه‌ها آفت دهانی است که اگر با گذشت زمان خوب نشود،  به زخم تبدیل خواهد شد و در این بین افراد ممکن است به سرطان دهان مبتلا شوند.


بیشتر بخوانید: سرطان؛ پیامد‌ تلخ صنعتی شدن مواد غذایی/ دردی که همه وجودتان را فرا می‌گیرد


این سرطان شناس افزود: عواملی همچون رشد تکه‌هایی مخمل مانند به رنگ سفید یا قرمز داخل دهان، خون‌ریزی بی‌دلیل دهان، بی‌حسی بی‌دلیل قسمتی از صورت، دهان یا گردن، به وجود آمدن زخم روی صورت، گردن یا دهان که به‌راحتی خون‌ریزی کرده و ممکن است هفته‌ها رفع نشوند. علائمی شایع این بیماری هستند.

او درباره درمان این نوع عارضه متذکر شد:اگرافراد هر یک از این علائم  را مشاهده کردند،باید فورا  به پزشک مربوطه مراجعه کنند. وقتی برای معاینه‌ی عمومی دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید، حتما دهان و گردن را هم می‌بیند تا تشخیص ابتدایی داده شود. ببیند که توده، برآمدگی یا تغییرات غیرعادی بافت در این نواحی وجود دارد یا خیر.

سرطان شناس بیان کرد:درمان سرطان دهان استفاده از روش‌های مانند پرتو و شیمی درمانی است. اگر سرطان به مناطق دیگر گسترش یافته باشد، روند درمان بسیار دشوارترخواهد شد.اما اگر فورا تشخیص داده شود درمان به خوبی پیش می رود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار