مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ضرورت کشت گندم دیم در نوار شمالی از ۱۵ مهر

حقیقت گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی در نوار شمالی و شمال غرب به گندمکاران توصیه می‌شود که کشت گندم دیم را از ۱۵ مهر به بعد در این مناطق انجام دهند.

مسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌‌وگو با  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش باران در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: امروز در سواحل دریای خزر، شمال سمنان و خراسان رضوی بارش پراکنده خواهیم داشت که از اواسط روز از میزان ابرناکی کم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز دما در نوار شمالی کشور بین ۷ تا ۱۰ درجه کاهش خواهد یافت، افزود: براساس بولتن‌های هواشناسی امروز برای نیمه جنوبی کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان رگبار و رعد و برق پیش بینی می‌شود.

حقیقت در توصیه‌ای به عشایر و زنبورداران گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی به عشایر مناطق جنوبی توصیه می‌شود که از رفتن به حاشیه رودخانه‌های فصلی اجتناب کنند، ضمن آنکه زنبورداران کندو‌های خود را از مناطق مرتفع به پایین دست انتقال دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی شمال کشور به کشاورزان توصیه می‌شود که تا پایان هفته از هر گونه عملیات زراعی همچون محلول پاشی و سم پاشی اجتناب کنند.

به گفته وی، براساس بولتن‌های هواشناسی، طی ماه‌های مهر و آبان بارندگی در اکثر مناطق کشور به ویژه نوار شمالی کشور در محدوده نرمال قرار دارد.

مدیر کل هواشناسی کشاورزی در توصیه‌ای دیگر به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی در نوار شمالی و شمال غرب به گندمکاران توصیه می‌شود که کشت گندم دیم را از ۱۵ مهر به بعد در این مناطق انجام دهند.


بیشتر بخوانید: کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/محلول پاشی درختان انار با نیترات پتاسیم


حقیقت میزان بارش در سه ماهه فصل پاییز را نرمال ارزیابی کرد و افزود: براین اساس کشاورزان در آغاز سال زراعی ۹۹-۹۸ به سبب شرایط مساعد اقلیمی، مشکلی در آبیاری سطحی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های مناسب در سال زراعی اخیر تا حدودی منجر به رفع مشکلات کم آبی کشاورزان شده است، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد بارش دیگر کشاورزان همانند سال‌های گذشته دچار کمبود آب نیستند، البته این امر بدان معنا نیست که کشاورزان در منابع آب صرفه جویی نکنند.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در پایان وضعیت آب‌های سطحی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به استمرار بارش‌های مناسب در فصل پاییز انتظار می‌رود که منابع آبی کمتر دچار مشکل شود.

انتهای پیام/

در ماه های مهر و آبان بارش اکثر مناطق کشور نرمال است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار