در پنجاه‌وپنجمین نشست جامعه اسلامی مدیران مطرح شد:

هدف سند تحول بنیادین «حیات طیبه در جامعه» است

نشست ماهانه جامعه اسلامی مدیران با موضوع "نقش نظام آموزش عالی کشور در پیشرفت کشور" با سخنرانی حمیدرضا حاج بابایی وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش و محمدمهدی زاهدی نماینده مجلس برگزار شد.

هدف سند تحول بنیادین «حیات طیبه در جامعه» استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پنجاه‌وپنجمین نشست ماهانه جامعه اسلامی مدیران با موضوع "نقش نظام آموزش عالی کشور در پیشرفت کشور" با سخنرانی حمیدرضا حاج بابایی نماینده مجلس و وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش و محمدمهدی زاهدی نماینده مجلس و وزیر اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست حاج بابایی به اشاره به نقش برجسته نظام آموزش و پرورش در کشور افزود: در ایالات متحد آمریکا نظریه‌ای وجود دارد که امنیت کشور را در گرو تربیت نیرو‌های آگاه می‌داند و اعلام می‌کنند که وجود نیرو‌های آگاه برای دستیابی به امنیت مهم‌تر از سلاح‌های جنگی است. تاکید مقام معظم رهبری بر بصیرت و آگاهی در جامعه نیز بر همین اساس، برای دستیابی به امنیت و پیشرفت در کشور است. منحصربه فرد‌ترین سازمان کشور در زمینه تربیت آگاهی بخشی در جامعه آموزش و پرورش است.

او ادامه داد:در واقع ۱۲ سال فرصت تربیت با استفاده از امکانات و مالیاتی که مردم می‌پردازند فراهم شده تا مطابق قواعد و دستورات دینی فرزندان جامعه مورد آموزش و پرورش قرار گیرند. ناگفته نماند که در حال حاضر ۱۴ میلیون و هشتصد هزار دانش آموز در کشور داریم.


بیشتر بخوانید: اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مدیران ایران مشخص شد + اسامی


حاجی بابایی با انتقاد از سازمان صدا و سیما برای عدم معرفی سند تحول بنیادین به جامعه ادامه داد: متاسفانه در کشور آموزش و پرورش چنان که باید مورد توجه واقع نمی‌شود. سند تحول بنیادین با تلاش‌های گسترده طی دو سال از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ در شورای عالی آموزش و پرورش و شورایعالی انقلاب فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت مصوب شد و مقام معظم رهبری نیز این سند را نسخه شفابخش نامیدند. ۱۳۱ راهکار در این سند وجود دارد و هدف در نظر گرفته شده در سند این است که "حیات طیبه" در جامعه شکل بگیرد.

او گفت: در سند تحول بنیادین چگونگی مدرسه تشریح شده و تمام عوامل آن از جمله تعداد دانش آموز هر کلاس، ساختار سازمانی مجتمع‌های تحصیلی و امکانات لازم ذکر گردیده است. ایجاد تمرکز در مدارس و ایجاد مجتمع‌های بزرگ آموزشی باعث می‌شود بین دانش آموز و خانواده وی با مدرسه شناخت ایجاد شده و تربیت مبتنی بر نیاز هر فرد صورت بگیرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یک نظام آموزش و پرورش در صورتی موفق خواهد بود که تمام مشاغل مورد نیاز جامعه را تامین کند و در تمام سطوح شغلی انسان‌های مسئول، درستکار و مبادی آداب تربیت کند. این روند زمینه ساز شکل گیری حیات طیبه در جامعه خواهد بود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: متاسفانه بین گروه‌های سیاسی در کشور در بسیاری از مسائل اشتراک نظر در اصول وجود ندارد و شاهد هستیم در انتخابات‌های مختلف شعار‌هایی داده می‌شود که در واقع برخلاف روند‌های شکل گرفته و مصوب شده است. در رابطه با سند تحول بنیادین نیز همین مساله صدق می‌کند و با وجود آنکه این سند نهایی شده، اما در عمل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و سندی به نام ۲۰۳۰ در مقابل آن ملاک عمل واقع می‌شود. تلاش برای خصوصی سازی در نظام آموزش و پروش نیز از جمله مواردی است که برخلاف سیاست‌های نظام توسط دولت فعلی در حال انجام است. این در حالی است که در دنیا هیچ کشوری به اندازه ایران خصوصی سازی در آموزش و پرورش ندارد. به طوری که به طور مثال در ایالات متحده آمریکا امکان تدریس در دانشگاه برای اتباع خارجی امکان پذیر است، اما در دوره ابتدایی به هیچ عنوان چنین امکانی وجود ندارد.

حاج بابایی افزود: مجلس در شرایط فعلی در زمینه پیگیری اجرای مصوبات نمایندگان عملکرد مناسبی ندارد و پیوند استراتژیک دولت و مجلس در دوره فعلی باعث شده در بسیاری موارد مجلس توسط دولت مدیریت شود.

در ادامه زاهدی با اشاره به اهمیت آموزش عالی در کشور با ذکر این مورد که بسیاری از تحولات مورد نیاز در این عرصه نیازمند زمینه سازی و پیش زمینه است، افزود: پیشرفت‌های صورت گرفته در نظام آموزش عالی کشور در بسیاری از عرصه به مانند معجزه بوده است. در زمان خدمت خود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ارسال ماهواره مصباح به فضا هیچ زیرساخت در داخل برای ارسال وجود نداشت. مذاکرات متعددی با کشور‌هایی همچون روسیه، هند و ایتالیا برای ارسال این ماهواره به فضا صورت گرفت، اما بالاتفاق هیچ کدام منجر به نتیجه نشد. این در حالی است که در حال حاضرتمام فناوری لازم برای این اقدام در کشور توسط جوانان ایران اسلامی بدست آمده است. در سایر زمینه‌ها نیز پیشرفت‌های گسترده‌ای داشته ایم که ادوات نظامی ما که در عمل نیز کارایی خود را به اثبات رسانده اند از جمله این موارد محسوب می‌شوند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: در زمینه تولید علم کشور از لحظ تولید مقاله جایگاه مناسبی دارد و در اغلب آمار‌های موجود پایگاه‌های استنادی در منطقه غرب آسیا رتبه نخست را کسب کرده ایم و رقیب ما در این حوزه ترکیه است با روند فعلی تا سال ۱۴۰۴ در تمام پایگاه‌های استنادی مقام اول خواهیم بود.اما درزمینه "ایده تا محصول" و در نهایت بازاریابی به میزان تولید مقاله موفق نبوده ایم و این در حالی است که این مباحث بسیار با اهمیت است. اگر قوانینی که در این زمینه به تصویب رسیده است با حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش بنیان همراه شود بی تردید می‌توانیم در سال‌های آینده شیب رشد چنین فعالیت‌هایی را افزایش دهیم و جایگاه مناسب را در منطقه بدست بیاوریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار