مدیر موسسه شرق شناسی شیکاگو مطرح کرد؛

‌نمی‌توانم تضمین کنم ۱۷ هزار لوح هخامنشی به ایران بازگردد

پروفسور وودز گفت:بازگشت الواح نیاز به مجوز دولتی دارد و نمی توانم تضمین کنم که بقیه الواح بازگردد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی در نشست خبری مراسم رونمایی از ۱۷۸۳ لوح هخامنشی که امروز در موزه ملی برگزار شد، گفت:گل نوشته‌های هخامنشی یکی از منابع مهم مطالعاتی دوره هخامنشی است و خوشحالیم که در خصوص برگشت آن‌ها به کشور بعد از یک دوره ۱۴ساله رای به نفع ایران و موسسه شرق شناسی شیکاگو صادر شد.

برگزاری نمایشگاه جامعی از تبلت‌های (کتیبه های) هخامنشی در موزه ملی

وی افزود:زمانی که رای دادگاه اعلام شد آقای وودز به من ایمیل زد و نشان داد که از صادر شدن این رای خوشحال است. در اسفند سال ۱۳۱۷در کارواش‌های هرتسفلد هزاران لوح هخامنشی کشف شد و سپس برای مطالعات به دانشگاه شیکاگو منتقل شدند. این الواح تا به امروز در ۳مرحله به کشور برگشتند و مجموعه فعلی چهارمین مرحله از برگشت الواح هخامنشی به کشور است و ما امروز نمایشگاهی را افتتاح می‌کنیم که در آن ۱۱۰گل نوشته هخامنشی که در ۱۲موضوع تقسیم شده اند به نمایش گذاشته می‌شوند؛ این الواح متعلق به زمان پادشاهی داریوش بزرگ هستند به همین دلیل ما نمایشگاه را در گالری هخامنشی و در کنار مجسمه پیکره داریوش بزرگ برگزار می‌کنیم و قرار بر آن است که در آینده نزدیک نمایشگاه جامعی از تبلت‌های (کتیبه های) هخامنشی را در موزه ملی برگزار کنیم.

بازسازی موزه ایران باستان برای الواح هخامنشی

نوکنده گفت:موزه ایران باستان را بازسازی می کنیم و بخشی را به الواح هخامنشی اختصاص می دهیم تا محققان و دانش آموزان آنها را از نزدیک ببینند و رویشان مطالعه داشته باشند‌.

وی در خصوص دلایل محرمانه بودن برگشت الواح هخامنشی به ایران گفت:این قوانین تعیین شده برای جا به جا کردن آثار تاریخی است چون ممکن است برخی از اخبار منتشر شده مشکلی را برای امنیت آثار ایجاد کنند.

نوکنده گفت:مخزن موزه ملی ایران یکی از امن ترین و استانداردترین مخازن موزه های کشورمان است و این مخزن قبل از ورود این الواح مکان نگهداری از ۳هزار اثر تاریخی است.هیات عالی تخصصی هم اصل بودن الواح هخامنشی را تایید کرده است.

‌نمی‌توانم تضمین کنم ۱۷ هزار لوح هخامنشی به ایران بازگردد

ایران نقش مهمی در شکل دادن فرهنگ و تاریخ خاورمیانه داشته است

پروفسور وودز رئیس موسسه شرق شناسی شیکاگو گفت:سفر به ایران سفر شگفت انگیزی برای من است؛ ایران نقش مهمی در شکل دادن فرهنگ و تاریخ خاورمیانه داشته و من پیش از این در این زمینه مطالعاتی انجام داده ام.

او افزود:یکی از افتخارات من این است که در برگشت لوح‌های هخامنشی به کشورتان نقش داشتم.

پروفسور وودز به تاریخچه کشف لوح‌های هخامنشی و اهمیت آن‌ها اشاره و اظهار کرد:امیدواریم اقدام خارق العاده ایرانی‌ها که به ما اعتماد کردند و لوح‌ها را به ما قرض دادند، با بازگشت لوح‌ها جبران شود. ما تلاش کردیم از لوح‌های هخامنشی به شیوه مناسبی نگهداری کنیم و ما همیشه دوست داریم که لوح‌های هخامنشی را به ایران برگردانیم. حتی قبل از صدور حکم دادگاه عالی بسته بندی لوح‌ها را آماده کرده بودیم و پس از صدور حکم، سریع به آقای نوکنده اطلاع دادیم.

او افزود:گذراندن پروسه‌های قانونی بسیار دشوار بود و حالا به نوعی این روند را آموخته ام. هدف اصلی ما همکاری است و با بازگرداندن لوح‌های هخامنشی است و امیدواریم همکاری ما در زمینه مطالعات هخامنشی با ایران ادامه داشته باشد پس این پایان داستان نیست.

پروفسور وودز گفت:ما علاقه داریم که بقیه لوح های هخامنشی را به زودی به ایران برگردانیم اما این امر نیازمند گذر زمان است زیرا در ابتدای امر باید امر نگهداری از آنها را مد نظر قرار بدهیم و سپس بسته بندی آنها مقداری زمان می برد؛گذراندن روند قانونی نیز مهم است.بازگشت ۱۷۸۳لوح هخامنشی در این مرحله تصادفی نبوده و تلاش کردیم در این مرحله لوح هایی که وضعیت بهتری داشتند و به نوعی گوهر مجموعه بودند برگردانده شوند.

او گفت:هم اکنون کارهای بسته بندی مرحله دوم انجام می شود البته باید رسید گواهی اول داده شود تا گواهی دوم صادر شود.

رئیس موسسه شرق شناسی شیکاگو بیان کرد:همانطور که عرض کردم هدف ما از بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران تداوم همکاری است البته به خاطر سیاست های آمریکا باید دست به عصا حرکت کنیم و چشم ما به آینده است.

‌نمی‌توانم تضمین کنم ۱۷ هزار لوح هخامنشی به ایران بازگردد

نمی توانم تضمین کنم بقیه الواح برگردد

او اظهار کرد:دل من به برگشتن بقیه الواح به ایران روشن است و این امر نیاز به مجوز دولتی دارد. ما روی این مجوز کنترلی نداریم و نمی توانم تضمین کنم که بقیه الواح به طور حتم برمی گردد.

پروفسور وودز بیان کرد:کار مطالعه و تحقیق روی لوح های هخامنشی پایانی ندارد و امید است که ادامه کارهای تحقیقاتی در ایران انجام شوند.

وی گفت:دولت آمریکا دخالتی در نحوه برگشت الواح هخامنشی به ایران نداشت البته ما درباره امنیت این آثار ترس داشتیم که حل شد.

محمدرضا کارگر گفت:امری که شاهد آن هستیم یک امر رایج است و نیازی به این تشریفات ندارد و عواملی موجب آن شدند البته طرف ما هیچ وقت دولت آمریکا نبود و مسائل سیاسی موجب تاخیر بازگشت الواح هخامنشی نبود.ما پیش از این از دانشگاه شیکاگو خواستیم که اطلاعاتی درباره وضع الواح هخامنشی به ما بدهند و دانشگاه شیکاگو نیز برای بازگشت این الواح به ایران اعلام آمادگی کرد و سری اول الواح را برگرداند و در همان زمان قراردادی امضا شد که با رسانه ای شدن آن گروهی به این فکر افتادند که این الواح را به عنوان غرامت بردارند. ما و دانشگاه شیکاگو تلاس کردیم دادگاه عالی آمریکا را مجاب کنیم که به درخواست آن گروه رای ندهند و دوره رسیدگی به این امر کمی طولانی شد اما ما مطمئن بودیم که در هیچ جا به ضبط میراث فرهنگی یک کشور رای داده نمی شود و امروز چهارمین مرحله بازگشت الواح هخامنشی به ایران به نتیجه رسیده است.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نیز ضمن ابراز خوشحالی از برگشت بخشی از الواح هخامنشی به کشور گفت:ما به پروفسور وودز گفتیم که ما خواستار برگشت یک جای الواح هخامنشی هستیم البته با توجه به پیچیدگی روند قانونی این کار، هم اکنون۱۷۸۳لوح به کشورمان برگشته اند .هم اکنون نیز درخواست خودمان را تکرار کردیم و آنها هم قول دادند که به زودی بقیه الواح هخامنشی به کشورمان برگردند به ویژه اینکه بخش زیادی از آنها خوانده نشده اند و کارشناسان ایرانی مطالعاتی روی آنها خواهند داشت‌.

محمدحسن طالبیان گفت:وکلای ما نیز تلاش خواهند کرد که فرآیند بازگشت سایر الواح هخامنشی به ایران سریع تر انجام شود و این الواح در مراحل کمتری به کشورمان برگردند.

استیو متیو استولپر گفت:من صمیمیت خاصی با لوح های هخامنشی دارم و این تبلت ها یکی از مهم ترین منابع مطالعاتی ما درباره امپراتوری هخامنشی و دوره اوج آن است.لوح های هخامنشی یک جامعه کامل هخامنشی را به ما معرفی می کنند حتی وضعیت نهادها،موسسات ،دولت ها و .....در این لوح ها پیدا می شوند.

او افزود:۶هزار و۵۰۰تبلت به زبان ایلامی،۸۵۰لوحه آرامی و ۲۵۰متن درباره آنها تولید شده و بیش از۴۰۰۰اثر مهر که روی لوح ها بود رمزگشایی شده اند.ما از هزاران تبلت متن و تصویر تهیه کردیم و به صورت آنلاین روی اینترنت قرار دادیم.

‌نمی‌توانم تضمین کنم ۱۷ هزار لوح هخامنشی به ایران بازگردد

استیو متیو استولپر بیان کرد:به این دلیل به لوح ها لوح های بارو می گویند که زیر یکی از باروهای پرسپولیس پیدا شدند و لوح های خزانه نیز در یک خزانه پیدا شدند و ۳۵۰۰لوح بودند، ۱۰۰مهر نیز روی آنها بود.امروز که اطلاعات ما درباره لوح های بارو بیشتر شده می توانیم با خیال راحت به سراغ لوح های خزانه برویم.

خبر خوش وزیر میراث فرهنگی برای بازگشت آثار تاریخی

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در حاشیه مراسم رونمایی از الواح هخامنشی و در جمع خبرنگاران گفت:۱۷۸۳لوح هخانشی که به صورت امانی برای انجام مطالعات و تحقیقات در اختیار دانشگاه شرق شناسی شیکاگو قرار گرفته بود بعد از۸۴سال با تلاش های بسیار زیاد سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و همکاری خوب وزارت خارجه و همچنین معاونت حقوقی به کشور برگردانده شدند.بیش از قدمت تاریخی این الواح،موضوعاتی که روی آنها نوشته شده،نشان از تمدن ما در ۲۵۵۰سال پیش است.

وی افزود:این الواح نزدیک به ۵۰۰ سال قبل از میلاد را شامل می شوند؛ در آنها به موضوعاتی راجع به راه ها و مبادلات مالی اشاره شده است.بخشی از آنها به ثبت کارکرد کارگرانی که آن موقع کار می کردند برمی گردد و این نشان می دهد که ما در بیش از ۲۵۰۰سال پیش برده داری نمی کردیم و اگر کسی برای حکومت کار می کرد،کارکردش در الواح ثبت شده و ناظری آنها را تایید می کرده است؛ امروز نیز این کار انجام می شود و این افتخار بزرگی برای کشور ما است.

او گفت:خوشحالیم بگوییم در دولت دوازدهم و۲سال گذشته تحرکات بین المللی ما در معاونت میراث فرهنگی به شدت افزایش پیدا کرده و موزه های مشترکی را با کشورهای دیگر برای معرفی ظرفیت ها و تمدت کشور برگزار کردیم و تلاش کردیم بزرگی این ملت را خارج از مرزهایمان به مردم جهان نشان بدهیم؛موزه های معروف و نامدار جهان نیز به ایران آمدند و نمایشگاه هایی را برگزار کردند.

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گفت:سال گذشته یک سردیس سرباز هخامنشی را در یک حراج پیدا کردیم و بلافاصله جلوی حراج اش را به صورت موقت گرفتیم و با کمک معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری و وزارت خارجه آن را به کشور برگرداندیم و انشاءالله خبر خوبی  درباره بازگشت آثار تاریخی به کشور داریم که در آینده اعلام می کنیم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: موزه ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار