طی بیانیه‌ای؛

قدرت اجتماعی و اقتصادی رکن مهم تقویت کشور است/ پرورش نسلی قدرتمند و توانا دنبال می‌کنیم

شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت آغاز سال تحصیلی جدید گفت:‌ به دنبال پرورش نسلی قدرتمند و توانا هستیم.

قدرت اجتماعی و اقتصادی رکن مهم تقویت کشور است/ پرورش نسلی قدرتمند و توانا دنبال می‌کنیمبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی آغازسال تحصیلی جدید راگرامی داشت و بر تحقق گام دوم انقلاب در این ذوران تاکید کرد، مشروح این بیانیه در ادامه آمده است:

«بهار تعلیم و تربیت و آغاز سال تحصیلی مدارس، دانشگاه‌ها و سایر نهاد‌های آموزشی در ابتدای مهر ماه، می‌تواند به عنوان فرصتی مغتنم برای اندیشیدن در مورد مسائل کلان حوزه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد.

نهاد تعلیم و تربیت در هر جامعه به این اعتبار که مسئول و متکفل تولید سرمایه انسانی آن جامعه است یکی از مهم‌ترین نهاد‌ها محسوب می‌شود.

این اهمیت از آنجا ناشی می‌شود که نیروی انسانی توانمند؛ مبنا و پیشران هرگونه پیشرفت و ارتقاء در جوامع است و با توجه به این نکته نهاد تربیت کننده این سرمایه هم باید همواره مورد توجه باشد.

در نگاه اسلامی و الهی به تعلیم و تربیت که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نمود پیدا کرده است، برنامه‌ریزی برای تطور نهاد تعلیم و تربیت به سمت نهادی توانمند برای تعلیم و تربیت نیروی انسانی تراز نظام تربیت اسلامی به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

با نگاه  در مفاد این سند مهم و راهبردی مشاهده می‌شود که هم در مبانی نظری این سند و هم در بخش مربوط به فلسفه اسلامی تعلیم و تربیت مبانی نظری و فکری تربیت اسلامی به خوبی تبیین شده است.

همچنین در بخش مربوط به راهبرد‌ها و اقدامات این سند و با توجه به مباحث فکری مطرح شده در بخش‌های پیشین، برنامه‌های مشخص و مدون و ناظر به موقعیت فعلی و موقعیت مطلوب و همچنین توانمندی‌ها وغیره  ترسیم شده است.

در موضوع آموزش عالی هم اسنادی مانند سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور وغیره  به عنوان اسناد راهبردی و بالادستی این بخش، نقشه راه حرکت به سمت موقعیت مطلوب را با توجه به شرایط ملی و بین‌المللی و نقاط قوت وغیره  تبیین کرده‌اند.

هدفمندی در مسیر تعلیم و تربیت و توسعه علم و فنآوری رکن مهم موفقیت است؛ بیانیه گام دوم ترسیم دقیقی از مسیر حرکت را ارائه کرده است و همه راهبرد‌های هفت گانه دانش بنیان و فرهنگ مبناست که نقطه هدف را دست یافتن به تمدن نوین اسلامی قرار داده است.

رهبر حکیم انقلاب «مدظله العالی» در این بیانیه مهم و راهبردی موضوع علم، فناوری و پژوهش و نیروی انسانی مومن، مستعد و کارآمد را به طور ویژه مد نظر قرار داده‌اند و با توجه به نقش نهاد آموزش و پروش، دانشگاه و حوزه علمیه در ساماندهی و نقش آفرینی در این دو حوزه مهم، در سال تحصیلی جدید باید تلاش و همتی مضاعف در تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب «مدظله العالی» در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مصروف شود.

نقش حیاتی نهاد‌های آموزشی در تحقق اهداف خطیر انقلاب اسلامی

به فرموده حکیم انقلاب اسلامی، برای ما چرا ماندن و چگونه ماندن بسیار مهم است؛ انقلاب اسلامی، انقلاب عزتمندی است که از ارزش‌های انقلاب اسلامی هرگز کوتاه نخواهد آمد؛‌ به دنبال پرورش نسلی قدرتمند و توانا هستیم که ظرفیت تمدنی و ارزشی انقلاب اسلامی را تا مرز ناامیدی دشمن از طمع ورزی نسبت به این سرزمین الهی، ادامه دهد و مرجع و منبع اصلی این «ظرفیت توانمندی سازی»، آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزه‌های علمیه است.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ به عنوان نخستین سال تحصیلی دهه پنجم انقلاب اسلامی - که معطر به عطر حضرت سیدالشهداء «ع» نیز هست – بر نقش مهم و حیاتی نهاد‌های آموزشی در تحقق اهداف خطیر انقلاب اسلامی تاکید می‌کند و با توجه به این نقش حیاتی، اهمیت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به منظور زمینه‌سازی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد را نیز مورد تاکید قرار می‌دهد.

بطور حتم تبدیل سرمایه انسانی به سرمایه اجتماعی از مسیر اعتماد به خدا، همکاری، همدلی و اعتماد به یکدیگر اهمیت راهبردی دارد. قدرت اجتماعی و اقتصادی ایران رکن مهم تقویت قدرت جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد است. فرهنگ اسلامی بنیان مهم و اصلی استقرار جامعه اسلامی و همکاری با سایر ملت‌های جهان است که لازم است همه عوامل تقویت کننده فرهنگ اسلامی را شناسایی و بر تقویت آن اهتمام ورزند.»


بیشتر بخوانید:‌ پاسخ به سوالات دانشجویی شما


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار