وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

نبض جامعه در آموزش و پرورش می‌زند/مدارس دولتی، سرانه دریافت نکرده اند

حاجی میرزایی گفت: یک سوم از توان آموزش و پرورش هنوز محقق نشده است و باید به این موضوع توجه کنیم.

نبض جامعه در آموزش و پرورش می‌زندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران اظهار کرد: خوشبختانه  با تلاش همکارانم در طول چند ماه گذشته برای شروع سال تحصیلی، بیش از ۱۴۲ میلیون جلد در ۱۰۰۰ عنوان چاپ شد.

او ادامه داد: نبض آینده جامعه در آموزش و پرورش می خورد، اگر حال آموزش و پرورش خوب باشد، وضعیت جامعه خوب خواهد بود و این در شرایطی محقق می‌شود که معلم و دانش آموز برای فعالیت شوق داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طی چند دهه گذشته آموزش و پرورش  فعالیت گسترده ای داشته است، گفت: قریب به ۵۰ هزار کلاس ما کمتر از ۵۰ دانش آموز دارد و این توجه به کمیت فرصت های کیفی را کم کرده و از برخی استانداردها عدول شده است، اگر بخواهیم حتی آموزش و پرورش خوب باشد، استانداردها باید رعایت شود.

یک سوم از توان آموزش و پرورش محقق نشده است

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه باید از به سمت استانداردسازی کیفی حرکت کنیم، گفت: یک سوم از توان آموزش و پرورش هنوز محقق نشده است و باید به این موضوع توجه کنیم.

او درباره حضور مشاور در مدارس با هدف هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: ارزیابی پایانی و تاثیرات یک کار از حلقه های مفقوده در مجموعه نظام اجرایی ماست، ما به انجام کارها بیشتر از آگاهی از نتایج کار حریص هستیم، در موضوع مشاوره تحصیلی هم همینطور است، آموزش و پرورش مصمم بوده تا دانش‌آموزان را متناسب با ظرفیت و شرایط جامعه در رشته های تحصیلی هدایت کند و فکر می کنم در این مورد به آموزش و پرورش نیاز به توجه بیشتری دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته در فرایند هدایت تحصیلی همه عوامل به ما وابسته نیست و به شرایط جامعه هم مربوط می‌شود.

حاجی میرزایی با اشاره به موضوع کنکور در فرایند ارزشیابی نظام آموزشی بیان کرد: آموزش و پرورش در اندازه های واقعی خود در جامعه قرار نگرفت، اگر فرض کنیم آموزش و پرورش، صنعت و کشاورزی هر کدام یک چرخ دنده مجزا برای حرکت است، هیچ کدام ارتباطی با هم ندارند در نتیجه داوطلب ما فقط گزینه آزمون کنکور را دارد و هیچ ارتباطی با تعامل و صنعت ندارد.

او ادامه داد: باید جمعیت را به سمت اشتغال سوق دهیم، نظام آموزشی صرفا مواردی مانند خواندن و نوشتن را به افراد جامعه می‌آموزد اما اگر بشود ارتباط ارگانیکی با صنعت و کشاورزی داشته باشد، فرد بعد از فارغ التحصیلی به این سمت سوق پیدا می‌کند.

حاجی میرزایی درباره بهبود معیشت فرهنگیان گفت: معلم در میان تمام عناصر آموزش و پرورش رکنی اصلی است، اگر معلم ما با انگیزه و دارای منزلت باشد، همه مشکلات ما حل می‌شود؛ در واقع معلم جانشین همه نداشتن ‌ هاست.

نظام منابع انسانی در آموزش و پرورش آسیب دیده است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام منابع انسانی در آموزش و پرورش آسیب دیده است، گفت: باید با توجه زیر نظام‌های سند تحول بنیادین، زیر نظام منابع انسانی را اجرا کنیم. امسال برای سال تحصیلی جدید، ۱۰۷ هزار معلم کم داشتیم و از روش هایی برای تامین معلم استفاده کردیم که اصیل نبود.

او گفت: باید برای تامین نیروی انسانی با سازمان امور استخدامی به تصویری روشن برای تامین نیرو برسیم، همچنین باید اعتبار و منزلت معلمان را حفظ کنیم.

حاجی میرزایی با اشاره به موضوع معیشت معلمان به موضوع نظام رتبه بندی اشاره کرد و گفت: طبق قانون براساس رتبه بندی، معلمان در پنج رده قرار می‌گیرند و اکنون آیین نامه نظام رتبه بندی در صحن دولت است که تا دو الی سه هفته آینده تصویب می‌شود و سعی می‌کنم زمان آن را تسریع کنیم و هر زمان که رتبه بندی تصویب شود، اجرا و اعمال آن از اول مهرماه خواهد بود و امیدواریم شرایط مناسبی برای معلمان رخ دهد.

وزیر آموزش و پرورش درباره دریافت اجباری کمک های مالی از اولیا گفت: حدود ۸۵ درصد مدارس ما دولتی است و حق دریافت پول اجباری بابت خدمات ندارند، از طرفی این مدارس دولتی هنوز سرانه دریافت نکرده اند. خانواده ها در صورت امکان می‌توانند به خانه دوم فرزند خود کمک کنند البته در مواردی که اجباری دریافت پول از والدین انجام شود، همانند موضوعی که چندی پیش در شیراز انجام شد، مدیر را بر کنار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار