وقتی فدراسیون شنا در بی استخری غرق می‌شود

تیم ملی شنا کشورمان با وجود بی توجهی و حمایت نشدن از سوی مسئولان ورزشی کشور در رقابت‌های قهرمانی آسیا بهترین عملکرد را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  تیم ملی شنا کشورمان  با وجود محدودیت مالی که داشت با تعداد نفرات کمتری به رقابت‌های قهرمانی آسیا- رده سنی اعزام شد. در این دوره از رقابت‌ها تیم ملی با ۴ مدال از این رقابت‌ها به کشور بازگشت. البته در کنار این ۴ مدال دو رکورد ملی ایران جا به جا شد که افتخار بزرگی برای شنا ایران محسوب می‌شود. در ماده ۱۵۰۰ متر و ۵۰ مترپروانه علی جعفری و متین سهران رکورد‌های ایران را پس از گذشت بیش از ۱۰ سال جا به جا کردند. پس از بازگشت تیم به ایران هیچ کدام از مسئولان ورزشی برای استقبال از این تیم به فرودگاه نرفتند که البته استقبال نکردن مسئولان از ملی پوشان پر افتخار از ارزش افتخار آفرینی تیم ملی شنا ایران کم نمی‌کند.  


بیشتربخوانید: تیم ملی در رقابت‌های رده سنی آسیا درخشید/ داشتن یک استخر بدیهی‌ترین خواسته یک شناگر است


در کشورمان ۳ استان قهرمان شنا یعنی تهران، اصفهان و مشهد وجود دارد که مرکز اصلی شنا محسوب می‌شوند، اما متاسفانه هر ۳ استان درگیر نبود استخر دولتی هستند. البته استخر دولتی وجود دارد، اما متاسفانه مسئولان ورزشی آن را به بخش خصوصی اجاره می‌دهند و بخش خصوصی هزینه‌های زیادی را از شناگران دریافت می‌کند. برای مثال استخر حرفه‌ای آزادی که با استاندار‌های بین المللی مطابقت دارد ابتدای سال ۹۸ حدود ۲ ماه از فدراسیون گرفته شد و ملی پوشان اجازه تمرین در این استخر را نداشتند. همچنین در شهر کرج که ملی پوشان ارزنده‌ای از جمله بنیامین قره حسنلو در حال تمرین هستند، هیئت استان  استخر دولتی برای در اختیار دادن به آن ها ندارد. آن‌ها مجبورند در زمان ۱۰ تا ۱۲ شب در استخر تمرین کنند و برای همین بدترین زمان حدود یک میلیون پانصد هزار تومان پرداخت کنند.  چندین سال است که  با اجاره دادن اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی مشکلات زیادی برای ورزشکاران ملی به وجود آمده است.  

هر ساله وضعیت حمایت از شنا بدتر می شود

در این راستا خشایار حضرتی مربی تیم ملی شنا کشورمان در گفت و گو با خبرنگار پایه و آبی باشگاه خبرنگاران  بیان کرد: برای چندمین بار است که تیم ملی کشورمان با مدال های رنگارنگ به ایران باز می گردد اما  مسئولین ورزشی هیچ استقبالی از قهرمانان شنا نمی کنند.  همچنین تفاوتی نیز در وضعیت حمایتی از شنا نمی شود و هر ساله شرایط برای شنا بدتر می شود که  در  اول سال 98 دو ماه استخر آزادی را از تیم ملی گرفتند. در  اصفهان و شیراز استخر ها به طور کامل تعطیل شده اند و اعلام کردند که  سقف آن در حال تعمیر است. استخر مشهد سال گذشته افتتاح شد و قرار است به خاطر تعدادی مشکلات  تعمیر شود. ما در در بیشتر استان ها مشکل استخر داریم اما با این وجود  این مشکلات ، شناگران ایرانی بهترین نتایج را کسب می کنند اما مسئولین حتی نیم نگاهی به آن ها نمی کنند. گویا ورزش های توپی  پرهزینه برای مسئولان نمود تبلیغاتی بیشتری دارد.


بیشتر بخوانید: برنز ۵۰ متر پروانه به انصاری رسید


او گفت: در این دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا بیشترین مدال در بخش بزرگسالان کسب شد و ۲ رکورد ملی و ۵ رکورد جوانان جا به جا شد. سطح مسابقات از دوره‌های قبلی دشوارتر بود با این حال شناگران ایرانی نتیاج خوبی را کسب کردند. جعفری رکورد‌های خوبی را در ماده‌های مختلف بر جای گذاشت از جمله در ۱۵۰۰ متر پس از ۱۲ سال رکورد ملی را جا به جا شد.

استخر دولتی باید در اختیار دولت باشد نه بخش خصوصی!

حضرتی عنوان کرد: ما نتوانستم هزینه خاصی برای شناگران ایرانی انجام دهیم  و فقط اردو یک هفته ای برای آن ها برگزار کردیم. آن ها هیچ اردو تمرینی نداشتند. رقابت های قهرمانی آسیا نیز در سالن رو باز برگزار شد و ما سال ها است که در استخر رو باز تمرین نمی کنیم. همچنین شرایط آب و هوایی کشور میزبان متغیر بود که بازیکنان ما را اذیت کرد. در این رقابت ها بازیکنان ما اعتماد به نفس خودشان را برای رقابت های کسب سهمیه المپیک کسب کنند.

او ادامه داد: قاعدتا استخر دولتی باید در اختیار دولت باشد و نباید به بخش خصوصی داده شود. همان طور که بیمارستان دولتی را به بخش خصوصی واگذار نمی کنند نباید اماکن ورزشی دولتی نیز به بخش خصوصی واگذار شود. احتمالا این اتفاق نیز از نظر قانونی ایراد دارد. چرا باید سالن های ورزشی را به بخش خصوصی قرار بگیرد تا شخصی درآمد زایی کند و تخریب شده آن سالن در نهایت در اختیار ورزشکاران قهرمان قرار بگیرد! اجاره این استخر ها به ساختار حرفه ای ورزش شنا آسیب می رساند.

مربی تیم ملی شنا اظهار کرد: وقتی فدراسیون دید استخر آزادی را پس گرفتند مجبور شد اجاره بیشتری پرداخت کند در نتیجه فدراسیون مجبور است از افرادی که برای آموزش شنا ثبت نام می کنند هزینه بیشتری دریافت کنند. اکنون به خاطر هزینه های بالا یک فرد حتی برای سلامتی خود نمی تواند تمرین کند. 


بیشتر بخوانید: مدال آور شنای ایران با درد به آب‌های المپیک می‌زند


انتهای پیام/

آخرین اخبار از شنا ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار