رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا:

برگ تردد اربعین تا پایان ماه صفر اعتبار دارد

سرهنگ طبایی گفت: برگ تردد زائران اربعین تا پایان ماه صفر اعتبار دارد و هیچ هزینه‌ای برای صدور آن دریافت نخواهد شد.

چاپ بیش از یک میلیون گذرنامه از ابتدای محرم تا به امروزبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ سید محمدرضا طبایی رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت:  در حوزه گذرنامه با یک تراکم چند برابری مواجهه بودیم و نسبت به پارسال سه تا چهار برابر مراجعه کننده برای دریافت گذرنامه اربعین داشتیم.

او گفت: امسال با توافقاتی که با مسئولان کشور عراق داشتیم منجر شد تا برگ تردد برای زوار اربعین صادر شود.


بیشتر بخوانید؛ گذرنامه با اعتبار حداقل ۳ ماه، مجوز سفر به کربلا برای پیاده‌روی اربعین/ ثبت نام بیش از یک میلیون نفر در سامانه «سماح»


سرهنگ طبایی تصریح کرد: برگ تردد تا پایان ماه صفر اعتبار دارد و مراحل تهیه آن همانند مراحل دریافت گذرنامه است و هیچ هزینه‌ای برای صدور آن دریافت نخواهد شد.

وی افزود: از ابتدای محرم تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار گذرنامه چاپ شده و صدور آن نسبت به پارسال ۷۷ درصد رشد داشته است.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: از یکم تا ششم ماه صفر بیش از ۳۵۰ هزار تردد به عراق داشتیم و دیروز بیش از صد هزار زائر از مرز عبور کرده است.

وی با بیان اینکه تا امروز بیش از ۳۰۸ هزار برگ تردد چاپ و ۲۷۳ هزار مورد از آن ها تحویل پست  شده است، افزود: ۵۰ هزار برگ تردد دیگر در حال چاپ است.

سرهنگ طبایی بیان کرد: ۸۰ هزار نفر متقاضی صدور گذرنامه هستند و تا آخر هفته به دست هموطنان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ۴۸ ساعت قبل از روز اربعین دیگر درخواست صدور برگ تردد را نخواهیم پذیرفت، گفت: مدت گذرنامه ملاک سفر زوار نیست و صرفا با مهر شدن گذرنامه هموطنان می‌توانند به عتبات بروند.

  سرهنگ طبایی گفت: به افرادی که گذرنامه ۶ ماهه داشتند هم اجازه ورود به کشور عراق از سوی طرف عراقی داده شده است.

وی افزود: برگ تردد‌ها و گذرنامه‌ها در ایام اربعین قابلیت استفاده مجدد دارند و هموطنان می‌توانند برای چندین بار در این ایام به عتبات بروند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: مدت اعتبار گذرنامه ۶ ماه است، اما فعلا دولت عراق سخت گیری نکرده است و اگر ایرادی گرفتند ما تمهیداتی لحاظ می‌کنیم تا زائر اربعین به شهر خود برنگردد و به سفر خود ادامه دهد.

او با بیان اینکه ما به عنوان پلیس مسئول کنترل گذرنامه هستیم، گفت: توصیه ما این است که افراد برای بیمه شدن در سامانه سماح ثبت نام کنند تا در مواقع بروز هر حادثه‌ای در خارچ از کشور تحت حمایت بیمه باشند.

سرهنگ طبایی تصریح کرد: اگر در سامانه نظام وظیفه وضعیت خدمت زوار مشخص شده باشد پلیس +۱۰ از افراد کارت پایان خدمت نخواهد خواست.

وی افزود: افراد به مراکز صدور گذرنامه مهاجرت نکند تا روند عادی صدور گذرنامه کند نشود و مشکلات ما بیشتر نشود، بارکد‌های پستی را در دفاتر پلیس +۱۰ فعال کردیم، زوار برای دریافت گذرنامه موقت خود بروند و بارکد پستی خود را از مراکز پلیس +۱۰ دریافت کنند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: زوار کد ملی خود را به سامانه‌های ۱۱۰۳۰۰۰۰۱۰ و ۱۱۰۳۰۰۰۰۰۲ پیامک کنند، دو پیامک برای هموطنان ارسال خواهد شد نسبت به این پیامک‌ها باید اقدامات توسط زوار انجام شود تا گذرنامه‌هایشان را دریافت کنند.

وی افزود: صدور گذرنامه بعد از ایام اربعین و ماه صفر به مدت اعتبار ۵ ساله برای درخواست کنندگان ارسال خواهد شد، در زمان درخواست صدور به ما اعلام کنند که برای کجا گذرنامه می‌خواهند.

سرهنگ طبایی گفت: کسانی به هر دلیلی خارج از مرز در کشور عراق گذرنامه شان مفقود شد به نمایندگان ما در شهر‌های بصره، نجف، کربلا و کاظمین مراجعه کنند تا مدارک مورد تایید مجدد به دستشان برسد.

وی افزود: افراد ابتدا برای هتل و مسائل دیگر اقدام می‌کنند سپس برای دریافت گذرنامه اقدام می‌کنند و این فرایند اشتباه است و هزینه‌های سنگینی را برای خود صورت می‌دهند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: تمام افراد ۲۴ یا ۴۸ ساعت قبل از سفر اقدام به دریافت گذرنامه می‌کنند که این کار اشتباه است، دانشجویان مشمول کد سخا را داشته باشند و سپس به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند و به محض دریافت مجوز سیستمی از سازمان نظام وظیفه گذرنامه برای دانشجویان صادر خواهد شد.

او گفت: طبق پیگیری‌های ناجا مقرر شد تا امسال برای سفر اربعین از هیچ دانشجوی مشمول وثیقه مالی دریافت نشود و دانشحویان مشمول با انجام مراحل عادی دریافت گذرنامه می‌توانند به سفر اربعینی بروند.

سرهنگ طبایی کمبود و نبودن کاغذ برای چاپ گذرنامه را تکذیب کرد و گفت: علت تاخیر چاپ گذرنامه مراجعه ۶ تا ۷ برابری متقاضیان برای دریافت گذرنامه است.

او گفت: گذرنامه به صورت هوشمند صادر می‌شود و با سازمان ایکائو هماهنگ هستیم.

انتهای پیام/

تکذیب کمبود کاغذ برای چاپ گذرنامه

برچسب ها: ناجا ، گذرنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار