اجرای کوچه گالری ایران در شیراز

نخستین کوچه گالری ایران در شیراز اجرا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عادل یزدی هنرمند نقاش و مجسمه ساز گفت: تلاش می‌کنم به وسیله این طرح مراتب ثبت کوچه گالری نارنجستان قوام عملی شود که تاکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد این طرح راه اندازی شده است.

او پیرامون نقاشی‌های دیواری کوچه نارنجستان قوام، بیان کرد: بهسازی و زیباسازی این دیواره‌ها از پیش وجود داشته و توسط شهرداری بافت تاریخی انجام گرفته است، البته این دیوار‌ها به شکلی بودند که شهرداری هیچ راه حلی برای بهسازی آن نداشت.

یزدی، درباره نقش این هنر در جلب گردشگر به بافت تاریخی شیراز، اضافه کرد: شهرداری منطقه از طرح نقاشی دیواری توسط من حمایت کرد و دستم را باز گذاشت و پروژه را کاملا بداهه آغاز کردم؛ این اولین بار است که شهرداری یک منطقه‌ای در شیراز مسئولیت یک کار را برعهده گرفته و دست نقاش و طراح را چنان باز می‌گذارد که نخواهد مرحله جانکاه تایید طرح را انجام دهد، در نتیجه کار انجام پذیرفت و بازخورد اجتماعی آن خوب بوده است.

این هنرمند شیرازی در خصوص نقاشی‌هایی که در کوچه نارنجستان قوام انجام می‌دهد، گفت: نقاشی‌ها با محوریت داستان‌هایی است که در این فضا وجود داشته و هدف اصلی این است که وقتی گردشگران از این گذر تاریخی عبور می‌کنند برای دقایقی مقابل این آثار می‌ایستند، عکس می‌گیرند و برایشان جذابیت دارد.

۱۴ دقیقه تماشای نقاشی دیواری برای گردشگران

یزدی با بیان اینکه توانسته به سهم خود نقشی در جذب گردشگر داشته باشد، افزود: میانگین هریک از گردشگران ۱۴ دقیقه به تماشای این نقاشی‌ها اختصاص می‌دهند، افزون بر این، به دلیلی که در بافت تاریخی نمی‌توان ساختمان‌های مدرن و آپارتمان ساخته شود، این رویداد‌های محتوایی موجب می‌شود چنین گذر‌ها و کوچه‌هایی به گالری تبدیل شوند.

وی چنین حرکتی را تلفیقی از هنر، محتوا، تاریخ و گذشته مقابل مدرنیته‌ای که شهر شیراز را فرا گرفته است ارزیابی کرد و ادامه داد: تلاشم بر این است که محتوا، ذهن و تاریخ این بخش شیراز باقی بماند نه آن زرق و برق‌هایی که به مرور زمان فانی می‌شوند، به همین دلیل در این پروژه انرژی گذاشتم تا هر دیوار سفیدی که وجود دارد، برای گفتگو مورد استفاده هنری قرار گیرد.

یزدی مخاطب عام را در شیراز از لحاظ دیداری بسیار فقیر ارزیابی کرد و گفت: در حالیکه گردشگران با دیدن این نقاشی‌ها دارای ادراک بصری هستند و آن چنان از لحاظ بصری به زیبایی شناسی دست یافته اند که خیلی راحت می‌توانند مفهوم را تشخیص دهند، اما مخاطب عام این آثار از درک آن عاجز است، زیرا به او آموزش داده نشده است.

این نقاش و مجسمه ساز که خانه شمشیرگر‌های شیراز را در بافت تاریخی احیا کرده است، افزود: نقاشی دیواری شیراز به سمت تزیین صرف و گاه کپی برداری نازل از آثار فضای مجازی و اینترنت سوق یافته است.

وی دلیل این را برشمرد و گفت: به خاطر اینکه متولیان امور خیلی در این جریان دانش درازمدت را ندارند و نمی‌دانند باید آموزش بصری را برای مخاطب ایجاد کنند.

سه داستان تصویری روی کالبد بافت تاریخی گذر نارنجستان قوام

یزدی درخصوص کاری که دنبال می‌کند، تصریح کرد: سه داستان را در کوچه نارنجستان قوام دنبال می‌کنم که در بخش اول عروسی درخت نارنج است که داستانی عامیانه در کوچه‌های تاریخی شیراز بوده و حکایت جشنی است که برای باردهی بیشتر این درخت برگزار می‌شد و سابقه تاریخی در این شهر دارد.

وی ادامه داد: رد شدن سیاوش از آتش در دیگر سوی این کوچه داستانی دیگری است که به عنوان محتوای نقاشی دیواری قرار گرفته است و این داستان را با تغییراتی و استفاده از سه تکنیک متفاوت در خلق این اثر استفاده کردم.

یزدی با بیان این تمامی دستمایه‌های این نقاشی‌های دیواری درخت نارنج و جاودانگی این میوه است، به بخش دیگر این اثر دیواری اشاره کرد و افزود: در این بخش هنگامی است که فرشته‌ای آب حیات برای ذوالقرنین می‌آورد و روی درخت سرو و نارنج به عنوان نماد‌های شیراز جاری می‌شود، به تصویر کشیده می‌شود.

وی درباره تکنیک منحصربه فرد این نقاشی دیواری، اظهار کرد: در این طراحی‌ها و نقاشی‌ها از عناصر ایرانی با زبان نوین استفاده شده است؛ به چرخش رنگ‌ها و قرار گرفتن در بافت تاریخی توجه گردیده تا مجموعه‌هایی که بی قواره در کنار این بافت رشد کرده فراموش شوند.

یزدی هدف از نقاشی‌های دیواری را در بافت تاریخی داستان گویی برای این بخش شهر شیراز عنوان کرد و گفت: گردگشگر به بهانه کوچه گالری وارد این بخش از بافت تاریخی می‌شود تا دقایقی به تماشای تاریخ این شهر سپری کند.

این هنرمند نقاش تصریح کرد: تلاش می‌کنم به وسیله این طرح مراتب ثبت «کوچه گالری نارنجستان قوام» عملی شود که تاکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد این جریان راه اندازی شده است و فاز‌های بعدی آن در کوچه یادشده طی خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه شهرداری بافت تاریخی در تسهیل این طرح مشارکت جدی داشته است در پایان از شهردار این منطقه شیراز به خاطر حمایتش عملی شدن این پروژه هنری تقدیر کرد.

منبع: مهر
انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار