اتهام‌زنی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان به ایران درباره حمله به آرامکو

سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده آمریکا و عربستان، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی آرامکو معرفی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سه کشور اروپایی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک درباره حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان مدعی شدند: «واضح است که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.»

این در حالیست که انصارالله یمن حمله پهپادی هفته گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان را بر عهده گرفته است.

به دنبال این حادثه، واشنگتن با سیاست ابهام‌افکنی آشکارا و بدون حتی ارائه یک مدرک و دلیل تهران را عامل اصلی این حمله دانست. عربستان و انگلیس نیز به تبعیت از این سیاست‌های آمریکا تلویحا و گاه به روشنی ایران را پشت این حملات اعلام کردند.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که سه کشور اروپایی همچنان از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حمایت می‌کنند و از ایران خواسته شده تا به اجرای کامل تعهدات برجامی خود بازگردد.

در ادامه این بیانیه آمده است: زمان آن فرا رسیده که ایران مذاکرات طولانی مدت درباره برنامه هسته‌ای و موضوعات امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود را بپذیرد.

 آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد. این اقدام دولت آمریکا پس از یک سال «صبر راهبردی» ۱۸ اردیبهشت امسال با اعلام رسمی رئیس‌جمهور کشورمان برای کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران روبه‌رو شد.

ایران در نخستین گام اقدام برجامی خود محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت و ۱۶ تیرماه نیز ضمن انتقاد از «وقاحت سیاسی اروپا» گام دوم را برداشت. با این حال ایران هنوز تحت تاثیر فشار‌های آمریکا قرار نگرفته است و اخیرا به طور رسمی آغاز گام سوم خود در کاهش تعهدات خود در برجام را در واکنش به عدم اقدام اروپا در مقابل نقض برجام از سوی واشنگتن در پیش گرفت.

مسئولان ایرانی اعلام کرده اند با وجود گذشت یک سال از نقض آشکار برجام از سوی آمریکا و با وجود اینکه بر اساس مفاد برجام، حق اقدام متقابل برایش محفوظ بود، صبر استراتژیک پیشه کردند تا حسن نیت خود را نشان دهند؛ اما در عمل فقط شاهد گستاخی و تهاجم بیشتر تروریسم اقتصادی آمریکا و سکوت همراه با رضایت اروپا بود؛ از این رو، کشورمان تصمیم گرفت وفق بند ۳۶ برجام، پاسخ نقض آشکار برجام از سوی طرف مقابل را با کاهش محدود سطح تعهدات خود بدهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناسناس
۱۵:۳۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
چیز جدیدی نیست اروپا از اول هم با غرب همصدا بود ولی موذیانه ایران را تشویق میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
سگ زرد برادر شغال است . پشت پرده حمله به آرامکو سرویسهای جاسوسی غربی قرار دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
این افراد بی ثبات که تو برجام خودشون نشون دادن معلوم چطور نظر می دهند، متاسفیم برای مردمشان با این دولت ها
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شاهرخ
۰۰:۴۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
این سه کشور به همراه آمریکا هم عامل اصلی کشتار مردم بی گناه یمن هستن. یکی به اینا بگه مال شما خودنی و مال ما اخه؟!؟ دیگه دنیا دست اینا نیست که با گفتن کار ایران هست یا کسه دیگه گفته اونا پیش بره. جرائت دارن حرف اضافی بزنن تا نتیجه محکمترش رو به چشمانشون ببینند. . .
آخرین اخبار