دانستنی حقوقی؛

اجاره نشین ها بخوانند/ مستاجر چه حق و حقوقی دارد؟

موجر و مستاجر هرکدام دارای حق و حقوق قانونی مخصوص به خود هستند و این حقوق در قانون آمده است.

وظفیفه موجر چیست؟/ مستاجر چه حق و حقوقی دارد؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، قرارداد اجاره یکی از متداول ترین قراردادهایی است که میان افراد منعقد می‌شود، اما در این قرارداد هر یک از طرفین داری حق و حقوق مخصوص به خود هستند.

قراد داد اجاره از دو طرف موجر و مستاجر تشکیل می‌شود وهر کدام از آن‌ها باید بر اساس قوامین تکالیف خود را انجام دهند.

موجر باید بر اساس اعلام کتبی قرار داد را تنظیم کرده و پس از انعقاد قرارداد ملک را در زمان مشخص و مقرر به مستاجر تحویل دهد.


بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان از همسایه مزاحم شکایت کرد؟


بر اساس عرف و قانون کلیه تعمیرات اساسی خانه از جمله سیستم موتورخانه، آسانسور، ایزوگام وغیره بر عهده موجر است اما تعمیرات غیر اساسی خانه مانند تعویض قفل در یا پرداخت بهای آب، گاز، برق و به طور کلی شارژ ساختمان بر عهده مستاجر است.

مستاجر در چه صورت می‌تواند از موجر شکایت کند؟

موجر وظیفه دارد بر اساس قانون از مستاجر اجاره بها را دریافت کند و در قرار داد اجاره،  مستاجر باید قبل از تخلیه خانه یک اعلام کتبی چهارده روزه به موجر بدهد  و  حداقل یک ماه قبل به مستاجر مهلت تخلیه بدهد.

مستاجر وظیفه دارد کرایه خود را در زمان مشخص به موجر پرداخت کند و او در خانه‌ای مسکونی دارای حق و حقوق مخصوص به خود است اگر در هنگام تنظیم اجاره نامه انباری یا پارکینگ در قرار ذکر شده باشند موجر باید آن‌ها را در اختیار مستاجر قرار دهد در غیر اینصورت مستاجر می‌تواند از موجر شکایت کند.

قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ به تصویب رسید و بر اساس آن  اگر مستاجر خانه را در پایان مهلت قرار داد تخلیه نکند موجر می‌تواند از دادگاه بخواهد که خانه را تخیله کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دادگاه ، قوه قضائیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Korea (Republic of)
شاکر مروج
۰۳:۰۱ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
متاسفانه کشور ایران نود درصد قانونی که تائید کردند در تمام زمینه ها و گزینها بنفع پولدار یا صاحب خانه یا صاحب زمین کارگاه است بنده نزدیک 14 ماه جنگ بودم نزدیک دوازده سال نتوانستم کار کنم بعد که ازدواج کردم کمی حالم خوب شده هر سالی که خواستم ی آپارتمان شصت متری بخرم گران‌تر شد تا الان که آپارتمان زیر صد متر از دومیلیارد بالاتر است حالا بنده و امثال بنده گناه کردیم رفتیم جنگ خدایا مرا ببخش و بحق چهارده معصوم مرگ مرا برسان واقعا خسته شدم
Iran (Islamic Republic of)
ضمحمد
۰۱:۳۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
حدودسه سال ساکن هستم ویعلت تعمیر منزل موجر۱۰ روزپارکینگ نداشتم وبدلیل ترکیدگی لوله یکفته است که ابگرم ندارم دوبارموتورکولرخریدم تعمیرات دیگرنیز یک ملیون داده ام چطور میتوانم طلب مخارج بنمایم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۷:۰۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
از کرایش کم کن بابت خرجایی که کردی فاکتور معتبر بگیر طبق فاکتور از اجاره ماهانش کمدگم
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۱:۵۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
سلام ببخشید مستاجر من سه ماه کرایه رو پرداخت نکرده میخوام بدونم چیکار باید بکنم و اینکه به ازای ندادن کرایه جریمه یا خسارتی باید پرداخت بکند مستاجر؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
من دانشجو هستم صابخونم یه خانم مسن بود هربار کلید مینداخت میومد داخل به بهانه اینکه برام غذا بیاره
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۷:۰۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چشمش تو رو گرفته بوده بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
تو مملکت ما قوانین همه چیزش برا پولداراست
و به اسم ضعفا نوشته و به کام پولدارا اجرا میشه حالا بی زحمت مستاجرا رو رها کنید به حال خودشون
همین امروز یکی از سازمانی نشینای مجانی دولتی کرایه ما رو سه برابر کرده بود و عذرمون را خواست حتی اجازه نمیداد یکساعت وسایلمون را که بردیم یه جای موقت تخلیه کنیم چه برسه به یکماه.ما که سر از کار این مملکت در نیوردیم
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۱:۱۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
دو تا قانون به نفع مستاجر تصویب کنید
Germany
شهلا
۲۲:۱۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
گردن کلفت شدن خونه خالی نمیکنن
آخرین اخبار