رای الیوم بررسی کرد؛

آیا آمریکا در حمایت از عربستان واکنش نشان خواهد داد؟

روزنامه رای الیوم به بررسی وضعیت روابط عربستان و آمریکا پرداخت و درباره پاسخ احتمالی واشنگتن به حمله پهپادی یمنی‌ها گمانه‌زنی کرد.

آیا آمریکا در حمایت از عربستان واکنش نشان خواهد داد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، سیاست‌های فرصت طلبانه و گمراه کننده آمریکا و همچنین موضعگیری انفعالی و تعلل این کشور در واکنش به حمله پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان باعث سرخوردگی سعودی‌ها شده است؛ به طوریکه اغلب سعودی‌ها معتقدند وقتی آمریکا جرأت واکنش به سرنگونی پهپاد خود را بر فراز آب‌های خلیج فارس ندارد یقینا برای گرفتن انتقام حمله به تاسیسات نفتی عربستان وارد جنگ نخواهد شد.

بنابر این گزارش، تعلل آمریکا در واکنش به حملات به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در مناطق بقیق و خریص در شرق عربستان با گذشت تقریبا یک هفته، باعث سرخوردگی و یاس محافل سعودی شده به طوری که یک نویسنده عربستانی در مقاله‌ای در روزنامه عکاظ به این سرخوردگی‌ها اشاره کرد.

این نویسنده سعودی در مقاله بی سابقه‌ای، به تضاد در اظهارات مقامات آمریکایی بویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور پرداخت و نوشت: «این تضاد به ما سعودی‌ها خاطرنشان می‌کند که همپیمانی جز خود نداریم و متحدان دیروز همچون گذشته نیستند و افول شدید آن‌ها کاملا برای ما آشکار شده است».

کسانی که از چگونگی اداره اوضاع عربستان بویژه موسسات رسانه‌ای این کشور باخبرند، به خوبی می‌دانند چاپ مقالات انتقادآمیز از همپیمان تاریخی عربستان یعنی آمریکا نمی‌تواند بدون دستور یا چراغ قرمز مقامات عالیرتبه آل سعود صورت گیرد، زیرا مطبوعات عربستان بویژه در سال‌های گذشته از آزادی بیان برخوردار نبوده‌اند.

اذعان به سوء استفاده‌های غیراخلاقی و پرهزینه آمریکا تحت عنوان حمایت‌های دروغین و گمراه کننده این کشور تحول جدیدی است که باید درباره آن تامل کرد، حمایت‌هایی که در مواقع نیاز وجود ندارد و عربستان برای کسب آن میلیارد‌ها دلار هزینه کرده است. اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به ریاض و ابوظبی به روشنی بیانگر سرخوردگی سعودی‌ها از متحد آمریکایی‌شان و همچنین مهر تاییدی بر صحت انتقادات بی سابقه در روزنامه عکاظ است.

مایک پمپئو پس از دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ریاض، ایران را به دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی بقیع و خریص متهم کرد و این حمله را یک اقدام جنگی دانست که باید با آن مقابله شود، زیرا به ادعای او، نه فقط امنیت ملی عربستان بلکه زندگی آمریکایی‌هایی ساکن در عربستان را تهدید می‌کند، اما پمپئو پس از ورود به ابوظبی لحن خود را به طور کامل تغییر داد و تاکید کرد این کشور امیدوار به حل و فصل مسالمت آمیز بحران روزافزون با ایران است.


بیشتر بخوانید: خودداری پنتاگون از مقصر دانستن ایران در حملات آرامکو


در ادامه این گزارش آمده است: دولت ترامپ که جرات نکرد انتقام سرنگونی پهپاد خود بر فراز تنگه هرمز را بگیرد و کشتی‌های این کشور نتوانستند مانع توقیف نفتکش انگلیسی بدست ایران در آب‌های خلیج فارس شوند، بعید است برای گرفتن انتقام حمله به تاسیسات نفتی عربستان اقدامی کند.

آنچه در مقاله عکاظ آمده است توصیف دقیق سیاست‌های فرصت طلبانه و گمراه کننده آمریکاست و سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا مقامات سعودی به همین مقدار از سرزنش بسنده خواهند کرد یا اینکه به هر شیوه‌ای در روابط خود با آمریکا و همچنین در دخالت‌های نظامی و فعلی خود در یمن یا در دخالت‌های قدیم و جدید خود در سوریه، لیبی و عراق تجدیدنظر خواهند کرد؟

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
آلسقوط یهودی شمشیری دردست آمریکااست برای تحریم نفتی ایران چه درزمان دفاع مقدس چه حالیه پس ایران مجبوراست مجبوراست مجبوراست به هرطریق ممکن آلسقوط رانابود کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
كاش يه حركتي بكنه تا تلافي نو و كهنه رو سرش دربياريم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۳:۴۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
اگه تمام عربستان را هم به اتش بکشی // عربستان بازهم جرات اینکه به امریکا باج ندهد را هم ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
معلومه که حمایتش میکنه ملعونین این همه دوشیددشان برای دوشیدن مکرر احتمالش زیاده حمایت کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
خدا ریشه ال سعود فاسد را بکند
ایران قدرتمند و عزتمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
حمایت از یمن برای آمریکا بیشتر سود دهی داره تا گاو های شیرده نادان و جنگ طلب و متجاوز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
آمریکا در حمایت از عربستان نفت بیشتر و سلاح بیشتر میفروشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
عربستان عرضه دفاع از خود را ندارد و ربطی به شلیک از سمت ایران و پاتریوت آمریکا هم ندارد. یمن به اندازه کافی قوی هست که بتواند از خود دفاع و حمله کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
چقدر نادانند که فکر میکنند یک ابر قدرت را می‌توانند به بازی بگیرند ،بی عرضگیشان در برابر یمن را به توان ایران و مقابله آمریکا ربط میدهند!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۶:۴۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
زوال و نابودی امپر یالیزم امریکا کلید

خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
فشارهای اقتصادی و تحریم های بانکی و قطع سوییفت ، باعث تضعیف اقتصاد ایران و قطع واردات شده به طوریکه حتی داروهای معمولی و لوازم بهداشتی نایاب شده مثلا قرص های مکمل
Bulgaria
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
چرا امریکا جنایتکار که ادعا حقوق بشر می کند. از یمن حمایت نمی کند . پنچ ساله زیر بمبارانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
ای برادر کجای کاری
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۶:۲۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
امریکا جرت حمله به ایران نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
سوره مبارکه النساء آیه ۷۶
الَّذينَ آمَنوا يُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذينَ كَفَروا يُقاتِلونَ في سَبيلِ الطّاغوتِ فَقاتِلوا أَولِياءَ الشَّيطانِ ۖ إِنَّ كَيدَ الشَّيطانِ كانَ ضَعيفًا﴿۷۶﴾
کسانی که ایمان دارند، در راه خدا پیکار می‌کنند؛ و آنها که کافرند، در راه طاغوت [= بت و افراد طغیانگر]. پس شما با یاران شیطان، پیکار کنید! (و از آنها نهراسید!) زیرا که نقشه شیطان، (همانند قدرتش) ضعیف است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
مرگ برآمریکاوآل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
شکارچی
۱۴:۵۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
تا پایان حکومت آل منحوس سعود زمان کوتاهی مانده خیلی کوتاه.
France
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
امریکا جنایتکار همیشه حامی ظالمان است. چرا از یمن حمایت نکرد. اگر ادعا حقوق بشر دارد.
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۳:۲۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
به آمریکا هیچ ربطی نداره،هیچ غلطی هم نمی تونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
حکام احمق عربستان یک دشمن خیالی از ایران برای خود درست کردند و 40 سال تمام علیه ایران هزینه میکنند ولی دریغ از یک ساعت تفکر که اگر ایران دشمن عربستان بود با اینهمه خسارتی که عربستان در ماجرای جنگ تحمیلی و فرستادن و تسلیح منافقین و داعش و گروهای تکفیری مانند ریگی به ایران زد یقینا انتقام سختی از عربستان میگرفت و حق طبیعی ایران هم بوده و هست چرا این کار را ایران نکرد ؟ ایا بهتر نیست دست از خیالبافی بردارند و دشمنی خیالی رافراموش کرده بفکر همزیستی مسالمت آمیز همراه با دوستی برآیند ؟و این همه ثروت مردم عربستان را در حلقوم امریکا و اروپا واسرائیل نریزند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا اسرائیل عربستان امارات
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۲:۰۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
امریکا در کا رخودش درمانده چه رسد به
سعودی و اینجا این گاو شیرد ه باید تجدید
نظر کندو واقعیت را ببیند ...
Iran (Islamic Republic of)
مجیدحاجی ابادی
۱۲:۰۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
السعود نه امدن برای وصل کردن اونا برای فصل کردن اومدن وهیچ برنامه دیگرم ندارن تمام ثروت مسلمانان رو دارن میبرن روزی ده میلیون بشگه نفت انشاالله عمران خان که داره میره عربستان با ال سعود اتمام حجت کنه اگه تعغیر رویه ندن هرچه زودتر باید السعودرو جمعش کنن بعدم یک شورای تامین واداره از تمام کشورهای مسلمان درست بشه برای اداره عربستان
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۲:۴۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
بهتر بود میگفتید ؛ اونها نه برای وصل کردن آمدن(آمریکائی ها) بلکه برای نصف کردن آمدن (منابع و أرآمد عربستان را) .
Iran (Islamic Republic of)
بندری
۱۷:۵۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
چی شد
آخرین اخبار