گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از موشک‌های کروز بومی/ (۸)

«موشک کوثر»، برگ برنده نیرو‌های مسلح ایران در خلیج فارس + فیلم و تصاویر

موشک‌های کروز یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد هستند که توانایی ایجاد ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند.


به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

 در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران و توان مقابله کشور با هر گونه تهدید نظامی این روز‌ها محور بحث روز است. بررسی تکنولوژی موشک‌های ایران نشان می‌دهد که برد این موشک‌ها به دورترین نقاط اروپا و بیش از ۷۰ درصد آسیا می‌رسد و این توان دفاعی باعث نا امیدی دشمنان در حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی کشورمان شده است.

یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک‌ها هستند و یکی از اعضای این خانواده موشک‌های کروز هستند.

1

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد طی مجموعه گزارش‌هایی، موشک های کروز بومی و ساخت داخل را معرفی کند.

موشک های کروز  موشک کروز زمین پایه و بومی هویزه، موشک کروز بومی سومار، موشک کروز یا علی (ع) ، موشک کروز دریایی نور،  موشک کروز دریایی قادر، موشک کروز نصر   و همچنین موشک کروز رعد نیز در گزارش‌های قبل به طور کامل بررسی شد.

این قسمت از گزارش‌های بررسی موشک کروز به موشک کروز کوثر اختصاص دارد که بررسی آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

موشک کروز کوثر

موشک کروز کوثر یکی دیگر از انواع موشک‌های کروز ساخت سازمان صنایع دقاع کشورمان است که از آن برای انهدام اهداف دریایی نظیر ناوها، ناوشکن‌ها، زیردریایی‌ها و یا هر شناور سطحی و زیرسطحی استفاده می‌شود. این موشک برای نخستین بار در سال ۸۵ رونمایی شده و وارد سازمان رزم نیرو‌های مسلح کشورمان شد.

1

این موشک در سه نوع با ویژگی‌های متفاوت طراحی و ساخته شده است که به نام‌های کوثر-۱، کوثر-۲، کوثر-۳ نامگذاری شده‌اند.

کوثر- ۱ با وزنی در حدود ۱۰۰ کیلوگرم و بالک‌هایی با طول بیش از نیم متر طراحی و ساخته شده است که با سرعت نزدیک به یک ماخ  و برد حدود  ۲۰ کیلومتری آماده انهدام اهداف موردنظر است. کوثر ۲ و ۳ به ترتیب با اوزان ۱۱۰ و ۱۲۰ کیلوگرم، برد حدود ۲۵ کیلومتری و سرعت نزدیک به یک ماخ خود آماده شکافتن قلب دشمنان ایران در آب‌های خلیج همیشه فارس هستند.

سطح مقطع راداری ( RCS) این موشک بسیار پایین است که به این موشک قابلیت رادارگریزی گستزده‌ای را می‌دهد و با این قابلیت توانایی درگیری با انواع شناورهای متجاوز را بدون شناسایی شدن دارد.

قابلیت‌های ویژه 

انواع موشک‌ کوثر دارای قابلیت‌هایی مانند سامانه‌های ضد راداری (آنتی جمینگ)، آشیانه یابی فروسرخ (اینفرارد هومینگهدایت تلویزیونی، رادار میلی‌متری و برخی ویژگی‌های قدرتمندی است که توانایی رزم این موشک را دو چندان می‌کند.

براساس برخی اطلاعات منتشر شده درباره یکی از ۳ گونه موشک کوثر این موشک دارای جستجوگر اپتیکی است.

1

آشیانه یابی فروسرخ (اینفرارد هومینگ) نوعی از سامانه‌های هدایت لیزری موشک است که موشک در آن از تابش الکترومغناطیسی که در طیف الکترومغناطیسی فروسرخ از هدف متتشر می‌شود، استفاده می‌کند تا هدف خود را تعقیب کند. موشک‌هایی که جستجوگر فروسرخ دارند به موشک «حرارت یاب» نیز معروف هستند. چون فرکانس اشعه فروسرخ دقیقا زیر طیف نور مرئی است و از اجسام با دمای بیشتر از صفر مطلق (کلوین) منتشر می‌شود.

نوع هدایت تلویزیونی موشک کروز کوثر به علت دارابودن سطح مقطع راداری کم و سامانه ضد اخلالگر الکترونیک خود قابل انحراف و فریب توسط سامانه الکترونیک ضد موشک نیست و در مقابل اهداف مجازی مانند تراشه‌های چف- فلیر نیز قدرت تشخیص هدف اصلی از غیر اصلی را دارد و با قابلیت قفل کردن روی هدف به راحتی به طرف آن حرکت و آن را منهدم می‌کند.

پرتابگرموشک کوثر همانند پرتابگرهای موشک قادر است که آماده سازی آن در ساحل انجام می‌شود.

قابلیت تهاجمی

این موشک کروز با نصب روی قایق‎های تندرو از جمله ذوالفقار و سایر شناور‌های تندرو نقش مهمی در افزایش توان تهاجمی آن‌ها ایفا کرده است. همچنین بالگرد شاهد-۲۸۵ و پهپاد تهاجمی کرار نیز هر یک با دو فروند از این موشک مشاهده شده‎اند.

1

کوثر در رسانه‌های جهان

برخی رسانه‌های روسی و عربی، تحلیل و گزارش‌های کارشناسان امور نظامی را درباره کوثر منتشر کرده‌اند که یکی از این تحلیل‌ها مربوط به جنگ ۳۳ روزه لبنان است که کارشناسان مدعی شدند که حزب الله لبنان، در سال ۲۰۰۶ و در خلال جنگ ۳۳ روزه از موشک کروز ایرانی «کوثر» برای هدف قراردادن ناوچه پیشرفته اسرائیلی «ساعر» استفاده کرده بود.

پایگاه خبری GLOBAL SECURITY در گزارشی به بررسی موشک کروز کوثر و قادر پرداخته و درباره این موشک‌ها به نقل از صدای آمریکا نوشته که علی لاریجانی عضو مجلس شورای اسلامی ایران روز ۴ ژانویه ۲۰۱۱ خبر از توسعه صنایع موشکی ایران داده و گفته که قرار است تا نیروی دریایی تمامی ناوگان خود را به موشک‌های کروز نظیر کوثر و قادر تجهیز کند. در ادامه این مطلب آمده است که سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی هم درباره موشک‌های کروز دریایی گفته که با این موشک‌ها امنیت سواحل و مرز‌های دریایی تضمین خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۴۴ ۱۹ دی ۱۳۹۹
آمریکا به کوچیکیمون نخند اگه جرئت داری بیا جلو تا بفرستیمت قبرستون
Iran (Islamic Republic of)
کربلایی محمد
۰۸:۳۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
فقط میشه گفت ماشاالله شیر مردان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
درود بر نیروهای مسلح ما و درود خدا بر فرمانده معظم کل قوا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
قابلیت تهاجمی هم داره ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
موشک های بالستیک ودرباره پهپادهاهم بزارین
آخرین اخبار