دانستنی‌های پزشکی؛

عوارض استرس‌های کاری بیشتر از عوارض سیگار است؟/ وسایلی که از سرویس‌های بهداشتی هم کثیف‌ترند

در این دانستنی های پزشکی از اثرات مخرب استرس در محل کار خواهیم گفت.


به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

استرس در محل کار

استرس در هر شرایطی برای فرد اثرات مخربی به همراه خواهد داشت. استرس مزمن باعث ایجاد پیامد‌های منفی برای سلامتی فرد می‌شود که شامل فشار بر سیستم ایمنی و افزایش ریسک بیماری‌ها است.
داشتن استرس در محل کار، درست به اندازه عوارض دود سیگار برای بدن شما مضر خواهد بود. ساعات طولانی، حمایت اجتماعی ضعیف در محل کار و وجود تضاد میان زندگی خانوادگی و شغلی می‌تواند روی سلامتی شما تاثیر بگذارد و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها را در شما افزایش می‌دهد، حتی نرخ مرگ ومیر در میان آن‌هایی که با استرس شغلی زیادی سر و کار دارند، هم بیشتر است.

هرچند بخش زیادی از این استرس، نتیجه سیاست‌های شرکت‌ها و الگوهای آنهاست، اما می‌توان کار‌های بسیاری برای تقویت رضایت شغلی، شادی و سلامتی انجام داد.

استررررررس/////

راهکارهایی برای کاهش استرس

برای کاهش استرس و پیامد‌های مضر آن بر سلامتی کارآمدتر کار کنید، از خودتان زیاد کار نکشید، رفت و آمد روزانه‌تان را ارزیابی کنید و کمتر از گوشی هوشمندتان استفاده کنید. 

کار برای همه ما مهم است، اما هرگز نباید مهمتر از سلامتی‌مان باشد. اگر شغلتان باعث می‌شود احساس استرس مزمن داشته باشید، علامت این است که باید پیرامون کارتان تغییراتی ایجاد کنید.


بیشتر بخوانید: خوشمزه‌ترین بمب‌های انرژی!


فواید میوه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی سالم میوه‌ها محسوب می‌شوند که اگر آن‌ها را در برنامه غذایی خود جای دهیم می‌توانند از بروز بسیاری از بیماری جلوگیری می‌کنند. البته افرادی که مشکلات قندی دارند با دقت بالا باید از میوه‌ها استفاده کنند.

مصرف میوه در مقادیر کم یا زیاد فایده‌های زیادی برای فرد خواهد داشت. توصیه می‌شود که روزانه میوه و سبزیجات حداقل ۴۰۰ گرم در ۵ وعده ۸۰ گرمی مصرف شود. یک وعده ۸۰ گرمی معادل یک قطعه کوچک میوه به اندازه توپ تنیس است. برای اندازه گیری سبزیجات معادل ۱ فنجان خواهد بود.

استررررررس/////

خوردن میوه حتی می‌تواند جلوی خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان را کاهش دهد. آمار‌های پزشکی نشان داده است مصرف بیش از ۵ وعده میوه در روز فایده‌ای نخواهد داشت. توجه داشته باشید که از تمام میوه‌ها استفاده کنید، زیرا در آن‌ها مواد مغذی فراوانی جمع شده است. میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف به خصوص ویتامین C، پتاسیم و فولات است را بیشتر مصرف کنید.

فیبر فراوان موجود در میوه‌های مختلف می‌تواند برای سلامتی بدن مفید باشد؛ ازجمله کمک به کاهش کلسترول، احساس سیری طولانی مدت و کاهش وزن تدریجی اشاره کرد. میوه‌ها دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی نیز هستند، آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و سلامت سلول‌ها را تضمین می‌کنند و به همین دلیل رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها روند پیری را کند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش خواهد داد.

برای سلامت قلب خود چه بخوریم؟

یکی از مهم ترین اعضای بدن  قلب است که حتی اگر بعد از جدا شدن هم  اکسیژن کافی داشته باشد می تواند کار کند. قلب باید به سختی کار کند تا بتواند خون را به سراسر بدن برساند.
رسیدن خونِ پر اکسیژن به قلب حیاتی است. در مواجهه با کاهش خون‌رسانی یا کاهش اکسیژن، سلول‌های ماهیچه‌ای قلب ممکن است بمیرند. کاهش خون‌رسانی به قلب می‌تواند در اثر تجمع پلاک‌ها درون رگ‌های کرونری ایجاد شود.

عوارض استرس های کاری بیشتر از عوارض سیگار است؟/ چه مقدار میوه در روز باید مصرف کنیم؟

افراد می توانند با انجام بسیاری از کارها از بروز حملات قلبی در خود پیشگیری کنند. یکی از تاثیرگذارترین اعمالی که می توانید توسط آن از حملات قلبی جلوگیری کنید، داشتن یک رژیم غذایی سالم است. مصرف غذاهایی که سرشار از مواد مغذی، فیبر و اسیدهای چرب سالم هستند می‌توانند مفید باشند. این مواد غذایی شامل سالمون، جوی دوسر، بلوبری، شکلات تلخ، مرکبات، سویا، سیب زمینی،گوجه فرنگی، بقولات، آجیل‌ها، روغن زیتون فوق بکر و قهوه هستند.


بیشتر بخوانید: چربی سوزترین معجون‌های لاغری


وسایلی که به ظاهر کثیف نمی آیند

تمام افراد تصور می کنند که تنها سرویس بهداشتی کثیف ترین چیز ممکن هستند، درحالی  که سخت در اشتباهند. افراد پس از استفاده از سرویس ‌بهداشتی با حساسیت تمام دست‌هایشان را می‌شویند؛ اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که ممکن است برخی وسایلشان سرشار از میکروب‌ و باکتری‌ باشند. در واقع، اگرچه همه ما تا حد امکان سعی می‌کنیم به تمیز کردن خانه خود اهمیت دهیم، اما گاهی متوجه نیستیم چیزهایی وجود دارند که ممکن است حتی از دستشویی هم کثیف‌تر باشند و چون ما نمی‌دانیم که آنها چقدر آلوده هستند، برای تمیزبودنشان تلاشی نمی‌کنیم.

عوارض استرس های کاری بیشتر از عوارض سیگار است؟/ خوردنی هایی که دوست قلب شما هستند/ چه مقدار میوه در روز باید مصرف کنیم؟

وسایلی همچون تلفن‌همراه، کنترل و صفحه‌کلید (کی‌بورد) وسایل مختلف، دستگیره در، تخته آشپزخانه، اسکاچ یا اسفنج ،ساک‌های خرید چندبار‌مصرف، ظرف غذا و اسباب‌بازی‌های حیوانات خانگی، کیف و کوله‌پشتی از جمله این موارد هستند که بهتر است هر چند وقت یکبار تمام آن ها را تمیز کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار