کشاورزان زنجانی ضدعفونی بذور گندم را قبل از کاشت جدی بگيرند

معاون مدیریت حفظ و نباتات جهاد کشاورزی زنجان به کشاورزان توصیه کرد:ضدعفونی بذور گندم را قبل از کاشت جدی بگيرند.

کشاورزان زنجانی ضدعفونی بذور گندم را قبل از کاشت جدی بگيرندمجید بلالی معاون مدیریت حفظ و نباتات جهاد کشاورزی زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،نسبت به جلوگیری از آفت سیاهک گندم به کشاورزان توصیه کرد که بذور خود مصرفی گندم را ضدعفونی کنند.

او افزود:سیاهک آشکار و پنهان از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های گندم و جو محسوب می‌شود و تقریبا در تمامی مناطقی که غلات دانه ریز کشت می‌شوند  وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در صورتی که بذور به نحو صحیح ضد عفونی نشوند آلودگی و علایم  بیماری در زمان سبز شدن سنبله ظاهر می‌شود.

بلالی  تصریح کرد:بر این مبنا این بیماری منجر به کاهش قابل توجه محصول و پایین آمدن کیفیت آن می‌شود که در زمان برداشت سیلو‌ها و کارخانجات آرد از خرید آن خودداری می‌کنند.

او موثرترین روش مبارزه با سیاهک، ضد عفونی صحیح بذر گندم در زمان کاشت با یکی از سموم توصیه شده  عنوان کرد .
 
بلالی همچنین گفت:برخی از کشاورزان پس از برداشت محصول مبادرت به آتش زدن بقایای برجای مانده از برداشت گندم و جو می‌نمایند که این امر علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی سبب از بین رفتن قدرت حاصلخیزی خاک می‌گردد.
 
او بهکشاورزان توصیه کرد: برای از بین بردن بقایای محصولات کشاورزی اراضی خود  از  روش شخم زدن استفاده کنند این روش  باعث  آماده شدن زمین برای کشت بعدی می شود.
 
انتهای پیام/ن

 

کشاورزان بذور خود مصرفی برای کشت گندم  را ضد عفونی کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.