گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از موشک‌های کروز بومی/ (۷)

«موشک رعد»، شمشیر رعدآسای نیرو‌های مسلح ایران در خلیج فارس + فیلم و تصاویر

موشک‌های کروز یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد هستند که توانایی ایجاد ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند.


به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

 در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران و توان مقابله کشور با هر گونه تهدید نظامی این روز‌ها محور بحث روز است. بررسی تکنولوژی موشک‌های ایران نشان می‌دهد که برد این موشک‌ها به دورترین نقاط اروپا و بیش از ۷۰ درصد آسیا می‌رسد و این توان دفاعی باعث نا امیدی دشمنان در حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی کشورمان شده است.

1

یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک‌ها هستند و یکی از اعضای این خانواده موشک‌های کروز هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد طی مجموعه گزارش‌هایی، موشک های کروز بومی و ساخت داخل را معرفی کند.

اولین گزارش از این مجموعه به بررسی موشک کروز زمین پایه و بومی هویزه اختصاص داشت که  یکی از انواع موشک های کروز ساخت ایران است که  برد آن معادل ۱۳۵۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود و آزمایش پروازی آن در برد پروازی ۱۲۰۰ کیلومتر انجام و موفق به انهدام اهداف از پیش تعیین شده شد.

دومین گزارش از این مجموعه به بررسی موشک کروز بومی سومار پرداخت که یکی از انواع موشک های کروز ساخت ایران است که با برد۲۰۰۰ کیلومتر توانایی انهدام طیف وسیعی از اهداف را دارد و با توجه به قابلیت تاکتیک پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادارگریزی می‌تواند در هر شرایطی اهداف مورد نظر را منهدم کند. 

سومین گزارش به بررسی موشک کروز یا علی (ع) اختصاص داشت که این موشک دارای یک موتور توربوجت با برد ۷۰۰ کیلومتری است و سر جنگی این موشک هم در حدود ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد. نمایش شلیک این موشک بازتاب بسیار زیادی از نظر اهمیت حوزه کروز‌های زمینی در جهان داشت و برخی از رسانه‌ها و صاحبنظران غربی برای این موشک برد ۲۵۰۰ کیلومتری پیش بینی کردند.

1

چهارمین گزارش به بررسی موشک کروز دریایی نور می‌پردازد که دهه ۷۰ به ناوگان نیروهای نظامی دریایی کشور الحاق شد. طول این موشک ۶.۳۸ متر است که از این مقدار ۱.۲۴ متر آن به قسمت موتور اولیه اختصاص دارد. قطر موشک نور ۳۶ سانتیمتر است که از موتوری با پیشرانه توربوجت و سوخت مایع استفاده می‌کند و تا ۱۲۰ کیلومتر برد عملیاتی دارد.

پنجمین گزارش هم موشک کروز دریایی قادر را بررسی کرد که از انواع کروزهای بومی است که برای نخستین بار در رژه ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۰ رونمایی شد. با قطر ۳۶ سانتیمتر و طول ۷۴۰ سانتیمتری می تواند با موتور توربوجت و سوخت مایع قادر است تا به سرعت  ۰.۹ ماخ و ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری از سطح دریا دست پیداکند.

ششمین گزارش هم به بررسی موشک کروز نصر اختصاص داشت که در انواع دریاپایه و هواپایه توسط سازمان صنایع دفاع طراحی و ساخته شد که  قادر است شناور‌های سه هزار تنی را منهدم کند. این موشک در کلاس موشک‌های کوتاه برد طبقه‌بندی شده و قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناور‌ها و بالگرد‌ها را دارد. این موشک با برد موثر ۳۵ کیلومتری و و سرعت ۰٫۹ - ۰٫۸ ماخ (معادل ۲۷۰ تا ۳۰۰ متر بر ثانیه) توانایی انهدام اهداف و نفوذ در بدنه شناورهایی با زره نیمه سنگین را برای نیروهای دریایی ایران ایجاد می‌کند.

1

هفتمین گزارش هم به بررسی موشک کروز رعد می‌پردازد که بررسی آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

موشک کروز رعد

موشک کروز رعد یکی از بزرگترین، دوربردترین و مخربترین کروزهای دریایی ساخت صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران است که در سال‌های میانی دهه  ۸۰  طراحی و ساخته شده است. این موشک با یک موتور توربوجت با ورودی هوای مورد نیاز موتور از دو طرف موشک، توسط یک بوستر راکتی با سوخت جامد انرژی لازم برای آن تامین می‌شود که سرعت این موشک را به ۰.۶ تا ۰.۸ ماخ برساند.

برد عملیاتی موشک کروز رعد در حدود ۳۵۰ کیلومتر تخمین زده شده و پرتاب آن از یک خودروی زرهی شنی‌دار انجام می‌شود.

قابلیت‌های ویژه 

برد فزاینده این موشک سبب امکان استقرار پرتابگر‌ها در عمق خاک خودی شده و در نتیجه احتمال شناسایی و رهگیری مبدا و مقصد موشک توسط دشمن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این قابلیت مزیت دیگری را هم برای پرتابگرهای چندفروندی موشک فراهم می‌کند یعنی به آنها امکان می‌دهد که پس از انجام شلیک‌های خود به سرعت و با امنیت زیاد از منطقه خارج شوند. 

از دیگر ویژگی‌های شاخص موشک کروز رعد می‌توان به قدرت تخریب بالا، توان مقابله با جنگ الکترونیک، ارتفاع پروازی پایین، و دقت فزاینده در ناوبری و در کشف و انهدام اهداف اشاره کرد.

1

شکل ظاهری

موشک کروز رعد شبیه ترین موشک کروز ایرانی به یک هواپیما است که با نگاه به ساختار بال و دُم آن متوجه این شباهت خواهیم شد.

موشک کروز رعد در رسانه‌های خارجی

پایگاه خبری GLOBAL SECURITY و MILITARY به این موشک اشاره و به تشریح قابلیت‌های آن پرداختند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
موشک خوب است صنایع نظامی قوی خوب است،،اما کافی نیست لارمه یک کشور قوی داشتن اقتصاد قوی است کشور های پیشرفته در تمام زمینه ها مملکتشان قوی هستند نه فقط نظامی موشک ،موشک کردن فقط دشمنی را تحریک کرده ونتیجه ان استفاده کردن از اهرم های فشار دیگر است که به موجب ان سختی زندگی مردم ونتوانستن درست برناهه ریزی کردن دولت جهت عمران وابا دانی کشور،در نتیجه به مرور زمان دچار کشوری ضعیف ،با مردمانی فقیر شده
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی
۱۶:۳۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
الله اکبر الله اکبر الله اکبر
مطمئن باشید امریکایی ها با دیدن این قبیل فیلم ها اصلا جرات ورود ناو های هواپیما بر خود به خلیج فارس رو ندارند . متوجه شدید مدت هاست که دیگه ناو هواپیما بر تو خلیج فارس ورود نمیکنه تا حدود اقیانوس هند میان و همونجا توقف می کنند اونا خیلی خوب می دونند این موشک ها چیست .
Iran (Islamic Republic of)
وطن پرست
۱۲:۳۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
باعث افتخار و سربلندی ماست که پیشرفت روز افزون داشته باشیم زیر سایه رهبرمون
Iran (Islamic Republic of)
F
۰۰:۴۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
واقعا دمتون گرم تازنده ایم رزمنده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
ایولااااا
Iran (Islamic Republic of)
یالثارات الحسین
۱۹:۰۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
به نظرم جذاب ترین بخش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان همبن مطالبی هستش که درباره معرفی تجهیزات نظامی کشورمانمنتشر میشه
خداقوت حتما این کار رو ادامه بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
دست خدا باشماست
Iran (Islamic Republic of)
بلبل
۱۶:۳۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
فتاحی
۱۵:۴۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
بخدا از اینهمه توانمندی و اقتدار سپاه انسان فقط ذوق زده میشه و مفتخر به ایرانی بودن خودش .
الله اکبر .جانم فدای رهبرم سید علی
Malaysia
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
با 3 تا اینها میشه یک ناو را کامل کرد زیر آب. حالا دیگه ناو آوردن توی خلیج فارس فقط اتلاف پول و نیروی انسانی است.
Iran (Islamic Republic of)
سیدمجیدحسینی
۱۵:۲۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
خداقوت دلاوران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
سلام .دمتون گرم
شما امید مایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۴:۴۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
ایولا.
Iran (Islamic Republic of)
شوذب
۱۳:۵۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
خداشکرکه چنین دانشمندانی داریم والاباید به دشمنان التماس میکردیم برای تعمین لوازم دفاعی خداقوت ان شاالله که موشکهای قاره پیمابسازنددانشمندان ما
Iran (Islamic Republic of)
سعید رحمانی
۱۳:۳۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
ای کاش اقتصاد فلج کشور نیز مثل صنایع نظامی پیشرفت داشت مسئولین و غرب زده ها بدانند ما می توانیم بدانید ما می توانیم اینقدر وابسته به اجنبی ها نباشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
ترسناک بود !
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۳:۵۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
بگیم افتخار بود به نظرم خیلی بهتره ! غرش موشکها واقعا باعث احساس شعف و غرور آدم میشه !
Netherlands
ایران
۱۲:۳۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
الله و اکبر
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۳۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
چقدر عالی است هر روز یک دستاورد نظامی ایران اسلامی را معرفی می کنید: (تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم)
Iran (Islamic Republic of)
ابوصالح
۱۹:۰۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
همه باید به اقتدار ایران اسلامی افتخار کنیم
Germany
علی
۰۸:۳۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
حیف موشک به این خوشکلی
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۰:۰۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
آره حیف..
این آ باید بخوره به ناو های آمریکایی
آخرین اخبار