رونمایی از سامانه سیار خونگیری در قزوین

سامانه سیار خونگیری استان قزوین در مراسمی با حضور مدیرعامل سازمان انتقال ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علی اکبر پورفتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در مراسم رونمایی از سامانه سیار خونگیری استان قزوین گفت: ما محصولات و فرآورده‌ای را تولید می‌کنیم که بسیار حیاتی است و استاندار‌های سخت گیرانه‌ای در این زمینه وجود دارد.

رونمایی از سامانه سیار خونگیری در قزوین

پور فتح الله افزود: بیماری‌های نو ظهور همیشه وجود دارد از این رو استاندارد‌های سخت گیرانه ضروری است و ما نیز پابه پای استاندارد‌های جهانی عمل کرده‌ایم.

او اضافه کرد:ایران و بزیل دو کشور در حال توسعه هستند که می‌توانند پلاسمای بازیافتی را به دارو تبدیل کنند.

به گفته مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، این دو کشوردارای ۱۸۰ هزار لیتر پلاسمای بازیافتی هستند و این موفقیت هزینه دفع پلاسما را کاهش داد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: تاکنون ۳۰ مرکز انتقال خون استاندار‌های اروپا را کسب کرده‌اند و می‌توانند پلاسما‌ها را به دارو تبدیل کنند.

پور فتح الله افزود: جدای از هزینه‌های اقتصادی تاکید بر استفاده از پلاسما‌های منطقه‌ای وجود دارد و این موضوع تحقق یافته است.

رونمایی از سامانه سیار خونگیری در قزوین

او اضافه کرد: حدود ۲۰۰ هزار پلاسما با اهدای مستقیم پلاسما تا سال هزار و ۴۰۰ جمع آوری خواهد شد و چند مرکز خصوصی هم این موضوع را پیگیری می‌کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه ایجاد این مراکز خصوصی برای تجارت شکل نگرفته است، گفت: هیچ وقت اجازه تجارت خون و فراورده‌های خونی در هیچ جای دنیا صادر نمی‌شود و اطلاعاتی که درباره صادرات این محصول در کشور‌های خارجی وجود دارد غلط است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت:صنعت پلاسما در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و این صنعت نیازمند هزینه و سرمایه گذاری بالایی نیست و تا سال هزار و ۴۰۰ دارای ۶۰۰ هزار لیتر پلاسما خواهیم بود.

پورفتح الله افزود: در مرحله بعد، داشتن پالایشگاه در صنعت پلاسما دارای اهمیت است تا بتوان با استفاده از فن آوری به تولید محصولات مورد نظر رسید.
او اضافه کرد: کشور‌های منطقه باید تا ۲۰۳۰ ثلث پلاسمای خود را تهیه کنند و ما به این حد خواهیم رسید و می‌توانیم منشا تولید دارو‌های مبتنی بر پلاسما باشیم.

مدیر کل انتقال خون استان قزوین هم در این مراسم گفت: تلاش برای اجرای طرح سامانه سیار انتقال خون در سال‌های گذشته شروع شد و تحویل این سامانه به دلیل مشکلاتی که در تامین تجهیزات و نوسانات ارزی به وجود آمد به تعویق افتاد و در نهایت در شهریور ماه این طرح عملیاتی شد.

اکبری گفت: این سامانه سیار اولین نمونه‌ای است که در کشور رونمایی می‌شود و پیگیری‌های اخذ مجوز برای این سامانه کلید خورده است و بزودی مجوز نهایی و عملیاتی شدن طرح انجام خواهد داشت.

او افزود: باتوجه به اینکه استان زلزله خیز است، در مواقع بحرانی نیاز داریم در کوتاه‌ترین زمان فراورده‌های خونی را تامین کنیم و یکی از موارد مفید در این زمینه سامانه سیار است.

مدیرکل انتقال خون استان اضافه کرد: در نیمه نخست امسال ۲۷ هزار نفر برای خونگیری به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۲۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

رونمایی از سامانه سیار خونگیری در قزوین

اکبری با اشاره به افزایش ۵ درصدی خونگیری افزود: همه نیاز خون در استان رفع شده است و در برخی موارد خون به سایر استان‌ها هم ارسال می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار هم در این مراسم گفت:باید مردم بخوبی درباره مزایای اهدای خون با دلایل علمی و محکمه پسند توجیه شوند، استفاده از تکنولوژی جدید هم در صنعت خون دارای اهمیت است.

منوچهر حبیبی افزود: قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی سالانه حداقل بیش از ۲۰۰ میلیون تردد در محور‌های آن انجام می‌شود و البته طی سال‌های گذشته میزان کشته‌ها در سوانح رانندگی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم در این مراسم گفت: تامین خون در استان به لحاظ کمی و کیفی در موقعیت مناسبی قرار دارد و این برای ما به عنوان مصرف کننده اصلی محصولات انتقال خون رضایت بخش و ارزشمند است.

منوچهر مهرام افزود: الزاماتی از طرف انتقال خون در زمینه داشتن استاندار‌هایی در بیمارستان‌ها وجود داشت که این عمل به ارتقای کیفیت بانک خون کمک می‌کند.

او اضافه کرد: استان در انتقال خون دارای توانمندی وظرفیت‌های بالایی است، اما با کمبود‌هایی در زمینه تجهیزات و منابع دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

انتهای پیام/ک

سامانه سیار خونگیری استان قزوین با حضور مدیرعامل سازمان انتقال ایران رونمایی شد

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار