امضای قرارداد طرح ملی توسعه و توانمندسازی مشاغل خانگی

مراسم امضای قرارداد طرح ملی توسعه و توانمند‌سازی مشاغل خانگی برای ۳۱ استان بین جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزارشد.

امضای قرارداد طرح ملی توسعه و توانمندسازی مشاغل خانگیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم امضای قرارداد طرح ملی توسعه و توانمندسازی مشاغل خانگی برای ۳۱ استان کشور بین جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی باحضور معاون وزیر کار و رئیس جهاد دانشگاهی ومدیران اجرایی این طرح برگزارشد.
 
سیروس دشتی برنجه معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کار آفرینی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال کار آموختگان در خصوص اجرای دوره توانمندسازی و دانش افزایی مدیران و کارشناسان مجری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی واحد‌های جهاد دانشگاهی سراسر کشور گفت: مدیر اجرایی این طرح هستم که با همکاری وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی قرار است در ۳۱ استان کشور اجرا و به مدت یکسال برای ۵۴ هزار و سیصد نفر اشتغال‌زایی در قالب ایجاد کسب و کار خانگی شود.

در ۹ استان بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است

در ادامه جلسه عیسی منصوری معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت:مشاغل خانگی بسیار مهم است و اصل موضوع توسعه جنس آن‌ها است که در بحث توسعه به قابلیت افراد و شکوفایی آن‌ها باید توجه کنیم.

او ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی برنامه‌های توسعه این است که برای افراد دانش‌افزایی می‌کنیم و قرار است ظرفیت افراد را برای کاسبی افزایش بدهیم.

منصوری گفت: در حالی که اعداد و ارقام و وام آموزشی و... برای همه مهم است، اما تصویر ذهنی همه ما این است ما به توسعه می‌پردازیم نه رشد و آمار و ارقام.

او افزود: یکی از دلایل اتفاق امروز این است که یک ناکارآمدی در بازار وجود دارد و وظیفه ما این است که این نقایص را رفع کنیم.

منصوری تصریح کرد: دولت نباید دخالت کند و باید کنار بایستد و آن‌هایی که طرفدار بازار آزاد هستند باید درباره ناکارآمدی‌ها، ضعف‌ها وضوابط بازار نظر دهند که چطور آن‌ها را حل کنیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه یکی از مسائل ما به روز نبودن برخی سازمان‌ها است گفت: ناکار آمدی‌ها و به روز نبودن برخی سازمان‌ها در سه حوزه اطلاعات، قابلیت و دسترسی است که ماباید این سه را حل کنیم.

او ادامه داد: رفع ناکارآمدی این سه حوزه باید با اقدامات توسعه‌ای باشد.


بیشتر بخوانید: دکل دوم جهاد دانشگاهی رونمایی می‌شود/ نرخ رشد اعتبارات پژوهشی به ۴۷ درصد رسید


منصوری گفت: باعث خوشحالی وزارت کار است که با نگاه توسعه‌ای به این پروژه دست یافته و با امضای قرارداد میان ما و جهاد دانشگاهی این طرح پیش می‌رود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ابراز کرد: خلاء در این حوزه وجود دارد که جهاد دانشگاهی دارد کمک می‌کند تا این خلاء رفع شود، وزارت کار کمک می‌کند تا کمبود‌ها و نیاز‌های جهاد دانشگاهی در این پروژه رفع شود و امکانات مورد نیاز را در اختیار جهاد قرار می‌دهد.

او ادامه داد: برای این طرح باید آموزش حین اجرا باشد. برای مثال ما یک قبای دوخته آماده تک سایز نداریم بلکه این هنر خیاط توانمند شده در این طرح می‌تواند باشد که قبایی اندازه شما بدوزد.

معاون توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت علومگفت: باید در این حوزه‌ها ورک شاپ داشته باشیم تا کارعملی انجام دهند و اجراکنند و به همین سه روز ختم نشود.

منصوری در جمع خبرنگاران گفت: پرداخت وام به مشاغل خانگی از جمله اموری است که منجر به حمایت از مدیران و کارشناسان اجرایی این طرح می‌شود.

او ادامه داد: همکاری با جهاد دانشگاهی از سال گذشته مبتی بر آموزش و ارائه به بازار و... بوده است.

منصوری گفت: در سال گذشته در فاز اول این طرح دستاورد خوبی کسب شد و در ۹ استان بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

معاون توسعه کارآفرینی واشتغال تصریح کرد: براساس تفاهم‌نامه امروز که جهاد دانشگاهی آمادگی خود را برای کسب دستاورد‌های برتر اعلام کرد ماملزم هستیم این الگو را به مرحله اجرایی دربیاوریم.

او ادامه داد:هدف ما توسعه است و تعداد اشتغال را نمی‌خواهیم، اما بصورت اختصاصی تعداد زنان سرپرستی که درگیر مشاغل خانگی هستند براساس پیشی بینی به بیش از ۸۰ هزارمشاغل خانگی رسیده است.

منصوری گفت: وزارت کار و صندوق امید منابع داخلی را در اختیار جهاد دانشگاهی برای توسعه قرار داده است. امیدواریم جهاد دانشگاهی در این زمینه موفقیت‌های زیادی را کسب کند.

او بیان کرد: ۸۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است که اشکالات آن به صورت غیر رسمی است و آمار جداگانه‌ای ندارد، اما بر اساس تعریف سامانه اشتغال خانگی این بیمه مشاغل خانگی است که از اهمیت ویژه‌ای برخورددار است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با بیان اینکه ما باید همه دست اندرکاران را در این سامانه به صورت ثبت شده داشته باشیم افزود: ملاک ما این است که به متقاضی مشاغل خانگی وام دهیم تا این فرد شغل پایدار ایجاد کند.

او ادامه داد:کمک به ایجاد برند و اتصال تولیدکنندگان خانگی به محصولات شرکت‌ها از جمله برنامه‌هایی این سامانه است برای مثال در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کردستان تولید کننده‌های خانگی متصل به بازار هستند و مبتی کیفیت آنجا کار می‌کنند وکه باعث ثبات در بازار می‌شود.

منصوری گفت: موانع توسعه مشاغل خانگی قابل توجه و خیلی مشکل نیست مگر اینکه متقاضی وام را برای حوزه دیگری استفاده کند، در این صورت مشکل به وجود می‌آید.

او تصریح کرد: صندوق امید با سیستم بانکی منابع ده درصدی را در اختیار این سامانه می‌گذارد، سعی کرده‌ایم قوانین مقرارت چند مرحله‌ای را حذف کنیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار بیان کرد: در حال گرفتن مجوز مشاغل خانگی در حوزه غذایی هستیم، اما هنوز موفق نشده‌ایم با دستگاه‌های ذیربط قراردادی در این خصوص امضا کنیم که استاندار‌دها برای محصولات خانگی هم وجود داشته باشد.

او افزود: در کشور افراد آزادکار را به رسمیت نمیشناسند و در این خصوص هماهنگی با سازمان تامین اجتماعی و سازمان روستایی انجام شده است تا اشتغال و پایداری آن‌ها ثبات یابد.

منصوری ادامه داد:در حال حاضر یکی از موانع‌ مهم و دارای اولویت این طرح با توجه به ثبات و پایداری مشاغل بحث بیمه متقاضیان است.

در هر حوزه ثابت می‌کنیم که توانمند هستیم

در ادامه جلسه حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی گفت: به مدیران ارشد کشوری باید گفت که شما به جهاد دانشگاهی اعتماد کنید و ماهم به شما در هر حوزه ثابت می‌کنیم که توانمند هستیم.

او ادامه داد: در حوزه اجرایی مدیرانی هم بودند که جسارت کردند و به دانشگاه اعتماد کردند، وزارت کار هم یکی از آنها است. ما از وزارت کار قدردان هستیم که قبول کردند ما متعهد وقابل اعتمادهستیم.

طیبی تصریح کرد: از حوزه کشوری هم نیز به ما اعتماد دارند و ما انعقاد قرارداد و تامین منابع بسیاری در حوزه‌های مختلف داشته‌ایم.

در پایان جلسه قراردادی میان محمد صادق بیجندی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی، رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و اصغر نور الله‌زاده مدیرعامل صندوق کار آفرینی امید امضاشد.

انتهای پیام/

قرار داد طرح ملی توسعه و توانمندسازی مشاغل خانگی امضا شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.