آیا گره کور گفت‌وگوهای واشنگتن-پیونگ‌یانگ باز می‌شود؟

ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره‌شمالی در سوئد

نمایندگان آمریکا و کره‌شمالی به منظور ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای ناتمام‌شان وارد پایتخت سوئد شدند.

از سرگیری مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی در سوئدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکا و کره شمالی در تلاش برای پایان دادن به بن بست چند ماهه مذاکرات هسته‌ای دو کشور امروز (شنبه) با هدف ازسرگیری این مذاکرات وارد استکهلم، پایتخت سوئد شدند.

این نشست اولین نشست کاری رسمی میان مقامات واشنگتن و پیونگ یانگ پس از دیدار میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ماه ژوئن است. در دیدار ماه ژوئن دو طرف بر آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای پس از نشست نافرجام ماه فوریه در هانوی، ویتنام توافق کردند.

«استفان بیگان» نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی و «کیم میونگ گیل» مذاکره‌کننده ارشد کره شمالی هدایت این دور از مذاکرات را بر عهده خواهند داشت. هیئت مذاکره کننده کره شمالی روز پنج شنبه به منظور شرکت در این گفت‌وگو‌ها با طرف آمریکایی وارد سوئد شد. به باور تحلیلگران پس از ماه‌ها تنش و بن بست در مذاکرات دو کشور، امکان دستیابی به توافق میان کره شمالی و آمریکا چندان مشخص نیست.

درست یک روز پس از اعلام از سرگیری مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی، پیونگ یانگ از آزمایش موشک بالستیک جدید خود با قابلیت پرتاب از زیردریایی خبر داد.

ترامپ پیش از این هم در ۱۲ ژوئن سال گذشته میلادی با کیم جونگ اون در سنگاپور ملاقات کرد. این دو مقام دومین بار در فوریه سال جاری میلادی در ویتنام با یکدیگر ملاقات کردند؛ اما مذاکرات دوم آن‌ها نیمه کاره رها شد و نتیجه‌ای به دست نیامد. کره شمالی طی ماه‌های گذشته در اعتراض به تمرینات نظامی مشترک میان ارتش آمریکا و کره جنوبی مجموعه‌ای از موشک‌های کوتاه بُرد را آزمایش کرد و این موضوع آغاز گفت‌وگو‌ها را پیچیده‌تر ساخت.

در حالی که «کیم جونگ اون»  شخصاً با ترامپ مذاکرات متعددی انجام داده است و هر دو طرف توافق کرده‌اند که روند «غیرهسته‌ای شدن» باید در شبه جزیره کره آغاز شود، طرفین رویکرد‌های متفاوتی نسبت به آنچه ممکن است رخ دهد، دارند. مقامات آمریکایی غیرهسته‌ای شدن منطقه شبه جزیره کره را پایان برنامه سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی تعریف می‌کنند، در حالی که کره شمالی غیر هسته‌ای شدن را بیرون کردن ارتش آمریکا از شبه جزیره کره تعریف می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار