وزیر نفت:

صنعت نفت نیازمند توانمندی در بخش های مختلف است

بیژن زنگنه گفت: ایجاد توانمندی در ساختار مدیریتی مناسب و تولید سرمایه کافی، لازمه حضور بخش خصوصی در صنعت نفت هستند.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در پنجمین کنگره نفت و نیرو با اشاره به اینکه ایران را می‌توان همچنان جز کشور‌هایی دانست که ظرفیت فوق العاده‌ای برای توسعه در حوزه نفت و گاز دارد، گفت: صنعت نفت می‌تواند موتور محرک اقتصاد و پیشران توسعه باشد. چرا که فعال بودن این صنعت می‌تواند سایر بخش‌های اقتصادی از جمله بخش برق، ریخته گری، دریایی و ... را نیز فعال کرده و توسعه دهد.

او افزود: در سال ۸۳ چشم اندازی ۲۰ ساله برای صنعت نفت تهیه شد که اهداف مطرح شده در آن عملیاتی و قابل دسترس است و اکنون با روزآمد کردن آن می‌توان از این اهداف استفاده و آن‌ها را در بخش‌های مختلف صنعت به کار گرفت.

زنگنه، آینده فضای کسب و کار کشور با استفاده از توانمندی‌ها و پتانسیل بخش خصوصی را از اهداف مهم کنگره نفت و نیرو عنوان کرد و اظهار کرد: شرایط ایران به نحوی است که هر چند سال یک بار ضربه کشنده‌ای به صنعت نفت وارد می‌شود که تحریم‌های اقتصادی را می‌توان یکی از آن‌ها دانست که اعمال آن موجب عقب ماندن صنعت نفت ایران از فضا و جایگاه بین المللی می‌شود هرچند که ما در این زمینه مقاومت می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: هدف آمریکایی‌ها به صفر رساندن صادرات نفت ایران است


به گفته وزیر نفت از جمله شناخته شده‌ترین فعالیت‌های بخش خصوصی که ثمره آن را در صنعت نفت دیده ایم می‌توان به فعالیت پیمانکاری، سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی در صنعت نفت، ساخت تجهیزات بومی، بهینه سازی مصرف انرژی، پا گرفتن شرکت‌های e&p و فعال شدن بخش بازرگانی در صنعت نفت دانست.

او تصریح کرد: ایجاد توانمندی در ساختار مدیریتی مناسب و همچنین توانایی فناوری و تولید سرمایه کافی، لازمه حضور بخش خصوصی در صنعت نفت هستند که نیاز آن‌ها نیز محسوب می‌شود.

اتمام عملیات همه بخش‌های دریایی ۲۷ فاز پارس جنوبی تا اوایل سال آینده

زنگنه با اعلام اینکه اواخر امسال یا اوایل سال آینده همه بخش های دریایی ۲۷ فاز پارس جنوبی پایان می یابد، گفت: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز تا سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود. این در حالی است که عملیات توسعه ای فاز ۱۱ پارس جنوبی امسال آغاز خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، ایران قصد داشت با هدف استفاده از فناوری فشارافزایی در دریا طرح توسعه ای فاز ۱۱ پارس جنوبی را با همکاری شرکت توتال فرانسه انجام دهد اما به دلیل اعمال تحریم ها، هم توتال و هم شرکت (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) چین کنار رفتند؛ البته قطع همکاری آنها در شرایط دوستانه بود و ما هیچ بحث و دعوایی با هم نداشتیم. شرایط تحریم طوری شکل گرفت تا آنها هم نتوانند و هم نخواهند که در ایران فعالیت کنند. فکر می کردند نمی توانند کار کنند و به هر حال کنار رفتند.

وزیر نفت، اوضاع پارس جنوبی را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: تا آخر سال جاری روزانه حدود ۷۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین را از این فازها وارد شبکه سراسری گاز می کنیم.

بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه نهمین کنگره راهبردی نفت و نیرو در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه مذاکراتی را با بعضی از شرکت های ایرانی به منظور توسعه لایه نفتی پارس جنوبی انجام داده ایم، گفت: این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گفته وزیر نفت کنگره نفت و نیرو یکی از معدود کنگره هایی است که فعالیت آن ادامه داشته و از سوی بخش خصوصی حمایت می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار