تشدید تنش‌ها بین اتیوپی و مصر درباره سد النهضه

اتیوپی از تعهدات خود درباره سد النهضه عقب‌نشینی کرده و با مخالفت با پیشنهاد مصر در خصوص پر کردن این سد ظرف مدت ۷ سال موجب تشدید تنش بین دو کشور شد.

تشدید تنش‌ها بین اتیوپی و مصر درباره سد النهضهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رأی‌الیوم، عبدالباری عطوان در مطلبی نوشت بعد از اینکه اتیوپی از تعهدات خود عقب‌نشینی کرده و با پیشنهاد مصر در خصوص پر کردن سد النهضه ظرف مدت ۷ سال مخالفت کرد روز جمعه وزرای آبیاری سودان، مصر و اتیوپی نشستی را به منظور بررسی نحوه دستیابی به راه‌حل مورد توافق همه طرف‌ها برگزار کردند.

اتیوپی با این پیشنهاد مصر که سالانه ۴۰ میلیارد متر مکعب از آب‌های اتیوپی در طول چهار سال به پر کردن سد اختصاص یافته و سطح آب‌های سد نیز ۱۶۵ متر از سطح زمین باشد مخالفت کرده است.

سهم آبی مصر از رود نیل سالانه ۵۵.۵ میلیارد متر مکعب و سهم آبی سودان ۱۸ میلیارد متر مکعب از ۸۴ میلیارد متر مکعب مجموع آب‌های رود نیل است.

این در حالی است که ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی اواسط سال گذشته در سفری به مصر متعهد شده بود با وجود احداث این سد به سهم آبی مصر از رودخانه نیل آسیبی نرسد.

روز جمعه وزرای آبیاری سودان، مصر و اتیوپی نشستی را در خارطوم به منظور بررسی نحوه دستیابی به راه‌حل مورد توافق همه طرف‌ها برگزار کردند.

عبدالباری عطوان نوشت با این وجود به نظر می‌رسد با اصرار اتیویی بر مواضع خود، مصر جز بین‌المللی کردن قضیه سد النهضه و یا توسل به گزینه نظامی راه دیگری ندارد.

عطوان گفت مصر خواستار وجود طرف چهارمی بی‌طرف برای پیشبرد مذاکرات شده که به نظر می‌رسد منظور مصر همان آمریکا بوده باشد که از مقبولیت در نزد همه طرف‌ها برخوردار است.

آمریکا با صدور بیانیه‌ای بر حمایت از مذاکرات سه‌جانبه به منظور دستیابی به توافقی برای حفظ حقوق همه جهت تحقق شکوفایی و توسعه اقتصادی پایدار تأکید کرد.

عطوان با اشاره به اظهارات اخیر عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر که گفته بود سد النهضه هرگز با تحمیل واقعیت‌ها راه‌اندازی نخواهد شد و بایستی سهم آبی مصر به طور کامل حفظ شود، افزود  تهدیدات السیسی کاملا روشن است و نیاز به تحلیل و تفسیر ندارد و آن اینکه هر گونه کاهش سهم آبی مصر به معنای اعلان جنگ خواهد بود که این امر نیاز به مقابله دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار