خانه تاریخی «سهرابی» دزفول در فهرست آثار ثبت ملی قرار گرفت

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: خانه تاریخی سهرابی دزفول در فهرست آثار ثبت ملی قرار گرفت.

احمدرضا حسینی‎بروجنی معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: علی‎اصغر مونسان سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردگشری و صنایع دستی در نامه‌ای به استانداری خوزستان ثبت ملی خانه سهرابی این شهرستان با شماره ۳۲۵۰۹ را ابلاغ کرد.

او در ادامه درخصوص خانه سهرابی بیان داشت: این خانه در خیابان قاضی واقع شده و تنها بنای باقی‎مانده از دوره قاجار در این خیابان محسوب می‎شود؛ ضمن این‎که این بنا در حال حاضر در مالکیت شهرداری دزفول قرار دارد.

حسینی‎بروجنی با اشاره به ویژگی‎ منحصر به فرد معماری این خانه تاریخی اظهار کرد: در معماری خانه سهرابی به صورت کامل از آجرکاری خاص دزفول استفاده شده است که این موضوع در کنار طاق‎های هلالی بنا باعث شده تا شیوه معماری این بنا با سایر خانه‎های دزفول تفاوت داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اذعان داشت: در ابلاغ ثبت ملی این اثر آمده است خانه سهرابی تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این وزارتخانه ممکن خواهد بود.

انتهای پیام/گ

خانه سهرابی دزفول در انتظار ثبت ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار