وزیر نفت مطرح کرد؛

هدف آمریکایی‌ها به صفر رساندن صادرات نفت ایران است

زنگنه گفت: هدف آمریکایی‌ها در به صفر رساندن صادرات نفت با فداکاری مدیران و کارکنان، محقق نشده است و نخواهد شد.

روابط/هدف آمریکایی ها به صفر رساندن صادرات نفت ایران استبه‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: هدف آمریکایی‌ها در به صفر رساندن صادرات نفت ایران با فداکاری مدیران و کارکنان صنعت نفت، محقق نشده است و نخواهد شد.

زنگنه در بیستمین نشست تخصصی فرماندهان بسیج صنعت نفت با اشاره به اینکه وضعیت کنونی کشور، شرایط خطیری است، اظهار کرد: باید با تدبیر و مقاومت و به یاری خداوند با سربلندی و سرافرازی از این وضع عبور کنیم.

وی با یادآوری اینکه دشمنان تاریخی ما حدود ۲ سال پیش با تحلیل‌های نادرست و خیال خامشان به این تصور رسیدند که زمان ضربه نهایی به جمهوری اسلامی ایران فرا رسیده است، تصریح کرد: منافقین، رژیم صهیونیستی و بعضی از همسایگان ما که به آن‌ها «حسود» می‌گویم، محرکان اصلی حاکمان کنونی آمریکا در این مسیر بودند.

وزیر نفت ادامه داد: آقای جان بولتون سخنگو و حقوق‌بگیر منافقین بود و منافقین هیچ‌گاه در طول این ۴۰ سال اخیر مانند امروز در کاخ سفید نفوذ نداشتند.

زنگنه با بیان اینکه ما در شرایط کنونی راهی جز ایستادگی و مقاومت برای عبور از شرایط تحریم تا لغو تحریم‌های تحمیلی و غیرقانونی علیه ملت ایران نداریم، تصریح کرد: تحریم‌کنندگان شوخی می‌کنند که این تحریم‌ها علیه حکومت و نظام است، تحریم‌ها علیه یکایک ملت ایران است. این‌گونه نیست کسی دلش به حال ملت ایران سوخته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه با تدبیر و جانفشانی مسئولان کشور هم‌اکنون مشکل و کمبودی در زمینه کالا‌های اساسی نداریم، تاکید کرد: تحریم‌کنندگان می‌خواستند در کشور قحطی راه بیندازند، مردم را با گرسنگی به ذلت و خواری بیندازند، اما هر اتفاقی بیفتد آن‌ها (تحریم‌کنندگان) مسئول هستند، زیرا آن‌ها دنبال جنایت علیه ملت ایران هستند.
وزیر نفت با یادآوری دوران جنگ تحمیلی ادامه داد: آنچه در شرایط کنونی جریان دارد یک جنگ تمام عیار و کامل است. تفاوت این دوره با دوران جنگ تحمیلی این است که در این جنگ به ظاهر شهید، جانباز و مجروح نداریم، اما فشار‌های اقتصادی که به کشور وارد می‌شود به مراتب از دوران جنگ تحمیلی بیشتر است.
 
وی تصریح کرد: بار‌ها گفته‌ام، در جنگ قبلی هر میزان توانستیم نفت فروختیم و هیچ مانعی نداشتیم، پول آن را  دریافت می‌کردیم و هرچه هم می‌خواستیم، می‌خریدیم. اکنون تلاششان این است نگذارند نفت بفروشیم، اگر فروختیم پول آن را نگیریم، اگر پول آن را دریافت کردیم نتوانیم با آن کالایی خریداری کنیم.
 
وزیر نفت با بیان اینکه اکنون زمان نبرد و جنگ است و ما در اوج جنگ هستیم، تصریح کرد: در این شرایط باید بدون سروصدا و رجزخوانی برای دشمن، محکم، جدی، جهادی و مجاهدانه کار و مقاومت کنیم.
 
وی افزود: نفت در خط مقدم این جنگ اقتصادی است و کسی جلوتر از ما نیست. اگر نتوانیم نفت تولید و صادر کنیم در کشور اختلال ایجاد می‌شود. اگر نفتی به فروش نرسد، پولی هم نیست که با آن کالا‌های اساسی و تجهیزات را خریداری و زندگی جاری خود را اداره کنیم.

صفررساندن صادرات نفت هدف اصلی دشمن

زنگنه با اشاره به اینکه به صفر رساندن صادرات نفت ایران هدف اصلی دشمن از همان ابتدا بوده است، افزود: با فداکاری مدیران و کارکنان صنعت نفت هرگز چنین هدفی محقق نشده است و به امید خدا محقق هم نخواهد شد.
 
وزیر نفت ادامه داد: شهادت می‌دهم همکارانی که در این بخش‌ها کار می‌کنند به واقع با همان روحیه فداکاری رزمندگانی کار می‌کنند که در اوج جنگ کار می‌کردند، برخی همکاران صنعت نفت هم اکنون مجاهدانه فعالیت می‌کنند.
 
وی در ادامه این سخنرانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، یادآور شد: بدون امید نمی‌توان مقاومت کرد و باید امید داشت تا ایستادگی کرد، همه ما و به‌ویژه دوستان بسیجی در این زمینه مسئولیت دارند.
 
زنگنه با بیان اینکه بسیج تنها یک سازمان نیست، بلکه یک روحیه، یک اندیشه و نماد عشق ورزی به آرمان‌های الهی و به هر ارزش والاست، تاکید کرد: وظیفه ما این است با کارها، رفتار و برنامه‌هایمان امید را در دل‌های مردم زنده نگه داریم و اجازه ندهیم آن‌ها ذره‌ای احساس ناامیدی کنند.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه برای تقویت امید باید تصویر واقعی صنعت نفت به جامعه ارائه شود و اجازه ندهیم مردم تصویر‌های خلاف را ببینند، بیان کرد: صنعت نفت امسال با سخت‌ترین فشار که در طول تاریخ این صنعت بی‌سابقه بوده، روبه‌روست، اما ثابت کردیم زندگی در صنعت نفت جاری است و امید در همه ارکان صنعت و اجزای صنعت نفت وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه شرایط کنونی صنعت نفت به هیچ‌وجه عادی نیست، اما در همین شرایط هم به همت همه همکارانمان در حال پیشرفت واقعی و انجام کار‌های بزرگ هستیم، ادامه داد: پارس جنوبی با وجود همه فشار‌هایی که بر ما وارد شده است، فعال و زنده است و کوچک‌ترین وقفه‌ای در آن حاصل نشده است. پارسال از همسایه‌مان در این میدان مشترک پیشی گرفتیم.

 ضرورت توسعه میدان گازی پارس جنوبی

زنگنه با تاکید بر اینکه توسعه میدان گازی پارس جنوبی ادامه می‌یابد، گفت: امسال نزدیک روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب از میدان گازی پارس جنوبی به مدار تولید می‌آید که رقم فوق‌العاده بزرگی است. گفتن این اعداد نجومی هم‌اکنون راحت است، در حالی که سال‌های زیادی همه ظرفیت روزانه پالایش گاز ما ۷۰ میلیون مترمکعب بوده است.
 
وی با بیان اینکه ما بسیاری از تحریم‌ها را با زحمات فراوان و مجاهدت دور می‌زنیم و مسیر‌های مختلف را امتحان می‌کنیم و خسته نمی‌شویم، به گازرسانی اشاره کرد و گفت: گازرسانی با تمام قدرت در حال پیشرفت است و همچنان روزانه به ۱۰ روستا گازرسانی می‌شود. جمعیت زیر پوشش گازرسانی هم اکنون به ۹۵ درصد کل کشور رسیده است.
 
وزیر نفت ادامه داد: انجام این فعالیت‌ها تنها جنبه فنی و عمرانی ندارد، بلکه می‌خواهیم بگویم ما زنده‌ایم و با امید به آینده در حال فعالیت هستیم.
 
زنگنه به گاز‌های مشعل هم اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از سوزاندن گاز‌های مشعل برنامه‌های متعددی در شرایط تحریم چیده شده است و تا سال ۱۴۰۰، از سوزاندن ۹۵ درصد گاز‌های مشعل جلوگیری و صرف خوراک واحد‌های پتروشیمی خواهد شد.
 
وی از طرح بید بلند ۲ به عنوان بزرگ‌ترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل نام برد و افزود: بهره‌برداری از این طرح ان‌شاءالله امسال در بهبهان آغاز می‌شود. ظرفیت ورودی این طرح عظیم ۵۶ میلیون مترمکعب است که نزدیک ۳.۵ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است.
وزیر نفت اظهار کرد: ۸ میلیارد دلار سرمایه برای جلوگیری از سوزاندن گاز‌های مشعل در نظر گرفته شده است و در همین شرایط سخت این طرح‌ها را انجام می‌دهیم.
 
زنگنه به تکمیل زنجیره ارزش و پرهیز از خام‌فروشی هم اشاره کرد و گفت: جهش نخست صنعت پتروشیمی تا سال ۹۰ انجام شد و جهش دوم صنعت که از سال ۹۱ و ۹۲ آغاز شده است ارزش تولیدات پتروشیمی کشور را از ۱۷ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ می‌رساند که این کار با قدرت در حال انجام است.
 
وی با اشاره به اینکه در جهش سوم صنعت پتروشیمی ارزش تولیدات به ۳۷ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۵ خواهد رسید، افزود: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در جهش دوم به بالای سالانه ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید که این یعنی جلوگیری از خام‌فروشی.

وزیر نفت با بیان اینکه ۶ واحد روزانه ۶۰ هزار بشکه‌ای طرح فراگیر پالایشی سیراف با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز براساس برنامه تا انتهای سال ۱۴۰۰ و ابتدای ۱۴۰۱به مرور به نتیجه می‌رسد، ادامه داد: این نیز نمونه دیگر جلوگیری از خام‌فروشی است. کارکنان صنعت نفت با افتخار این کار‌ها را به سرانجام می‌رسانند و موفق هستند.
 
زنگنه با اشاره به حمایت از تولید داخلی و تکیه بر جوانان براساس تأکید‌های مقام معظم رهبری، گفت: من در این سال‌ها بسیار برای جوانگرایی تلاش کرده‌ام. البته مقام معظم رهبری نیز فرمودند که جوانگرایی به معنای حذف افراد با سن بالا نیست و باید این دو در کنار یکدیگر باشند. جوانگرایی به سن نیست، بلکه به روحیه تهاجم مثبت و اهتمام کامل به وظیفه‌ای است که بر دوش شما می‌گذارند که این روحیه بیشتر در جوانان است.
 
وی تصریح کرد: بدون اینکه بخواهیم به افراد باتجربه بی‌احترامی کنیم (خودم از همه پیرتر هستم) باید در کنار جوان‌ها باشیم و به رشد و ارتقای آنان کمک کنیم، البته مشکلاتی  دارد که باید آن را بپذیریم. در مقابل صحبت افرادی که می‌گویند جوانان بی‌تجربه هستند، باید بگویم که اگر باتجربه باشند که دیگر جوان نیستند، زیرا کسی که ۳۰ سال تجربه دارد دیگر جوان نیست و ۵۰ تا ۵۵ سال سن دارد. جوان فردی است که تجربه پنج تا هفت سال دارد. وزارت نفت در این مدت هم در این موضوع واقعا موفق بوده است.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه حمایت از ساخت داخل اصلی حیاتی برای صنعت است، با بیان اینکه همه قرارداد‌های EPC و EPD وزارت نفت که نزدیک ۶ میلیارد دلار است به ایرانی‌ها واگذار می‌شود، گفت: کالا‌هایی که در فهرست اعلامی وزارت نفت عنوان شده‌اند به هیچ‌وجه نباید وارد شوند و باید از کارخانه‌های مشخص‌شده ایرانی خریداری شوند.
 
وی با بیان اینکه این کار‌ها بیش از اینکه برای تولید باشد برای اشتغال‌زایی انجام شده است، ادامه داد: باید این روحیه زنده بودن و امید را داشت و نباید منتظر بود تا پس از رفع تحریم‌ها کار کنیم. صنعت نفت متناسبت با این شرایط به کار خود ادامه می‌دهد. اگر تحریم هم نباشد بیشتر و چند برابر کار می‌کنیم.
 
وزیر نفت با تاکید بر اینکه دوستان پیچیدگی‌ها و چالش‌های شرایط کنونی نفت را درک کنند، گفت: رفتار یک بسیجی باید الگو باشد. در این شرایط مردم گرفتارند و وظیفه ما این است که در حد خودمان هر کاری انجام دهیم تا درد و رنج مردم کاهش یابد. باید هزینه‌ها را کاهش و درآمد‌ها را اگر می‌توانیم، افزایش دهیم.
 
زنگنه با اشاره به اینکه هر ایرانی به‌ویژه بسیجی‌ها باید مبلغ و مروج و عامل احکام اسلام باشند و باید از جمهوری اسلامی ایران دفاع کنیم، تصریح کرد: از کسی که لباس روحانیت و نظامی می‌پوشد و عنوان بسیجی دارد، توقع بیشتر است.

وزیر نفت اظهار کرد: مقام معظم رهبری به بنده فرمودند به نحوی کار کنید که در زمان توضیح دادن به مردم خجالت نکشید و بتوانید صریح پاسخ دهید و تا انتها مخفی نکنید و از کار خود با دلیل دفاع کنید.
 
زنگنه با بیان اینکه به استنباط بنده مردم گرفتارند و بعضی محتاج ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان هستند، گفت: من درست نمی‌دانم که در این شرایط با پول بیت‌المال کاری مثلا ۱۰ میلیارد تومانی در سازمان انجام شود که اگر هم انجام نشود اتفاق خاصی نمی‌افتد.
 
وی با اشاره به اینکه شما بسیجی‌ها باید پیشگام و مبلغ صرفه‌جویی باشد، افزود: بنده با ابلاغ بخشنامه صرفه‌جویی در وزارت نفت بسیار در این باره سختگیری کرده‌ام، ممکن است اعداد کوچکی باشد، اما نمایش آن بد است.

زنگنه با بیان اینکه شما بسیجیان باید هم ادبیات صنعت نفت را به جامعه ببرید و هم درک بسیجی را به محیط کار بیاورید، ادامه داد: بعضی افراد صنعت نفت را آزار می‌دهند و در این شرایط که فرماندهی این جنگ با صنعت نفت است منحرف کردن فرماندهان جنگ به موضوعات فرعی کار بدی است و این در عملکرد مدیران تأثیر می‌گذارد.

انجام فساد برای هیچ کس مجاز نیست/ضرورت برخورد قاطع با فساد

وی درباره برخورد قاطع با فساد گفت: فساد به معنای واقعی‌اش فقط این نیست که یک نفر پولی را بردارد. فساد‌های بزرگ به تغییر ساختار‌ها در اجتماع و حتی تأثیر در قدرت سیاسی و ساختار جامعه هم منتج می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه انجام فساد برای هیچ کسی مجاز نیست و باید با آن کاملا برخورد کنید، گفت: در اعلام فساد آهسته حرف نزنید، بلکه داد بزنید، اما سند داشته باشید و اعلام شما از روی مسائل شخصی نباشد.
وی با یادآوری اینکه روزانه صد‌ها پیامک گزارش خلاف دریافت می‌کنم، اظهار کرد: بعضی از آن‌ها پایه‌ای ندارد و جنگ قدرت است، اما موارد دیگر به جد پیگیری می‌شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه انتظار من این است که بسیجی‌ها در حفظ اموال مردم حساس باشند و زیاده‌تر از وظیفه‌شان کار کنند و کمتر از حقشان از بیت‌المال برداشت کنند، تصریح کرد: امیدوارم همه ما بتوانیم در صنعت نفت روح انقلابی اسلام را آنچه که امام راحل فرمودند و آنچه مقام معظم رهبری برای ما ترسیم می‌کنند در جامعه کاری خودمان و از آن طریق در جامعه بزرگترمان گسترش دهیم. با ایستادگی و مقاومت دشمنان را مأیوس کنیم (تا حدود زیادی موفق شده‌ایم) تا خداوند ما را از این تنگه و گردنه با سربلندی عبور دهد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار