دانستنی حقوقی؛

عفو چیست و چگونه می‌توان آن را گرفت؟

بخشیده شدن مجازات یا همان عفو دارای شرایط مخصوص به خود است و باید طی شرایط قانونی آن را گرفت.

دانستنی حقوقی/ عفو چیست و چگونه می‌توان آن را گرفت؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در صورتی که فرد مجرم عفو بخورد، بخشی از مجازات وی از بین می‌رود یا به طور کلی مبرا از هرگونه مجازاتی می‌شود.

اما به طور کلی عفو به ۲ صورت انجام می‌شود، یکی عفو عمومی و دیگری عفو خصوصی که هر کدام از آن‌ها شرایط و آثار مخصوص به خود را دارند.

عفو عمومی به موجب قانون به وجود آمده و قانونگذار می‌تواند پس از وقوع جرم با توجه به مصلحت عموم جامعه مرتکبان جرائم را مورد بخشش قرار دهد.

اما باید بدانیم که عفو عمومی تنها در شرایطی خاص همچون نا آرامی‌های اجتماعی و انقلاب‌ها انجام می‌شود و هدف آن هم کاهش التهابات اجتماعی و بازگشت‌ آرامش به جامعه برای آشتی ملی است.

عفو خصوصی چیست؟

عفو خصوصی هم تنها با اجازه مقام معظم رهبری به گروهی از محکومان اعطا می‌شود و تنها زمانی که صدور حکم قطعی باشد، می‌توان عفو خصوصی گرفت؛ البته برای استفاده از عفو خصوصی نبود شاکی خصوصی  و طی شدن قسمتی از محکومیت شرط است.


بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان از همسایه مزاحم شکایت کرد؟


عفو تنها در زمان‌های خاص همچون عید سعید فطر، قربان و غدیر انجام می‌شود.

اما برخی از جرائم هیچگاه مشمول عفو خصوصی نیستند، برای مثال قاچاق حرفه‌ای، موارد حق‌الناس، سرقت مسلحانه، مصادیق مهم جرائم جاسوسی، محاربه، قاچاق سلاح و مهمات، اختلاس، ارتشا و آدم‌ربایی، جرائم مستوجب حدّ شرعی اعدام و رجم (مانند زنای محصنه، زنای به عنف و لواط) مشروط بر اینکه جرم با شهادت شهود ثابت شده باشد، از جمله مواردی هستند که مشمول عفو نمی‌شوند.

انتهای پیام/

عفو مجرمان چه شرایطی دارد؟

برچسب ها: دادگاه ، قوه قضائیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
چرا توش هیچی نیست
آخرین اخبار