هشدار وزارت بهداشت درباره هورمون‌های رشد خارجی

مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تولیدات داخلی هورمون‌های رشد کفاف بازار را می‌دهد، در عین حال نسبت به موارد خارجی و قاچاق این هورمون‌ها هشدار داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر غلام‌حسین مهرعلیان، درباره وضعیت قاچاق هورمون‌های رشد، گفت: ما آماری از میزان قاچاق هورمون‌های رشد به کشور نداریم، اما مطمئنیم از آنجایی که بازار خوبی برای مصرف این فرآورده‌ها در کشور وجود دارد، بخشی از هورمون‌های رشدی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، به باشگاه‌های ورزشی خواهد رفت.

هشدار وزارت بهداشت درباره هورمون‌های رشد خارجی

وی با بیان اینکه عمدتا هورمون‌های رشدی که در باشگاه‌های ورزشی مصرف می‌شوند، تولید داخل نیستند، گفت: بخش عمده‌ای از آن‌ها به صورت وارداتی هستند که از مبادی غیررسمی وارد می‌شوند. باید توجه کرد که قطعا فروش هورمون‌های رشد در باشگاه‌های ورزشی تخلف محسوب می‌شود.

مهرعلیان ادامه داد: در زمینه هورمون‌های رشد تولید داخل، بحث نصب برچسب اصالت را پیش می‌بریم و موضوع نصب برچسب اصالت بر روی هورمون‌های رشد تولید داخلی را به طور جدی پیگیریم و در حال حاضر این موضوع را با کارشناسی دقیق جلو می‌بریم تا بتوانیم فرآیند تولید، توزیع و مصرف آن را از ابتدا تا انتهای زنجیره رصد کنیم.

مهرعلیان با بیان اینکه البته در حال حاضر هم این فرآورده‌ها برچسب اصالت دارند، گفت: در نظر داریم تا بحث گزارش‌گیری، پیگیری و پایش را هم به فرآیند برچسب‌گذاری هورمون‌های رشد، اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه میزان تولید داخلی ما در حوزه هورمون‌های رشد، کفاف بازار را می‌دهد، اظهار کرد: مصرف هورمون‌های رشدی که از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند، به شدت خطرناک است؛ چراکه منشاء تامین هورمون رشد در این موارد مشخص نیست و گزارش‌های متعددی داشتیم که مصرف این هورمون‌ها می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی در پی داشته باشد. بر همین اساس به هموطنان به‌ویژه ورزشکاران توصیه می‌کنم که به هیچ‌وجه به این فرآورده‌هایی که در مراکز غیرمجاز عرضه می‌شوند و نحوه تامین آن‌ها مشخص نیست، اعتماد نکنند.

مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: البته مصرف هورمون رشد در حوزه بدنسازی تاییدیه جهانی را ندارد و این نوع مصرف غیر استاندارد است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار