ایران و ایتالیا در صدر کاراته جهان

بررسی دقیق اوزان المپیکی کاراته نشان دهنده عملکرد خوب کاراته‌های ایران در رقابت‌هایی است که از طریق آن می‌توانند به سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو دست یابند.

نگاهی آماری به آخرین وضعیت سهمیه‌های المپیک/ ایران و ایتالیا در صدر کاراته جهان ایستادند

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، و به نقل از سایت فدراسیون کاراته، تازه‌ترین رنکینگ المپیکی ورزشکاران از سوی فدراسیون جهانی کاراته اعلام شد که بر اساس آن از میان ۶ سهمیه کومیته مردان و زنان، کاراته کا‌های ایران در ۵ وزن شرایط مناسبی دارند.

بررسی دقیق اوزان المپیکی کاراته نشان دهنده عملکرد خوب کاراته‌های ایران در رقابت‌هایی است که از طریق آن می‌توانند به سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو دست یابند.

شرایط ایده ال عسگری

ایده ال‌ترین و بهترین شرایط برای کاراته ایران در وزن ۷۵- است، جایی که ۴ کاراته کا سهمیه حضور در توکیو را کسب می‌کنند و بهمن عسگری با ۵۶۱۷ امتیاز تا حدود زیادی به المپیک نزدیک شده است.

تا به این لحظه نیشیمورا از ژاپن، بهمن عسگری از ایران، لوئیجی بوسا از ایتالیا، رافائل آقایف از آذربایجان و استانیسلاو هورونا از اوکراین توانسته اند در رده‌های اول تا پنجم وزن خود قرار گیرند. از آنجا که نیشیمورا از ژاپن جزو سهمیه کشور میزبان به حساب می‌آید، نفر پنجم این وزن نیز راهی المپیک ۲۰۲۰ می‌شود. هم اکنون فاصله میان بهمن عسگری و توماس اسکوت آمریکایی (نفر ششم رنکینگ) ۱۴۲۵ امتیاز است که تا کار عسگری برای حضور در المپیک راحت‌تر از سایر ورزشکاران ایران باشد.

رقابت شانه به شانه گنج زاده، پورشیب و اباذری

در وزن ۷۵+ دو بازیکن برتر اوزان ۸۴- و +۸۴ (در مجموع ۴ کاراته کا) جواز حضور در المپیک را بر اساس رنکینگ دریافت می‌کنند. در وزن ۸۴+ سجاد گنج زاده با ۵۹۰۲ امتیاز بعد از جاناتان هورنه آلمانی نفر دوم رنکینگ است. در وزن ۸۴- ذبیح الله پورشیب نیز با نتایج خوبی که در چند هفته اخیر کسب کرده مجموع امتیازاتش را به ۵۵۸۰ رسانده تا نفر دوم این وزن شود، اما از آنجا که از مجموع اوزن +۸۴ و -۸۴ تنها یک کاراته کای ایرانی راهی المپیک می‌شود، تا به امروز سجاد گنج زاده از پورشیب به المپیک نزدیک‌تر است.
حضور دو کاراته کای آماده ایرانی در این وزن برای ایوان کوسیچ از کرواسی خوب بوده، زیرا با ۳۰۰ امتیاز کمتر از ذبیح الله پورشیب تا به امروز سهمیه المپیک را کسب کرده است!

ایران در وزن +۸۴ صالح اباذری را هم دارد که با کسب ۳۲۴۷ امتیاز مدعی کسب سهمیه المپیک می‌باشد.

شرایط دشوار در وزن ۶۷-

در وزن المپیکی ۶۷- شرایط برای ایران دشوارتر از اوزان ۷۵- و ۷۵+ است. در این وزن که دو بازیکن برتر اوزان ۶۰- و ۶۷- (در مجموع ۴ کاراته کا) راهی المپیک می‌شوند، مجید حسن نیا ۲۴۹۷ امتیاز با نفر دوم وزن ۶۰- که آنجلو کرسچنزو از ایتالیا است، نزدیک به ۳۷۰۰ امتیاز اختلاف دارد.
در وزن ۶۷-، هامون درفشی پور با ۲۱۳۷ امتیاز نسبت به نفر دوم این وزن که فیگوئرا از برزیل است، نزدیک به ۲۵۰۰ امتیاز اختلاف دارد. در این وزن سید علی کریمی با ۱۰۰۵ امتیاز، امیررضا میرزایی با ۷۳۵ امتیاز و امیر مهدی زاده با ۶۳۰ امتیاز برای کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کنند.

ایران و ایتالیا بهترین شرایط را دارند

نکته مهم در خصوص توزیع سهمیه‌های المپیک آنجاست که تا بدین لحظه در کومیته مردان ایران و ایتالیا دارای دو شانس سهمیه در المپیک هستند. پس از این دو کشور تیم‌های قزاقستان، فرانسه، برزیل، آذربایجان، اوکراین، کرواسی، آلمان و ترکیه هر کدام تنها یک شانس دارند.

ژاپن نیز که از آن به عنوان مهد کاراته دنیا یاد می‌شود، در رنکینگ بازیکنان تنها نیشیمورا در وزن ۷۵- دارد. البته سیستم رنکینگ برای ژاپن محسوب نمی‌شود و این کشور به عنوان میزبان المپیک در هر وزن یک کاراته کا دارد.

عباسعلی به توکیو نزدیک شده است

اما در بخش بانوان تیم ایران در وزن المپیکی ۶۱+ شرایط مناسبی دارد و حمیده عباسعلی به عنوان نفر دوم وزن ۶۸+ تا بدین لحظه موفق به کسب سهمیه المپیک شده است. در وزن المپیکی ۶۱+ که ترکیبی از اوزان ۶۸- و ۶۸+ است در مجموع ۴ کاراته کا موفق به کسب سهمیه می‌شوند. در وزن ۶۸+ حمیده عباسعلی با کسب ۳۳۸۲ امتیاز بعد از النی گاتزیلیادو از یونان که ۴۱۲۵ امتیاز دارد در رده دوم ایستاده است.

اختلاف ۱۱۰۰ امتیازی علیپور با کاراته کای صربستان

در وزن المپیکی ۶۱- که چهار کاراته کا از طریق رنکینگ وارد المپیک می‌شوند، رزیتا علیپور با کسب ۲۷۸۲ امتیاز در رده هفتم ایستاده و با نفر چهارم که جوانا پروکوویچ از صربستان است، نزدیک به ۱۱۰۰ امتیاز فاصله دارد تا ایران امیدوار باشد در این وزن نیز از طریق رنکینگ سهمیه المپیک کسب کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار