رئیس اداره واکسن وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سند حذف سرخک در ایران به سازمان جهانی بهداشت ارسال شد

زهرایی گفت: سند حذف بیماری سرخک را به سازمان بهداشت جهانی ارسال کرده‌ایم و مستندات ایران در مرحله بررسی قرار دارد.

سند حذف سرخک در ایران به سازمان جهانی بهداشت ارسال شدسید محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در زمینه تدوین سند حذف بیماری سرخک اظهار کرد: بیماری سرخک در منطقه مدیترانه شرقی بر اساس درخواست سازمان بهداشت جهانی باید تا سال ۲۰۲۰ در ۲۳ کشور عضو باید حذف شود و مطابق این درخواست کشور‌ها تا سال ۲۰۲۰ اقدام به حذف بیماری سرخک کنند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن ادامه داد: حذف بیماری سرخک بدین معنی است که هیچ موردی از بیماری سرخک و ویروس ناشی از آن در کشور‌ها اتفاق نیفتد و برای رسیدن به این هدف بزرگ کشور‌های عضو مدیترانه شرقی از جمله ایران باید کار‌های مراقبتی خود را ادامه دهند.

او ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در خصوص حذف بیماری سرخک و سرخچه پوشش کامل واکسیناسیون جمعیت است که برای انجام این کار باید بالای ۹۵ درصد افراد کشور تحت پوشش واکسیناسیون بیماری سرخک قرار بگیرند و به افراد واجدالشرایط باید واکسن سرخک و سرخچه در دو نوبت تزریق شود.


بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره واکسیناسیون کشوری فلج اطفال باید بدانید+ شرایط تزریق واکسن و شایعه‌های دروغین


علائم سرخک در کودکان چیست؟

زهراییبا اشاره به علائم سرخک در کودکان بیان کرد: برای حذف بیماری سرخک ما نیازمند نظام مراقبتی استاندارد در سراسر کشور هستیم تا موارد مشکوک به بیماری سرخک که معمولا با تب و دانه‌های قرمز رنگ ظاهر می‌شود؛ به خوبی و در تمام مناطق ایران شناسایی کنیم.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن تأکید کرد: با شناسایی موارد مشکوک به سرخک می‌توانیم حذف این عارضه را در کشور به سازمان بهداشت جهانی اعلام کنیم.

بررسی سند حذف سرخک ایران در سازمان بهداشت جهانی 

او ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی از کشور‌های عضو مدیترانه شرقی درخواست کرده است که در صورت داشتن آمادگی مستندات خود را در خصوص حذف بیماری سرخک به این سازمان ارسال کنند و در همین زمینه مستنداتی در کشور برای اثبات حذف بیماری سرخک آماده شده و به تأیید کمیته کشوری رسیده است، ما اکنون سند حذف بیماری سرخک را به سازمان بهداشت جهانی ارسال کرده ایم و مستندات ایران در مرحله بررسی قرار دارد.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسنگفت: با توجه به پوشش بالای واکسیناسیون و انجام نظام مراقبتی استاندارد، ایران در مرحله حذف بیماری سرخک قرار دارد و با تأیید سازمان بهداشت جهانی کشورمان به حذف بیماری سرخک دست پیدا می کند.

زهرایی یادآوری کرد: مستندات حذف بیماری سرخک طی ۱۰ سال گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور جمع‌آوری به کمیته کشوری بیماری سرخک ارسال شده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.