رودست به کلاهبرداران مدرن!

با جدیدترین شیوه‌های حقه بازی کلاهبرداران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید.

رودست به کلاهبرداران مدرن!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با پیشرفت فناوری و لوازم ارتباط جمعی، کلاهبرداری نیز به همان نسبت روند رو به رشدی پیدا کرده است. این روز‌ها دیگر پول نقد جایی در مبادله‌های مالی ندارد و جای آن را کارت‌های بانکی گرفته است. افراد سودجو هم با اطلاعاتی درباره نحوه استفاده از این فناوری، با سوءاستفاده از اعتماد مردم، از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مبالغ زیادی را از حساب‌های افراد برداشت می‌کنند. گواه این ادعا خبر‌ها و فیلم‌های متعددی است که از این کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی موجود است. امروز می‌خواهیم شما را با بعضی از شگرد‌های عجیب و غریب کلاهبرداران که در ماه‌های اخیر برای سرکیسه کردن طعمه‌های شان از آن‌ها استفاده کرده اند آشنا کنیم تا شما در چاه این کلاهبرداران نیفتید.

شما در مقابل دوربین مخفی هستید
شخصی به بهانه این که بازاریاب است گوشی دو نفر را می‌گیرد و به آن‌ها اعلام می‌کند گوشی‌های شما اصل نیست و تقلبی است. بعد کمی دور می‌شود و برمی‌گردد و می‌گوید: این کار ما دوربین مخفی بود. بعد که توانست اعتماد دو نفر را جلب کند به آن‌ها می‌گوید: برای دوربین مخفی ما دست تکان بدهید. در ادامه به بهانه این که توضیح دهد چگونه می‌خواسته فرار کند دوباره می‌دود و دور می‌شود البته با این تفاوت که این بار دیگر هرگز برنمی‌گردد. در نتیجه مال باخته با دست‌های خالی و فریبی که خورده مات و مبهوت می‌ماند.

چه کنیم؟

هیچ وقت گوشی و وسایل قیمتی تان را در اختیار افرادی که نمی‌شناسید قرار ندهید.

شراکت در کلاهبرداری
در حالی که در خانه نشسته اید پیامک واریز مبلغی بین یک تا سه میلیون تومان به حسابتان را دریافت می‌کنید و در حالی که شما به دنبال واریز کننده می‌گردید فرد ناشناسی زنگ می‌زند و ادعا می‌کند اهل شهرستان است و پولی را که قرار بوده به حساب برادرش واریز کند، اشتباهی به حساب شما واریز کرده است. تماس گیرنده درخواست می‌کند به شماره کارتی که به شما می‌دهد پول را واریز کنید تا برادرش بتواند پدر بیمارشان را از بیمارستان ترخیص کند یا هر دلیل دیگری که دل شما را به رحم بیاورد تا هر چه زودتر پول را واریز کنید، اما پولی که به حساب شما واریز شده، پیش پرداخت یک معامله است که فرد تماس گیرنده از کسی گرفته و شماره کارت شما را به او داده است و حالا به دروغ گفته پول را اشتباه به حساب شما واریز کرده است. تماس گیرنده برای خارج کردن این پول از حساب شما مثلا طلا خریده و شماره کارت طلا فروش را برای واریز پول به عنوان شماره برادرش که در بیمارستان منتظر است به شما اعلام می‌کند و شما هم که دلتان به رحم آمده سریع پول را واریز می‌کنید و او بدون این که از خود ردی به جا گذاشته باشد صاحب کالایی شده که با پول دیگری خریده است. در بررسی‌های پلیس، شما که پول به حساب تان واریز شده و فروشنده‌ای که پول به حسابش واریز شده متهم هستید و باید به دادسرا بروید.

چه کنیم؟

درصورتی که وجهی به حساب تان واریز و با شما تماس گرفته شد که آن را به حسابی انتقال دهید فقط به همان حسابی که واریز شده برگردانید یا تا ۴۸ ساعت آن را نزد خود نگه داریدو به بانک مراجعه کنید و فیش آن را هم نزد خودتان نگه دارید.


کلاهبرداری‌های دیواری
در سایت دیوار به دنبال وسیله‌ای می‌گردید که آن را بخرید. ناگهان وسیله مد نظرتان را پیدا می‌کنید که نصف قیمت ارائه شده است، خیلی زود با فروشنده تماس می‌گیرید تا آن را بخرید. فروشنده هم از شما می‌خواهد مبلغ را به شماره کارتی که می‌دهد واریز کنید تا وسیله را برای شما ارسال کند این در حالی است که فروشنده شماره کارت فروشگاهی را به شما داده که قصد دارد از آن جا کالای دیگری را بخرد و بعد از واریز شما از مغازه دار کالای خودش را تهیه می‌کند و هیچ ردی از فروشنده‌ای که پول شما را به سرقت برده وجود ندارد.

بجز این نمونه‌ها روش‌های کلاهبرداری دیگری هم با استفاده از سایت دیوار رخ داده و می‌دهد که بار‌ها درباره آن در شبکه‌های اجتماعی خوانده اید و بهتر است موقع استفاده از این دست اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها بسیار مراقب باشید.

چه کنیم؟

هنگام معاملات اینترنتی، زمانی اقدام به پرداخت وجه کنید که کالای مد نظرتان را دریافت کرده‌اید.

کلاهبرداری با میس کال
یکی از روش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت روش کلاهبرداری با میس کال یا تماس از دست رفته است. فرد کلاهبردار با افراد مختلف از شماره‌های مختلف به صورت خودکار تماس می‌گیرد و این تماس به صورت میس کال است. فرد با دیدن شماره ناشناس روی موبایل خود اقدام به تماس با فرد مد نظر می‌کند، غافل از این که او به سرویس پرداخت نقدی تلفنی -که در ازای هر دقیقه حدود دوهزار تومان روی قبض تماس گیرنده می‌آید -وصل شده است که هنگام دیدن قبض خود در آخر ماه متوجه این سوء استفاده و کلاهبرداری می‌شوید.

چه کنیم؟

لازم نیست حتما به تماس‌های از دست رفته تان زنگ بزنید.

سودجویی با تکیه بر احتمالات ریاضی
یکی از روش‌های کلاهبرداری که در کشورمان باب شده و شاید در جهان بی مانند باشد، سودجویی با تکیه بر احتمالات ریاضی است! این روش این گونه است که پیامکی برای افراد ارسال می‌شود که در آن فردی ضمن سلام، خواسته تا پول را به شماره کارتی که ارسال کرده واریز کنید. شماره کارتی که واقعی است و نام مالک کارت و حساب هم به آن ضمیمه شده است. اما کدام پول؟ راز ماجرا در همین نکته نهفته است. این که این پیامک ممکن است برای افراد زیادی بی معنی باشد، اما برای آن‌هایی که قصد جابه جایی پول را دارند، این گونه نیست. به عبارت بهتر، برخی با ارسال پیامک با الگوی اتفاقی در انتخاب مخاطب، بخت شان را برای فریب مردم می‌آزمایند و امیدوارند که برخی از خیل مردمی که پیامک‌هایشان را دریافت می‌کنند، از زمره کسانی باشند که قصد جابه جایی پول را دارند و به این وسیله فریفته شوند. فریبی که می‌تواند مبالغی بین چند ۱۰ هزار تومان تا سه میلیون به حساب این کلاهبرداران سرازیر کند. روشی که با توجه به زیاد شدن حجم این پیامک‌ها مشخص می‌شود برای کلاهبرداران سود ده بوده است.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.