معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران مطرح کرد؛

تخصیص اعتبار ۶.۵ میلیارد تومانی برای اجرای طرح های فضایی/ایجاد پارک‌های موضوعی، نیازمند سرمایه‌گذاری‌

رضایی گفت: برای ایجاد پارک‌های موضوعی، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلانی هستیم.

تخصیص اعتبار ۶.۵ میلیارد تومانی برای اجرای طرح های فضایی/ایجاد پارک‌های موضوعی، نیازمند سرمایه‌گذاری‌به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی رضایی، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران در نشست خبری با اشاره به برگزاری هفته جهانی فضا در نیمه مهر ماه، افزود: از دوم تا چهارم اکتبر از سوی سازمان ملل هفته جهانی فضا اعلام شده است؛ چرا که ۴ اکتبر آغاز عصر فضا و پرتاب اسپوتنیک ۱ از سوی شوروی به فضا بوده است.

او افزود: ۲ اکتبر ۱۹۹۹ معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضا در سازمان ملل به امضا رسید، بر این اساس هفته جهانی فضا با هدف ترویج و توسعه دانش فضا و همچنین آشنا کردن جامعه با فضا و نقش فناوری‌های فضایی در زندگی مردم هر ساله برگزار می‌شود.

معاون پژوهش‌وفناوری پژوهشگاه فضایی تصریح کرد: هر ساله هفته جهانی فضا با شعار خاصی برگزار می‌شود، امسال این هفته با عنوان «ماه دروازه‌ای به سوی ستارگان» نامگذاری شده است.

رضایی به برنامه‌های پژوهشگاه فضایی در هفته جهانی فضا اشاره کرد و گفت: در این پژوهشگاه در کنار برنامه‌های متنوعی که دارند، رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه پارک‌ها و گردشگاه‌های موضوعی فضاپایه با همکاری دانشگاه شریف برگزار خواهد شد.
 
او افزود: این رویداد بخشی از تعهدات ذکر شده در تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه صنعتی شریف است که با هدف ترویج علم و فناوری فضایی در جامعه متناسب با ارزش‌های اسلامی و ایرانی برگزار خواهد شد.

طراحی پارک‌های موضوعی براساس که باور‌های فکری بازدیدکنندگان

رضایی با تاکید بر این که پارک‌های موضوعی از مراکز تفریحی است که یک یا چند موضوع را محور قرار می‌دهد و در قالب آن اقدام به فرهنگ‌سازی در جامعه می‌شود، ادامه داد: پارک‌های موضوعی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که باور‌های فکری بازدیدکنندگان تحت تاثیر المان‌های موضوعی در این پارک‌ها قرار می‌گیرد.

معاون پژوهش‌وفناوری پژوهشگاه فضایی تاکید کرد: برای ایجاد پارک‌های موضوعی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلانی هستیم، بر این اساس فراخوانی را برای جذب سرمایه‌گذار منتشر کرده‌ایم. تاکنون چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی تمایل خود را برای حضور در این رویداد اعلام کرده‌اند.
بیشتر بخوانید:  سنجش توقع مردم در حوزه فضایی/ پارک‌های موضوعی ترویج فضا را محقق می‌کند
او ایجاد پارک‌های موضوعی را موجب رشد اقتصادی و همچنین آموزشی و یادگیری دانست و افزود: در کشور ما نیز پتانسیل‌های بالایی برای راه‌اندازی پارک‌های موضوعی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تپه‌های مریخی در دامغان، دره ستارگان جزیره قشم و رصدخانه آلاشت در سواد کوه اشاره کرد.

رضایی، برگزاری این رویداد را در روز‌های ۱۶ و ۱۷ مهر امسال در محل پژوهشگاه فضایی دانست و اظهار کرد: بر اساس فراخوان منتشر شده، صاحبان ایده می‌توانند ایده‌های خود را در حوزه‌های مرتبط تا دهم مهر ماه ارسال کنند.

او یادآوری کرد: داوری طرح‌ها در روز‌های ۱۶ و ۱۷ مهر ماه صورت می‌گیرد. به سه تیم اول برتر این رویداد مجوز تاسیس شرکت‌های خلاق با همکاری معاونت علمی اعطا می‌شود.

به گفته معاون پژوهش‌وفناوری پژوهشگاه فضایی، این شرکت‌ها از تسهیلاتی، چون معافیت از مالیات برخوردار می‌شوند.

رضایی با بیان اینکه توسعه پژوهش و فناوری از وظایف این پژوهشگاه است، گفت: تفاهم‌نامه همکاری با ۱۲ دانشگاه برای انجام مسائل فناوری و پژوهشی به امضاء رسید که تاکنون با ۱۲ دانشگاه قرارداد‌های همکاری منعقد شده است.

او اضافه کرد: بر این اساس تاکنون ۲۵۰ طرح پژوهشی برای اجرا در ۱۲ دانشگاه کشور تعریف شده است و ۶.۵ میلیارد تومان نیز برای اجرای این طرح‌ها از سوی این پژوهشگاه پرداخت شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار