میدل ایست آی: به دلایل مختلف شکست آمریکا در درگیری با ایران حتمی است

میدل ایست آی نوشت در صورت ادامه روند تنش‌زایی آمریکا در منطقه و بروز درگیری میان این کشور و ایران، واشنگتن بزرگترین شکست را در تاریخ می‌خورد که بسیار سخت‌تر از شکست ویتنام خواهد بود.

میدل ایست آی: به دلایل مختلف آمریکا در درگیری با ایران شکست خواهد خوردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی میدل ایست آی نوشت: حمله چشمگیر شنبه گذشته به دو تاسیسات بزرگ نفتی عربستان سعودی، تنش‌های شدیدی در بخش زیادی از منطقه به نمایش گذاشت. حمله به تاسیسات نفتی بقیق و خریص، متعلق به شرکت دولتی آرامکوی عربستان، حدس و گمان‌های زیادی درباره اقدامات تلافی جویانه فوری به راه انداخته است.

مقامات آمریکایی، به خصوص مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به سرعت این حملات را به ایران نسبت دادند. مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز سخنان تندی بیان و ادعا کرد آمریکا آماده دفاع از منافع خود و متحدانش است. با این حال جنگ میان آمریکا و ایران کماکان غیرمحتمل است.


بیشتر بخوانید: آیا آمریکا در حمایت از عربستان واکنش نشان خواهد داد؟


تشدید تنش‌ها از تابستان تاکنون را می‌توان به کمپین "فشار حداکثری" دولت ترامپ علیه ایران نسبت داد، اما علل واقعی آن بسیار عمیق‌تر است. در توازن قدرت منطقه تغییری ایجاد شده و ایران از نظر تغییر جایگاه آمریکا به عنوان قدرت غالب در منطقه، به نقطه بدون بازگشتی رسیده است.

در حالی که تصور شکل، مقیاس و خط سیر این رویارویی با جزئیات آن آسان نیست, اما یک موضوع مسلم است و آن این است که از نظر سیاسی، دیپلماتیک، اطلاعاتی و حتی نظامی به نفع ایران خواهد بود.

برای درک اوضاع، بررسی ساختار اساسی روابط ایران و آمریکا در چهار دهه گذشته مفید است. در حالی که بر هیچ کسی پوشیده نیست که از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹, ایران و آمریکا رقبای سختی بوده اند، اما آن چه کمتر درک شده مجموعه پیچیده‌ای از پروتکل‌هایی است که روابط دوجانبه آن‌ها را از آن زمان تاکنون هدایت کرده است.

با وجود رقابت شدید راهبردی در منطقه به خصوص در خلیج فارس, ایران و آمریکا همیشه از درگیری نظامی پرهیز کرده‌اند. این موضوع به یک دکترین ضمنی تبدیل شد که بهترین توصیف آن "نه جنگ و نه صلح" است. ایران و آمریکا هر دو از این بن بست سود برده اند و هر دو قدرت این امکان را یافتند که بدون آنکه بجنگند، موضع خصمانه‌ای در خاورمیانه اتخاذ کنند. این فرصتی برای آن‌ها ایجاد کرده تا از منافع خود حفاظت کنند و بدون آن که موجب بی ثباتی جدی منطقه شوند، نفوذ خود را افزایش دهند.  اما دکترین اذعان نشده "نه جنگ نه صلح" در سال‌های اخیر به سرعت به نقطه انقضا نزدیک می‌شود.

نویسنده مقاله با اشاره به مهارت‌های گسترده نظامی، اطلاعاتی، سیاسی و دیپلماتیکی که ایران به خصوص در جنگ سوریه به دست آورده افزود ایران به یک دلیل ساده، آمادگی کامل برای جنگ دارد زیرا این کشور کاملا اطمینان دارد که می‌تواند در این جنگ پیروز شود. در زمینه‌های مهم درگیری نامتقارن، اطلاعاتی، عملیات اطلاعاتی و درگیری‌های نیابتی، مهارت‌ها و توانایی‌های ایران از قدرت‌های اصلی غربی مانند آمریکا و انگلیس بیشتر است.

به علاوه، جمهوری اسلامی ایران همچنان هسته اصلی یک قدرت انقلابی معتبر با هواداران گسترده‌ای در منطقه است. هرگونه درگیری نظامی میان آمریکا و ایران - بدون در نظر گرفتن گستردگی یا مدت آن - این نیروها را نه فقط برای تاثیر راهبردی بزرگ آن بلکه برای یک تغییر و دگرگونی گسترده بسیج خواهد کرد.

بیان این موضوع مبالغه آمیز نیست که بقای رژیم‌های حاکم در عربستان سعودی و امارات عربی متحده در طی یک جنگ میان ایران و آمریکا به خطر خواهد افتاد. این درگیری همچنین بر مناطق گسترده‌ای در شرق مدیترانه تاثیر خواهد گذاشت، جایی که حزب الله لبنان کاملا آماده درگیری گسترده با اسرائیل است.

نگارنده در پایان ضمن توصیه به مقامات آمریکایی برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها نوشت کاخ سفید می‌تواند در این مرحله با لغو کمپین فشار حداکثری یا دستکم کاستن از شدت آن، تنش زدایی کند. زیرا اگر روند کنونی ادامه یابد، آمریکا بزرگترین شکست را در تاریخ خواهد خورد که از نظر راهبردی و روانی بسیار سخت‌تر از شکست ویتنام خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
از همون صد سال پيش كه آمريكا بوجود اومد همه ميدونستند يه روزي نابود ميشه فقط نميدونستن كار كيه و فكر ميكردن كمونيستا نابودش ميكنن ولي الان معلوم شد كشتن ديو هفت سر سرمايه داري فقط از شيعه ها برمياد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
آمریکاونوکران املش رانابودوتحقیرخواهیم کرد البته تواین چهل سال خیلی تحقیروشکست وسیلی خوردند درودبرسپاه پاسداران
درودبرارتش جمهوری اسلامی درودبرایران ابرقدرت وامپراطور
بسوزندوبمیرنددشمنان ازعصبانیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
من دلم می خواد برم بهشت چه شربتی گوار تر از جنگ با اسکتبار به شهادت نایل شویم .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۲۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء و الصدیقین : بنام خداوند جان و خرد :
شما مثل توابین بعد از شهادت امام حسین ع هستید که از غافله شهیدان کربلا جا ماندید یا به یاری خواستن امام زماتان لبیک نگفتید و بعد پشیمان شدیت و توابین شدیت که فقط دنبال شربت شهادت و شهید شدن هستید ولی مختار دنبال اجرای محاکمه کیفری ظالمین و ستمگران و جنایتکاران و نابودی اهل فسق و فساد و تجاوز و خیانتکاران به اسلام و مسلمین و اجرای عدالتت علوی ع هست و در نهایت اگر خداوند جل جلاله صلاح بداند شهید شود شهادت بسیار خوب است و هنر مردان خداست در نهایت امر امور جهاد فی سبیل الله قرار دارد برای مردانی همچون شهید بزرگوار دلاور مرد مردان نخبه و کیز و خردمند و بصیر ولایت مدار مختار ثقفی . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
امریگاه مثل یک سگ می ماند تا انسان را می بیند به صدا درمی ایید ولی وقتی اسان به طرف سگ می رود سرش را پایین می اندازد وبا دمش بازی می کند
Germany
ناشناس
۰۸:۲۰ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
تا عشق به آقا امام حسین(ع) و انتظار فرج در دل شیعیان هست ترس از هیچ قدرتی وجود ندارد و روزهای افول و نابودی جهان سطله بخصوص آل سعود و آمریکا واسرائیل با سرعت به شماره افتاده و ایران اسلامی با همدلی با تمامی مسلمانان جهان پیروز قطعی میدان سیاسی و نظامی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
این آمریکاواسرائیل وانگلیس ازبین برن دنیایه نفس راحت میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
ووهابیها
Iran (Islamic Republic of)
محسن محمودی مهر
۰۳:۲۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
ما چهل سال است آمریکا را زیر پا گذاشته ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
مرگ با عزت به مراتب بهتر است از زندگی با ظلت است آماده جنگیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
امریکا دیر یا زود باید جمع کنه و بره
لااقل ته مانده ابهت و آبروش حفظ میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
بعضی از غربی ها اعتراف میکنن که ایران یک قدرت نظامی بزرگه
اما بعضی جوونهای خودمون که فکر می کنن خیلی می فهمن در حالیکه شست و شوی مغزی داده شدن با غرور خاصی میگن یعنی شما باور می کنید که ما حریف آمریکا میشیم
انگار که با یه آمریکایی اصیل طرف هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
ترامپ خیلی خیلی اشتباه کردازبرجام خارج وایران راتحت فشارحداکثری قراردادمثل ایران مثل فنری است که تحت فشارشدید قرارگرفته ویک مرتبه آزادشود یقینا این فشارملت شجاع وسلحشورایران راتسلیم نمیکند وایران رابشدت قویتر میکند،واگرآمریکا تسلیم نشود واین فشارراادامه دهد یقینا جنگ شده وآمریکاشکست خورده ومجبور به ترک منطقه میشود پس آلسقوط وامارات ساقط وحکومتهای طرفدارایران روی کارمی آیند وایران میشودسلطان نفت وگازجهان درآنوقت قدرت اول جهان کیست؟ یقیناایران اظهرمن الشمس است باورندارید خواهید دید انشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۲:۰۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء و الصدیقین : بنام خداوند جان و خرد :
امت واحده رسول الله ص جمهوری اسلامی ایران کهن و متمدن و تمدن ساز عزیز و با عزت و مقتدر و قدرتمند و باشکوه و با عظمت و خردمندان نخبگان بصیر متحد با امت مستضعفین حزب الله سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص اولان آب را بر دشمنانشان نمی بندند مانند دشمنان اباعبدالله الحسین ع که ناجوانمردانه در کربلا آب را بر زنان و کودکان هم مضایقه کردند کوفیان . ثانیا ایران نیازی ندارد به شما نادان های جاهل بزدلان و بی خردان خائنین آل سعودی سقوطی حمله کند شما از درون تا چند وقت دیگر انشاءالله به زودی زود در قرن حاضر از هم پاشیده خواهید شد و فروپاشی آل سعودی سقوطی را همه مردم جهان خواهند دید و حرمین شریفین مکه مکرمه و مدینه منور توسط امت حزب الله امت واحده رسول الله ص عربستان حجاز فتح و آزاد و به نحو احسنت و ایمن و استتاندارد و با کیفیت بالا و عالی از هر لحاظ اداره خواهد شد و امنیت الهی به سرزمین نور باز خواهد گشت و سفاکان و جانیان و جنایتکاران و شکنجه کران خائنین و فاسدین و فاسقین فی الارض آل سعودی سقوطی دزدان اموال بیت المال مسلمین عربستان حجاز به سزای اعمالشان خواهند رسید و به زباله دان تاریخ ریخته خواهند شد و اربابانشان آمریکا و صهیونیست و همپیمانانشان هم در کل منطقه در سر تا سر جهان اسلام نابود و اخراج و فراری خواهند شد و در جهان اسلام متحد و یکپارچه به زباله دان تاریخ ریخته خواهند شد شما وهابیهای سلفی آل سعودی سقوطی خائن یا خوابید یا خودتان را زده اید به خواب و نفهمی به اذن الله تمدن بزرگ و باشکوه و با عظمت و مقتدر و قدرتمند و عدالت گستر ظالم ستیز مظلوم نواز اتحادیه یکپارچه جهان اسلام ناب محمدی ص امت واحده حزب الله رسول الله ص امت مستضعفین با قدرت و اقتدار با توکل بر خداوند جل جلاله و اراده خداوند جل جلاله در حال استقرار و استمرار است و شما سفاکان و اربابانان و جیره خوارانان در تمدن نوین اسلام ناب محمدی ص جایگاهی ندارید جز زباله دان تاریخ والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ .
لبیک یا رسول الله ص
اربعین حسینی ع پر شور شعورتر و با شکوه تر و با کیفیت و کمیتتر از سالهای گذشته به کوری چشم دشمنان جهان اسلام ناب محمدی ص برگزار خواهد شد .
«الحسین یجمعنا» لبیک یا حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۱۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
پیرو نظر شما اگر چه هنوز محقق نشده ولی بطور خیالی میشود فرض کرد که: کشورهای محور مقاومت یعنی: لبنان+فلسطین+سوریه +عراق و ایران+یمن+ افغانستان(شاید ترکیه و پاکستان) اگر(شاید روسیه) چنانچه در تجمیع حریم هوائی تجمیع خاک از طریق اینکه بدون مرز با هم در نیروهای دریائی تجمیع شده و مشترک مانند یک مانور نظامی و رزم آورد مشترک با تمام امکانات مشترک علیه دشمن مشترک اقدام نظامی و پوشش هوائی و زمینی و دریائی به همدیگر بدهند آمریکا و "اسرائیل که بزرگترین پایگاه مخوف آمریکا" در منطقه غرب آسیاست همراه با تمام امکانات پایگاهی ارتش سنتکام آمریکا در عرض چند روز تا حداکثر یک هفته با خاک یکسان میشود.....حتی اگر هیچکدام از این کشورها هم که نام بردیم به پشتیبانی ایران نیآیند ایران خودش به تنهائی با کمک موشکهای بالستیک بلندبرد - میانبرد - و کوتاه برد خودش + انواع پهپادهای عملیاتی خودش در یک یورش 4 طرفه و عملیات ترکیبی (موشک - هواپیماهای جنگی - ناوشکن های نیروی دریائی - زیردریائی های کلاس مختلف....)در عرض یک هفته تا حداکثر یکماه از 4طرف مرزهای ایران تا شعاع2000کیلومتر از زمین و هوا و دریا دشمنان خودش یعنی " آمریکا و اسرائیل را در منطقه غرب آسیا" پودر خواهد کرد چنانچه آن تشریک مساعی و اتحادی که اشاره شد انجام شود که چه بهتر......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
ای کسانی که ایرانو قدرتمند کردین دمتون گرم دمتون گرم دمتون گرم
France
آرش
۲۰:۱۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
خداگواهه من یکسالی هست باور دارم جنگ ایران با امریکا به شکست امریکا توسط ایران صورت می گیرد اگر جنگی شود
ایران امروز به لطف خدا و ائمه اطهار بسیار قدرتمند است
کار به روسیه و چین ندارم ولی ایران امریکا را شکست خواهد داد
قلبن اعتقاد دارم ایران ابر قدرت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
ایران بیش از۳۰ سال است برای نبردبا آمریکا خودرا تجهیز میکند یک روز بعداز جنگ باایران آمریکا از قدرت نظامی جهانی به یک قدرت نظامی منطقه ای تبدیل میشود. آنچه ازقدرت نظامی ایران دیده شده است فقط ۵درصداست ۹۵درصدآن برای نبرد واقعی باآمریکااست.آمریگا خوداینرا میداند که به ایران حمله نمیکند نظامیانشان اسیرمیشود نگاه میکنند پهبادشان زده میشود نگاه میکنندمگرهمین آمریکا نبود که دردهه۶۰ به هواپیمای مسافری ناوچه جنگی سکوی نفتی ونیروهای مادرجزیره فاو حمله کرد حالا چه شده که فقط نگاه میکند
United States of America
ناشناس
۰۱:۴۰ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
بایدبه نیروی دریای مقتدر وقدرتمندکه فرامنطقه ای باشه سرعت بدهیم مثل حضوربی سروصدای زیر دریایی اقیانوس پیمای بعثت باپیشران اتمی که قابلیت کفنشینی وحرکت درعمق ۶۰۰تا۷۰۰مترزیر آب روداشته باشه برای حضوردراطراف سواحل وشهرهای ساحلی آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
مرزهای هوایی ما خلیج فارس ما جایی برای ورود متجاوز نیست وگورستانی برای هرمتجاوز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
تاریخ شما فقط ویتنام داره؟ عراق ژاپن افغانستان و
... نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
فقط در ژاپن آن هم با بمب اتم که دیگه توان استفاده از آن هم را شاید آمریکا نداشته باشد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
آمریکا عددی نیست
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۸:۰۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
ایران نه وینامه حتی نه ژاپن نه عراق نه افغانستان شبیه هیچ کدوم نیست ایران ایرانه جنگی بشه خاک ایران نه ده ها کیلومتر آنسوتر از مرزهای ایران گورستان آمریکایی ها می شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
ان شاءالله "آمریکا بزرگترین شکست را در تاریخ خواهد خورد"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
ننگ ومرگ بر نظام سلطه
آخرین اخبار