وزارت واردات یا وزارت بازرگانی؛ مسئله این است/

رونق تولید با تشکیل وزارت بازرگانی محقق می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان در این گزارش به تحلیل و بررسی تفکیک حوزه بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارتباط آن در تحقق رونق تولید می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار  دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دهه ۱۳۲۰ بود که قانون تشکیل «اتاق بازرگانی» تصویب شد، در سال ۱۳۴۸ با ادغام "اتاق بازرگانی" و "اتاق صنایع و معادن"، "وزارت بازرگانی، صنایع و معادن ایران"، برای نخستین بار تشکیل شد. همچنین در سال ۱۳۹۰ بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، واژه کشاورزی به این وزارتخانه اضافه شد و به "وزارت بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران" تغییر یافت.

سال ۱۳۹۱ حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی بیان کرد با تصمیم جدید سران قوا، تمام اختیاراتی که از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده بود، به این وزارتخانه بازگردانده شده و بخش بازرگانی به صورت متمرکز در وزارت صمت پیگیری خواهد شد.

پس از این تغییرات، براساس آمار در سال ۱۳۹۰ منابع مالی برای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنایع و معادن محاسبه و درنظر گرفته شد، با وجود اینکه بودجه وزارت صمت ۴۴۰ میلیارد تومان بود، اما این مبلغ در نظر گفته شده حدود ۹۱.۲ میلیارد تومان بود؛ همچنین پس از ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صمت، منابع مالی وزارتخانه جدید دولت در سال ۱۳۹۲ به حدود ۵۵۴ میلیارد تومان تغییر کرد.


بیشتر بخوانید: آیا احیای وزارت بازرگانی قانونی است؟ + داده‌نما



//// اتاق بازرگانی
تفکیک وزارت بازرگانی، ۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد!

برای چهارمین بار است که طی دوسال گذشته در دولت تدبیر و امید، لایحه تفکیک وزارت بازرگانی از پاستور راهی بهارستان می‌شود، طبق ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است نسبت به منطقی سازی اندازه خود تا سال ۱۴۰۰ اقدام کند، اما با این حال، ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ رئیس جمهور در هیئت دولت، جزییات لایحه وزارت بازرگانی را بازگو کرد. روحانی معتقد است که اگر وزارت بازرگانی تاسیس شود، هفته بعد زندگی مردم بهتر خواهد شد.

 از سوی دیگر، برخی از کارشناسان بر این باورند که تشکیل دوباره این وزارتخانه، ناهماهنگی میان بخش‌های تولیدی و تجاری کشور را افزایش می‌دهد؛ افزون بر این به دلیل افزایش هزینه‌های دولت و ساختار‌های دولتی، این کار خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی و ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور است، همچنین طبق آمار، شکل‌گیری وزارت بازرگانی در سال ۹۸، بودجه‌ای حدود ۲ هزار میلیارد تومان نیاز خواهد داشت.

حجت الله عبدالملکی عضو جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب (جمنا) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است: تفکیک وزارتخانه بازرگانی و صمت با دو مشکل همراه خواهد بود؛ مسئله اول ایجاد بار اداری، تشکیلاتی و مشکلات سنگینی در کشور بوده و مسئله دوم افزایش شدید واردات و ضربه زدن به تولید ملی است.

عبدالملکی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند جلوی واردات بی‌رویه کالاهایی که مشابه آن در داخل وجود دارد را بگیرد و بدین طریق از تولید داخل حمایت کند.

البته برخی دیگر از مسئولان مانند سیدمحمد میرمحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت و تشکیل وزارتخانه مجزا برای آن نه تنها بخش صنعت یا کشاورزی را تقویت می‌کند، بلکه پشتیبانی کاملی برای توسعه همه‌جانبه از طریق بسترسازی برای شناسایی بازار‌های صادراتی و توسعه برند ملی جهت رونق تولید داخلی خواهد بود.

//// اتاق بازرگانی
تشکیل وزارت بازرگانی متناقض با رونق تولید!

به عقیده برخی مسئولان تفکیک این دو وزارتخانه از هم برای کنترل بازار ضروری است، چرا که با روی کار آمدن وزارت بازرگانی، می‌توان شرایط را به نحو بهتری کنترل و وظایف را میان وزارت صمت و بازرگانی تقسیم کرد.

برخلاف عقیده موافقان تشکیل این وزارتخانه، عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی معتقد است که تشکیل وزارت بازرگانی زمانبر بوده و به صلاح کشور نخواهد بود، اگرچه تشکیل وزارت بازرگانی باعث افزایش واردات می‌شود، اما در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر اینکه مسئول رونق تولید است تنظیم بازار را نیز برعهده دارد.

با توجه به اینکه تفکیک وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن با اسناد بالادستی تطابق ندارد، می‌تواند تولید داخل را ضعیف و بازار را آشفته‌تر کند، همچنین این کار با شعار سال یعنی رونق تولید، تناقض خواهد داشت. با این حال باید دید که سرانجام این لایحه چه زمانی به صحن علنی مجلس برای بررسی آن می‌رسد!

گزارش از معصومه جعفری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی ایرانی
۲۲:۲۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۱۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
این وزارتخانه عریض وطویل بیان نمایندگان مخالف طرح بچرخانن اخه مگه یک مدیر چقدر می تواند درموضوعات مختلف فکر کند طرح واید بده این حجم کار هیچ سودی برای مردم وکشور نداره جز این افرادی که ازاین فضای هرج مرج سود می برند
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۷:۱۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
سلام
دو هزار میلیارد تومان برای تفکیک یک وزارت خونه چرا اخه!!!!!!!!!!!!!!!
باید گفت وزارت واردات نه بازرگانی
اینا همه نقشه است برای نابودی کشور
نباید این قانون تصویب بشه
مردم از نمایندگانشون پیگیری کنند
Singapore
ناشناس
۱۴:۵۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
وزارت بازرگانی تنها یه راه دیگر برای چپاول بیشتر کشور و از بین بردن صنعت و واردات افسار گسیخته خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
رونق تولید با رفتن مدیران بی کفایت محقق میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
بیاید یه بار اینا رو منحل کنید شاید درست شد
Germany
ناشناس
۱۲:۱۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
مشکل کشور نبود وزارت خانه نیست بلکه نبود وزیر کار آمد و امین ودرستکار معتقد به انقلاب است که کم است