تشریح برنامه های هفته ملی کودک/فاضل نظری: سینمای کودک نیاز به اتاق فکر عملیاتی دارد

فاضل نظری مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه های هفته ملی کودک را تشریح کرد.

تشریح برنامه های هفته ملی کودک/کانون پرورش فکری در هفته کودک عضو گیری رایگان داردبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  نشست خبری هفته ملی کودک، صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حامد رهنما دبیر هفته ملی کودک برگزار شد.

در این مراسم،فاضل نظری مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: امسال شعار هفته ملی کودک را با عنوان «آینده را باید ساخت» انتخاب کردیم. سال گذشته هم همین شعار برای هفته ملی کودک بود و احتمالا سال آینده هم همین شعار را انتخاب خواهیم کرد و این به دلیل اهمیت شعار است.

او افزود: ما سه گونه مواجهه با آینده داریم یکی آنکه بگوییم واقعیتی است که در آن تاثیری نداریم. دیگر اینکه آینده را می توان براساس رویه ای که در گذشته بوده پیش بینی کرد. مواجهه سوم با آینده این است که بگوییم آینده یک امکان قابل ساخت و تغییر است که این شعار بیشتر یک نگرش است تا شعار؛ در یک هفته تحت عنوان هفته ملی کودک نمی توان به همه مسائل کودک ایران و جهان اشاره کرد و  یک هفته نمی توان چالش ها و مسائل را مطرح کرد؛این هفته یک فرصت برای توجه به کودکان و نوجوانان است.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه باور کنید بزرگترین سرمایه ما برای ساخت آینده همین کودکان و نوجوانان هستند،اظهار داشت: این ها هستند که در اداره های ما سلامت اداری را حاکم می کنند و فرهنگ احترام به مشتری را در صنعت ما ایجاد می کنند. آنها هستند که ایثار و اخلاق را نسبت به هم باید پیش بگیرند و مشکلات عمده فرهنگ امروز را به خاطره ای در گذشته تبدیل کنند و بگویند روزی پدران ما قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کردند اما ما اینگونه نیستیم.

پدر و مادرهای امروز باید مهارت زندگی شاد داشته باشند

وی افزود:وقتی مسئله ساختن آینده مطرح می‌شود افرادی باید معماران آینده را بسازند و با این نگرش به آینده نگاه کنند. پدر و مادرهای امروز باید مهارت زندگی شاد داشته باشند. مطالب ارزشمندی در متون ادبی ما درباره صبر آمده است اما این مسئله را چقدر در جامعه می بینیم. نظامی باید برای پرورش چنین سرمایه هایی باشد آیا دانش های شناختی و تمرکز زیاد روی مسائلی مانند کنکور و آموزش هایی که بلافاصله فراموش می شود می تواند سرمایه های انسانی خلق کند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت:انقطاع بین دانشگاه و دبیرستان جدی تر وجود دارد اگر با همین سرعت و نگرش در همین مسیر حرکت کنیم، آینده ما با امروزمان تفاوت چندانی نخواهد داشت. سیاست، مذهب، فلسفه تا مسائل اقتصادی، امور بانکی و عاطفی مسائلی هستند که می توان آن ها را در طبقه بندی مهارت قرار داد و این ها آموزش های مفیدی برای بچه ها هستند؛ پایه های آموزشی و بنیان های محتوایی آموزش در نظام آموزشی ما باید تغییر کند. کانون به عنوان یکی از نقش آفرینان عرصه کودک و نوجوان در دهه های گذشته تلاش خود را به آموزش این جنس از مهارت ها معطوف کرد و در سال هایی بیش از توانش برای این کار تلاش کرد اکنون که کانون در دهه ششم عمرش است باید تصدی گری را به بخش های دیگر واگذار کند و خود به تولی گری بپردازد. در طول این یکی دو سال گذشته همین نگاه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و تلاش شده با آفرینش های هنری ایجاد مشارکت بخش خصوصی و حرکت جدی در آن بخش، تغییر ریل ایجاد کند.

نظری با اشاره به اینکه امسال با رویکرد تمرکز زدایی از مرکز، هفته ملی کودک را برگزار می کنیم، اظهار داشت: بخش فعالیتی و مهارتی هفته ملی کودک را به استان خوزستان منتقل کردیم و در سال های آینده این پرچم از استانی به استان های دیگر منتقل خواهد شد. متولی حوزه کودک از حیث فرهنگ کیست و چه کسی خودش را متولی این حوزه می داند طبیعی است نقش های مختلفی در بخش های مختلف بین نقش آفرینان و بازیگران این عرصه تقسیم شده است  و اینجا با همان مدل اداری فعالیت ها تقسیم شده است.

لزوم تبیین حیطه اختیارات دستگاه های فرهنگی

وی گفت:باید به نامهای دستگاه های فرهنگی توجه کرد و در حیطه اختیارت دقت کرد برای مثال ما در کانون می گوییم این دما نقطه تب است اما دیگران می گویند این دما مشکلی ندارد؛محصولی را برای کودک و نوجوان نامناسب می دانیم اما انیمیشن آن در دستگاه دیگر تولید می شود؛ خیال کودکان به قهرمان نیاز دارد اگر این قهرمان ها معرفی نشوند قهرمان هایی جایگزین خواهند شد و  امسال اولین فیلم بلند سینمایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود.

او ادامه داد: یک اتاق فکر عملياتی در حوزه سینمای کودک ایجاد  و مانند یک ضرورت به این مقوله توجه شود. اینکه فرهنگ دسته چندمی تلقی می‌شود امروز ما را نگران می کند؛ بسیاری از مسائل اقتصادی ما ریشه فرهنگی دارد. اگر قرار است امروز اولویتی تعیین شود اولویت اقتصاد نیست؛ تولید کتاب یک فرآیند است و ممکن است در کانون بیش از یک یا چند سال طول بکشد تا برخی کتاب ها در فرآیند چاپ قرار بگیرند.

نظری گفت:مسائلی مانند تغییر مدیریت سبب شد مدتی این روند متوقف و کم شتاب شده و  الان این اتفاق افتاده است. سال هاست کانون فیلم سینمایی نساخته است در کمتر از دو سال سه فیلم سینمایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شد و هم اکنون در حال ساخت فیلم سینمایی بلند هستیم. 

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از زمان بر بودن تولید کتاب و تغییرات مداوم مدیریتی در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: سال آینده نمایشگاه کتاب و مهراوه کتاب را برگزار خواهیم کرد تا زمینه را برای ایجاد هم افزایی و توسعه کمی و کیفی در عرصه کتاب کودک و نوجوان ایجاد کنیم؛ مکانیزمی بزرگتر از جایزه طراحی می شود تا ناشران بتوانند کتاب های خود را در کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اختیار مخاطبانشان قرار دهند و جایزه ماهانه ای هم تحت عنوان مرغک سیمین و زرین برگزار خواهیم کرد.

در این مراسم حامد رهنما، دبیر هفته ملی کودک با اشاره به زمان برگزاری هفته ملی کودک گفت: هفته ملی کودک از 13 تا 19 مهر در تهران و استان های دیگر برگزار می‌شود و  برنامه های استان های دیگر مشابه تهران خواهد بود. روزهای هفته ملی کودک به ترتیب کودک با نیازهای خاص، کودک آموزش سلامت و ایمنی، کودک محیط زیست و گردشگری، کودک صلح بازی نشاط، کودک رسانه و ارتباطات، کودک کتاب و فرهنگ مطالعه، کودک خانواده و سبک زندگی نام گذاری شد.

او افزود: امسال با بنیاد سینمایی فارابی برای هفته فیلم کودک هماهنگ کردیم. در این هفته فیلم های سینمایی کودک در سالن عباس کیارستمی اکران خواهد شد. با موزه سینما هم همکاری خواهیم کرد و مسابقه نقاشی با همکاری شهرداری ها تحت عنوان شهری که دوست دارم برگزار می‌شود؛ افتتاحیه هفته ملی کودک در اهواز خواهد بود و قرار است با همکاری باغ کتاب در روز کودک کتاب و فرهنگ مطالعه، علاوه بر رونمایی از کتاب های کتاب، حضور نویسندگان و شاعران و تصویرگران کتاب های کودک در این مجموعه، کتاب های قسمت کودک با تخفیف در این روز فروخته شود.

کانون پرورش فکری در هفته کودک عضو گیری رایگان دارد

دبیر هفته ملی کودک ادامه داد: عضو گیری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفته ملی کودک رایگان خواهد بود پیک امید ما به مناطق کم برخوردار یاسوج می رود و تعدادی از برنامه‌هایمان در مناطقی که اوایل امسال در آن سیل جاری شد، اجرا می‌شود تصميم شورای هماهنگی هفته ملی کودک این بود که امسال در این هفته برای برگزاری برنامه هایمان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خارج شویم و 16 مهر برنامه های هفته ملی کودک در آن روز در بیمارستان برای کودکانی که بستری هستند برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار